ترکیه، ایران و روسیه، مثلث قدرت اوراسیا در آینده

فرآیندی که ترکیه، ایران و روسیه چند ماه پیش در سوچی شروع کردند، آغازگر یک همکاری بود که راه را برای فرصت‌های اقتصادی منطقه‌ای و تغییر آینده منطقه اوراسیا هموار می‌کند

روزنامه ترکیه‌ای دیلی صباح نوشت، فرآیندی که ترکیه، ایران و روسیه چند ماه پیش در سوچی شروع کردند، آغازگر یک همکاری بود که راه را برای فرصت‌های اقتصادی منطقه‌ای و تغییر آینده منطقه اوراسیا هموار می‌کند. پروژه جدید جاده ابریشم، در ارتباط با همکاری‌های استراتژیک رو به افزایش این سه کشور، فرصت‌های سودآوری برای سرمایه‌گذاری‌های جدید و کسب‌وکار برای آنها فراهم خواهد کرد.

تصمیم‌ها و استراتژی‌هایی که اتخاذ آنها در نشست سوچی آغاز شد و در نشست آنکارا ادامه یافت، می‌تواند به تشکیل منطقه‌ای بزرگ از آسیای مرکزی تا جنوب صحرای آفریقا منجر شود و منابع و مواهب آن را با یک مدل توسعه جامع به آینده‌ای درخشان‌تر تبدیل کند.

با توجه به آینده‌ای که در انتظار آسیای مرکزی، قفقاز، بالکان، آفریقا، خلیج فارس و خاورمیانه است، فرصت‌های همکاری و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری مشترک ترکیه، ایران و روسیه در زمینه‌های امنیت، انرژی، صنعت، تجارت، توریسم و آموزش، اوراسیا را وارد مرحله درخشانی می‌کند. این سه کشور باید بدانند اوراسیا با انتظارات تک‌قطبی بقا نخواهند داشت و در عوض به یک آینده جامع نیاز دارد.

از طرف دیگر، ترکیه که جمعیتی 80 میلیونی دارد و شرایط زندگی در آن همواره رو به بهبود است، نیازی فوری به عرضه گاز طبیعی دارد. این کشور ذخایر هیدروکربنی قابل توجهی ندارد و اصلی‌ترین منابع تامین گاز آن روسیه و ایران هستند که به ترتیب 60 و 30 درصد گاز تامینی این کشور را به خود اختصاص داده‌اند و بقیه آن هم از آذربایجان تامین می‌شود.

گازپروم، شرکت ملی گاز روسیه از طریق اوکراین به تعدادی از کشورهای اروپایی گاز می‌فرستد. مسکو برای کاهش وابستگی خود به اوکراین جهت صادرات گاز،  طرحی پیشنهاد داده که بتواند به دیگر بخش‌های اروپا نیز گاز انتقال دهد. این پروژه تا زمانی که کرملین جزیره کریمه اوکراین را در فوریه 2014 تسخیر نکرده بود، پیش می‌رفت، اما بعد از آن اتحادیه اروپا تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال کرد و این اتفاق درها را به روی افزایش همکاری اقتصادی روسیه-ترکیه گشوده است. در دسامبر گذشته، پوتین این پروژه را لغو کرد و پروژه خط لوله 7/13 میلیارد دلاری را با مشارکت ترکیه آغاز کرد که تا سال 2020 گاز روسیه را از طریق بلغارستان به جنوب اروپا منتقل می‌کند.

دیلی صباح در پایان پیشنهاد می‌کند که اگر ترکیه قصد دارد صادرات خود را به 250 میلیارد دلار و سپس به 500 میلیارد دلار افزایش دهد، باید توانایی‌های خود را در عرصه انرژی، دفاعی، فضا و تکنولوژی‌های اطلاعاتی به حداکثر برساند.

کد خبر 24048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =