لزوم حرکت به سمت ارز تک نرخی

دولت باید برای کنترل بازار ارز از برنامه های میان مدت و بلندمدت استفاده کند که تک نرخی شدن ارز یکی از این برنامه ها است

بهای ارز که در روزهای پایانی سال با اتخاذ سیاست های بانک مرکزی تا 4 هزار و 500 تومان کاهش یافته بود، با آغاز دوباره تب سفرهای نوروزی افزایش یافت و از مرز 5 هزار و 100 تومان نیز عبور کرد. با این حال به نظر می رسد دلار کف جدیدی را برای خود در نظر گرفته و وضعیت عرضه و تقاضا حکایت از کف سازی 5 هزار تومانی برای این ارز معتبر دارد. با این حال گروهی معتقدند پس از پایان سفرهای نوروزی می توان روی کاهش مجدد قیمت ارز حساب کرد زیرا تقاضای فصلی به طور سنتی فروکش خواهد کرد.

در این رابطه یک نماینده مجلس می گوید: در دو ماه گذشته دولت برای مدیریت و کنترل التهاب بازار مجدد سود سپرده بانکی را افزایش داد و این سیاست به طور نسبی کارساز بود اما دوامی نداشت. نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: دولت باید برای کنترل بازار ارز برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت داشته باشد.

وی ادامه داد: دولت با برنامه کوتاه مدت خود تا حدودی توانست از التهاب بازار ارز بکاهد اما مشخص است که برنامه بلند مدت برای مدیریت بازار ارز نیاز است. این نماینده مجلس تاکید کرد: انتظار می رود که رئیس جمهور به موضوع بازار ارز باید ورود کند چرا که چالش بازار ارز بر اقتصاد کلان کشور اثر گذار است.

کبیری در ادامه با بیان اینکه تک نرخی شدن ارز باید در دستور کار قرار بگیرد، گفت: بانک مرکزی در سال های 95 و 96 در خصوص تک نرخی شدن ارز صحبت کرده اما هنوز عملیاتی نشده است. وی با اشاره به ایام نوروز و تاثیر آن بر افزایش قیمت ارز، بیان داشت: افزایش تقاضای ارز در ایام نوروز بر گرانی دلار اثرگذار است و دولت باید آن را مدیریت می کرد، به خصوص آن که علاوه بر افزایش تقاضای واقعی برای ارز مسافرتی، سفته بازی در بازار از ناحیه دلالان و واسطه ها نیز باعث شده عده ای از نوسانات ارز سود کلان به جیب بزنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای مدیریت بازار ارز نیاز به برنامه های جدیدی است، گفت: دولت باید تکلیف تک نرخی شدن ارز را مشخص کند تا تولیدکننده بتواند برای آینده اقتصادی خود برنامه ریزی کند.

در این رابطه محمدقسیم عثمانی دیگر نماینده مجلس اظهار داشت: واقعیت این است که دولت می توانست همان ابتدا جلوی نوسانات غیر عادی و رشد فزاینده و بی منطق دلار را بگیرد ادامه داد: دولت بر اساس سیاست هایی که دارد می تواند تاثیری بر روند فزاینده و کاهنده نرخ ارز داشته باشد، اما باید مراقب باشد عده ای موج سواری و حباب درست نکنند چراکه کسی نمی داند این حباب شکل گرفته چه زمانی می ترکد و تا کجا پیش می رود.

نماینده مردم بوکان در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: اصل مشکل از آنجا ناشی شد که سود سپرده های بانکی کاهش پیدا کرد و بخش قابل توجهی از سرمایه کشور که به صورت سپرده در بانک ها قرار داشت به بیرون از بانک ها و درجاهای دیگر سرازیر شد.

وی بیان داشت: عمده کسانی که از این سپرده ها برخوردارند افراد متخصص در عرصه تولید نیستند یا از دانش فنی عجیبی برخوردار نیستند، آنها دنبال آسان ترین محل ها برای سرمایه گذاری هستند تا آن را درک کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بازار طلا و ارز از جمله آسان ترین فضاها برای سرمایه گذاری است، گفت: این دو بازار هم پیچیدگی ندارند، هم تخصصی خاص نمی خواهند، هم قابل ردیابی نیست و هر چقدر بخواهید، می توان ارز خرید پس انداز کرد چرا که این مبادلات در هیچ جا ثبت و ضبط نمی شود.

عثمانی اظهار داشت: بنابراین سرمایه ها به سمت طلا و ارز  سرازیر و باعث افزایش قیمت ارز شد و اگر روند ادامه پیدا  کند و بازار ارز و سکه اشباع و کنترل شود بازار بعدی بازار مسکن است به عبارتی اگر سپرده ها روند خروج از بانک ها را ادامه دهند بازار بعدی بازار مسکن  است و جهش قیمت مسکن را شاهد خواهیم بود.

وی تاکید کرد: دولت باید برای پولی که مردم از بانک خارج می کنند محل هایی غیر از محل های مخرب برای سرمایه گذاری داشته باشد، چرا که وقتی ارز گران شود اقتصاد ملی تضعیف می شود یعنی همه فقیر و به اقتصاد کشور، به خصوص اقشار کم درآمد لطمه وارد می شود.

 

 

کد خبر 23986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =