کنترل هوشمند کالای قاچاق در گمرکات

شناسایی کالا‌های قاچاق با سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی به صورت هوشمند انجام می‌شود

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از روابط عمومی گمرک ایران؛ این افزایش 4 برابری نسبت به سال 92 است و تجهیز گمرکات به ایکس ری های کامیونی طبق برنامه در حال انجام است و در حال حاضر گمرکات مهم کشور به ایکس ری های کامیونی مجهز شده اند.

گمرک ایران سفارش ساخت ۶ دستگاه ایکس ری کامیونی را به تولیدکنندگان داخلی داده که در مرحله تحویل و جانمایی است و قرار است گمرک ایران برای تجهیز بیشتر گمرکات کشور به امکانات کنترلی پیشرفته 5 دستگاه ایکس ری خودرویی جدید امسال خریداری کند.
گمرک همچنین از شناسایی هوشمند کالاهای قاچاق با سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی خبر داد و اعلام کرد: هم اکنون به طور میانگین روزانه 10 هزار مورد استعلام الکترونیکی برای تعیین تکلیف محموله ها انجام می شود.
بر این اساس تمامی کالاهای وارداتی به گمرکات سراسر کشور به کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی رصد و کنترل ۱۰۰ درصدی کالاهای وارداتی با استفاده از فن آوری اطلاعات به صورت هوشمند انجام می شود.
در این اقدام به طور کامل روشن و مشخص است که چه نوع کالایی و تحت کدام ردیف تعرفه ای وارد کشور شده و کالا توسط کدام شرکت کشتیرانی حمل و مشخصات کالا در شرکت های بازرسی و بیمه با چه عنوانی ثبت شده است.
به کمک سامانه جامع گمرکی امکان رصد صاحب کالا، نوع اظهار و اینکه با کدام وسیله حمل و به نشانی کدام انبار حمل شده است مشخص می شود و جزئی ترین اطلاعات این کالاها در سامانه های گمرک قابل دسترسی است.
براساس این گزارش تشریفات گمرکی تمامی کالاها پس از اخذ حقوق و عوارض گمرکی در گمرکات انجام و حتی یک کانتینر کالای قاچاق هم پارسال از گمرکات ترخیص نشده است.
تعداد ایکس ری های کامیونی گمرک در سال 1392، برابر 5 دستگاه بود که این تعداد تا پایان سال 1395 با رشدی 140 درصدی به 12 دستگاه افزایش یافت. این افزایش تصاعدی از سال 1392 تا 1395 با خرید تعداد 7 دستگاه ایکس ری از محل منابع داخلی گمرک و استقرار در گمرکات کشور حاصل شد.

کد خبر 24025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =