کانال های رونق تولید داخلی

ریشه بسیاری از مشکلات حوزه تولید داخلی از گذشته در اقتصاد وجود داشته و دولت و بخش خصوصی برای رفع آنها باید اقدام کنند

سال 1397 با عنوان سال حمایت از کالای ایرانی در شرایطی آغاز شده است که به عقیده کارشناسان و فعالان حوزه تولید، دولت و بخش خصوصی برای تحکیم پایه های تولید ملی باید نکات مهمی را در حوزه های مختلف مورد توجه قرار دهند، به طوریکه بدون در نظر گرفتن این موارد رونق تولید ملی پروسه پرچالشی به نظر می رسد.

به گزارش اگزیم نیوز فعالان حوزه تولید معتقدند در سال های گذشته موضوعات متعددی حوزه تولید ملی را تحت تأثیر خود قرار داده اند که این موضوعات توان و بنیه تولید را کاهش داده اند با این حال انتظار می رود با رفع این موارد بتوان شرایط را برای رونق مجدد تولید فراهم ساخت.

به عقیده آنان تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران در سال های گذشته، مشکلات حوزه تأمین مالی اعم از چالش های سیستم بانکی و بازار سرمایه، نرخ های سود بالای بانکی، واردات بی رویه و قاچاق کالای نهایی، چالش های مالیاتی، مشکلات حوزه قوانین مربوط به کسب و کار، نبود سرمایه گذار خارجی، چالش های کیفی و قیمت تمام شده تولید، مشکلات تأمین مواد اولیه، مشکلات حوزه ارز، نوسانات قیمتی، چالش های حوزه صادرات و بازگشت مابه ازای فروش کالا به خارجی ها و ... همگی از مهمترین موضوعاتی بوده اند که در دو دهه اخیر گریبان گیر بخش تولید بوده اند با این حال در چند سال گذشته دولت تلاش کرده تا بخش هایی از این مشکلات را برطرف سازد اما با توجه به ریشه دار بودن بسیاری از این مشکلات رفع آنها نیز به زمان بیشتری نیازمند است.

در این رابطه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اهمیت موضوعات اقتصادی و نقش آن در شرایط کنونی کشور امسال نیز به واسطه اهمیت و جایگاه تولید داخلی کشور تاکید رهبری بر تولید داخل به عنوان شعار سال مطرح شده است.

پور ابراهیمی تاکید کرد: مردم و همه مسئولان از جمله دولت، مجلس و قوه قضائیه باید وظایف خود را در این راستا انجام و شعار سال را در اولویت کاری خود قرار دهند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مردم نیز همانگونه که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کردند نقش بسیار مهمی در این زمینه دارند. یعنی همه مردم کشور باید نسبت به کالای ایرانی تعصب داشته باشند و به خرید آن اهتمام کنند.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: انتظار می رود مردم به توسعه و گسترش اشتغال زایی از طریق حمایت از کالای ایرانی به رونق اقتصادی کشور کمک کنند.

وی عنوان کرد: افزایش کیفیت، ایجاد قدرت رقابت در تولیدات داخلی با کالاهای خارجی و قیمت مناسب کالا از سوی تولید کنندگان نیز بسیار موثر خواهد بود.

وی یادآور شد: تمام تلاش ما در سال گذشته در کمیسیون اقتصادی معطوف به این بود که بخشی از مشکلات ناشی از عدم توجه به تولیدات داخلی به دلیل قاچاق کالا بود. ما اصلاحیه ای را مربوط به لایحه دولت به تصویب رساندیم که ظرف یک ماه آینده به اتمام خواهد رسید و می تواند به حمایت از تولیدات داخل کمک کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی کشور اظهار داشت: قانون مالیات برای تولید کنندگان نیز به دلیل اجرای ناقص مشکلات متعددی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده بود که با اصلاحیه ای که ارائه کرده ایم کار نهایی این قانون نیز در اردیبهشت ماه به پایان خواهد رسید و می توان این خبر خوب را به تولیدکنندگان داد که مالیات بر عملکرد با کاهش جدی روبرو باشد.

با این احوال به نظر می رسد دولت و بخش خصوصی باید در سال جدید تلاش مضاعفی برای رونق تولید کالاهای ایرانی در دستور کار خود قرار دهند. در این رابطه البته نظرات متعددی مطرح می شود که برخی از آنها کاملا جنبه افراطی به خود گرفته است که از آن جمله می توان به انتظار برای سه قفله کردن واردات توسط دولت اشاره کرد.

آمارها نشان می دهند به طور سنتی ارتباط مستقیمی بین رونق اقتصادی و واردات وجود دارد که دلیل آن نیز بالا بودن سهم واردات کالاهای سرمایه ای و واسطه ای است. به علاوه آنچه باعث شده تا مشکلات مهمی در حوزه واردات کالاهای خارجی دامن گیر تولید ملی شود مسأله قاچاق است که بخش اعظم آن به ورود کالاهای مصرفی و نهایی اختصاص دارد.

بر این اساس تلاشی که دولت در سال های اخیر آغاز کرده و بر اساس آن توانسته حجم قاچاق را از 25 میلیارد دلار به حدود 12 میلیارد دلار برساند می تواند به ارتقای توان تولید تولیدکننده داخلی منتهی شود.

در این رابطه  یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: دولتمردان باید از واردات کالاهای قاچاق به کشور جلوگیری کنند تا کالای ایرانی و تولیدکنندگان داخلی حمایت شوند.

سید راضی نوری اظهار داشت: برای ایجاد اشتغال و تولید پایدار راهی جز ایجاد انگیزه برای تولید داخلی و حمایت از کالاهای ایرانی نداریم.

وی با تاکید بر اینکه همه ما باید از کالای داخلی حمایت کنیم ابراز داشت: امسال مقام معظم رهبری علاوه بر دولت مردم را هم در این امر شریک دانسته و بر ایفای نقش توسط مردم در این راستا تاکید کردند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از تولید کنندگان انتظار می رود کیفیت کالاهای داخلی را بالا ببرند و کالایی تولید کنند که توانایی رقابت با کالاهای خارجی را داشته باشد.

نوری مطرح کرد: دولتمردان نیز باید از واردات کالاهای قاچاق به کشور جلوگیری کنند تا کالای ایرانی و تولیدکنندگان داخلی حمایت شوند.

وی یادآور شد: ما باید با تعصب ملی از کالاهای ایرانی خریداری کنیم، چراکه اقتصاد ما با حمایت از کالای داخلی رونق می گیرد و با بالا بردن کیفیت می توانیم در سطح بین المللی صادرات داشته باشیم.

نکته دیگر ضرورت اهمیت توجه به موضوعات مختلف در حوزه حمایت از تولید داخل است. به عنوان نمونه در سال های اخیر دولت تلاش کرده تا برای جلوگیری از خام فروشی اقداماتی را صورت دهد اما این تصمیم با انتقاداتی از سوی بخش خصوصی و جامعه کارشناسی نیز روبرو شده است.

به عقیده این گروه ها دولت باید ابتدا شرایطی را برای رونق تولید فراهم سازد تا سطح تولید به حدی برسد که مواد اولیه تولید داخل در داخل نیز به مصرف برسد در غیر این صورت اتخاذ سیاست های ممنوعیت صادرات می تواند تولیدات پایه کشور را از جمله در بخش های معدنی تحت تأثیر قرار دهد.

کارشناسان در این رابطه معتقدند باید تعریف درستی از واژه خام فروشی وجود داشته باشد و دولت بر اساس آن قوانین و مقررات لازم را در جهت حمایت از تولید داخلی تدوین کند.

کد خبر 23982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =