ضرورت عزم جدی برای رفع موانع تولید

خوانساری: حمایت از کالاهای ایرانی یکی از شعارهایی است که هر تولیدکننده و ایرانی، از آن استقبال می‌کند و آرزوی همه ما این است که کالای ایرانی نه تنها در ایران بلکه در تمامی کشورهای دنیا بتواند خودی نشان بدهد. اتاق بازرگانی بعنوان ذی نفع اصلی نیز باید راهکارهای موثری را ارایه دهد

در اولین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، صبح امروز بیست و یکم فروردین ماه  مسعود خوانساری به بیان موضع پارلمان بخش خصوصی در قبال شعار سال " حمایت از کالای ایرانی" پرداخت و گفت:حمایت از کالاهای ایرانی یکی از شعارهایی است که هر تولیدکننده و ایرانی، از آن استقبال می‌کند و آرزوی همه ما این است که کالای ایرانی نه تنها در ایران بلکه در تمامی کشورهای دنیا بتواند خودی نشان بدهد.  اتاق بازرگانی بعنوان ذی نفع اصلی نیز باید راهکارهای موثری را ارایه دهد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: دو  نگرانی درباره سرانجام شعار سال وجود دارد؛ اول اینکه این شعار نیز با یک سری همایش، سخنرانی و چاپ بنر به فراموشی سپرده شود و یا به بهانه رفع تکلیف، تصمیمات غیرکارشناسی و عجولانه برای رفع تکلیف، گرفته شود. تجربه ثابت کرده با بگیر و بند، مشکل حمایت از تولید را حل نمی شود و در درازمدت، این تصمیمات اثرات معکوس خواهد داشت.

وی اذعان داشت: آسیب شناسی تولید در داخل و خارج با با جدیت انجام شود؛ سه عامل اساسی بعنوان مانع اصلی بر سر راه تولیدوجود دارد که اگر به درستی تحلیل شده و برداشته شود،  نتیجه مطلوب حتمی است؛ از مهمترین آنها قیمت رقابتی و مناسب است که می تواند در عرصه داخلی و خارجی سرنوشت تولید را تعیین کند.

 خوانساری قیمت ارز  را در تعیین نرخ کالاهای تولیدی عنصر اساسی دانست و اظهار دلشت: در طول ۴۰ سال اخیر یکی از مهمترین عواملی که به تولید کشور لطمه زده، نرخ ارز بوده که به عنوان یک علت به آن پرداخته شده است، به این معنا که تصور شده اگر قیمت ارز بالا و پایین شود، کاهش ارزش پول ملی را به دنبال داشت؛ در حالیکه ارز معلول است و علت اصلی، جلو افتادن هزینه به درآمد است که  متاسفانه دولت برای پایین نگه داشتن نرخ ارز با چاپ اسکناس دست خود را در جیب مردم می کند  و با سرکوب قیمت ارز، به تولید لطمه می زند.

رییس اتاق بازرگانی تهران افزود: تنها طی 6 سال دردولت سازندگی پذیرفته شد که مابه التفاوت تورم داخلی و خارجی برای تعیین قیمت در نظر گرفته شود که نتایج مثبت آن را شاهد بودیم.

وی رسیدن به یک گفتمان واحد برای تعیین نرخ ارز را برای مهاررهیجانات این حوزه ضروری است چرا که این وضعیت ضربه اساسی به تولید وارد می کند و باید طی یک تصمیم جدی وسان ارزی به حداقل خود برسد 

رئیس اتاق تهران بالارفتن تغرفه ها را نتیجه مستقیم سرکوب نرخ ارز دانست و گفت: با افزایش تعرفه ها،قاچاق نیز افزایش می‌یابد و همچنین علاوه برضربه اخلاقی به جامعه، منجر به ایجاد رانت خواهد شد؛ در حالیکه هزینه پول برای سرمایه گذاری و سرمایه در گردش در ایران بسیار بالا است و حداقل در طول سالهای اخیر، هزینه ۲۰ درصدی بابت سود تسهیلات به تولید تحمیل کرده ایم نمی توان انتظار داشت تولید داخلی قوی عمل کند.

خوانساری ذخیره انبار را بعنوان عامل دیگری برای افزایش هزینه های تولید معرفی کرد و گفت: هزینه انبار نیز یکی از مشکلاتی است که تولید با آن مواجه  در کشورهای پیشرفته این ذخیره انبار ۲۴ ساعت تا ۱۰ روز است، در حالیکه در ایران حداقل ۶ ماه است که بسیار بالاست، علاوه بر این هزینه مبادله نیز یکی دیگر از مسائل پیش روی تولید است؛ با این شرایط واردات و صادرات ما عمدتا ۱۰ تا ۱۵ درصد گرانتر تمام می‌شود و اگر بخواهیم ال سی گشایش کنیم یا پول جابجا نماییم، این هزینه بر دوش فعالان اقتصادی است.

وی نااطمینانی از شاخص های اقتصادی از جمله تورم و بدهی های دولت را عامل عدم اعتماد تولیدکنندگان به دولت دانست و گفت: باید بپذیریم محیط کسب و کار ایران در مقایسه با سایر کشورها محیط مناسب نیست؛ اگر قرار بر حمایت از کالای ایرانی باشد، باید محیط کسب و کار رقابتی شود. 

 مسعود خوانساری کیفیت را نتیجه رقابت داخلی و خارجی عنوان کرد و اظهار داشت:  رقابت داخلی در درجه اول اهمیت قرار دارد که بین تولیدکنندگان مختلف متفاوت است؛ در یک بازار رقابتی، کیفیت نقش اساسی ایفا می کند، در غیر اینصورت  فضای رانتی و انحصاری به وجود خواهد آمد که رقابت را بی معنی می کند؛ اگر قرار باشد که رقابت داخلی و خارجی پیش آید، بحث تعرفه ها نقش تعیین کننده دارد؛ در سالهای بعد از انقلاب، برخی از صنایع مانند صنایع لبنی، کاشی و سرامیک و شکلات تعرفه نداشتند که در یک رقابت رشد کردند ولی یکسری از صنایع مثل خودرو که همواره دولت سعی در تقویت داشته است، تعرفه بالا نیز وضع شده است، در حالیکه با بالا رفتن تعرفه نمی توان کیفیت را بالا برد. 

خوانساری ادامه داد: تعامل تجاری و مالی با دنیا نیز یکی از مشکلاتی است که تولید با آن مواجه است؛ در این میان تقریبا ارتباط ما با دنیا قطع است و در سال بین 40 تا 80 میلیارد دلار واردات داریم که به دلیل مشکلات موجود در حوزه ارتباطات بین المللی نتوانسته ایم وارد قراردادهای دوجانبه و چند جانبه شویم و از امکان انتقال دانش فنی نیز محروم بوده ایم. 

وی بر اهمیت به روز بودن و تنوع در تولید تاکید کرد و گفت: بی تردید تنوع در تولید برای رشد در این بخش و جذب مشتری مهم است اما به دلیل متکثر بودن واحدهای تولیدی هزینه به روز کردن خط تولید برای پوشش دادن عامل تنوع به صرفه نیست.

کد خبر 24062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =