کیفیت و رقابت پذیری کالای ایرانی در گرو  نقشه راه منسجم اقتصادی

فریال مستوفی: تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی خواسته جمعی فعالان اقتصادی است که مستلزم بهبود فضای کسب و کار است. موانع زیادی بر سر راه تولید با کیفیت و رقابتی وجود دارد که باید برای رفع آنها یک برنامه منسجم داشت.

فعالان اقتصادی کشور بعنوان بازوی تولید در حوزه تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی، بر این باورند که علی رغم ظرفیت های فراوان در کشور، موانع متعددی مانع بالیدن تولید است که تنها رفع همزمان همه آنها می تواند تولید را از وضعیت نا به سامان فعلی خارج کرده و  تولید کالای ایرانی را به شرایطی برساند که حمایت از کالای ایرانی تنها یک شعار نباشد.

فریال مستوفی در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص راهکارهای تحقق شعار حمایت از کالای داخلی گفت: تحقق این هدف خواسته جمعی فعالان اقتصادی است که مستلزم بهبود فضای کسب و کار است. موانع  زیادی بر سر راه تولید با کیفیت و رقابتی وجود دارد که باید برای رفع آنها یک برنامه منسجم داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر دولت تصمیم بگیرد که محیط کسب و کار را بهبود دهد و این تصمیم را به طور جدی اجرا کند  باید در وهله اول مساله فساد و رانت را حل کند؛ با حذف رانت از اقتصاد کشور دیگر نیازی به کمک بارانه ای به تولید نخواهیم داشت.

 مستوفی با تاکید بر اهمیت تعامل مثبت و سازنده با دنیا گفت: در ابتدای کار دولت تدبیر و امید بخش خصوصی بر همگرایی تفکرات نوین و جسورانه جوانان و تجارب پیشکسوت ها تاکید کرد و خواهان حضور کابینه ای مقتدر و عملگرا بود؛ چرا که بر این باوریم که تنها با عملکرد مقتدرانه می توان اجزای مختلف اقتصاد را قدرت ببخشیم.

 وی بر تدوین یک نقشه راه منسجم اقتصادی برای دستیابی به اهداف مطرح شده تاکید کرد و گفت: ما از آغاز کار دولت دوازدهم موضوع برنامه ریزی منسجم برای 4 سال ۴ سال فعالیت دولت دوازدهم را مطرح کرده و خواهان  تدوین نقشه راه اقتصادی مسیر و زیرساخت ها شده و پیشنهاد دادیم که دولت اجرای این نقشه را به بخش خصوصی بسپارد.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق ایران اذعان داشت بارها از دولت خواسته شده از دخالت در امور اقتصادی دست بردارد و تجربه عملکرد خوب بخش خصوصی در مدیریت فضای تولید و صادرات را جدی بگیرد.

مستوفی گفت: گرچه عدم دخالت در اقتصاد موضوعی است که هیچ دولتی نمی تواند یک شبه برای آن تصمیم بگیرد اما توقع ما این است که برای انجام این موضوع در بلند مدت برنامه ریزی کند. یکی از گام‌های اصلی برنامه‌ریزی برای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی قطعا  تقویت بخش خصوصی است.

وی افزود: رقابت دولت با بخش خصوصی، توان بخش خصوصی را کم می کند در حالیکه در همه جای دنیا شرط اصلی استحکام و رشد مستمر اقتصادی تقویت بخش خصوصی است.

فریال مستوفی خاطرنشان کرد: متاسفانه استراتژی صنعتی و اقتصادی مدونی نداریم؛  این استراتژی بارها نوشته شده اما فقط روی کاغذ بوده و هیچ کس به آن عمل نکرده است. دولت دوازدهم می تواند یک بار برای همیشه این استراتژی صنعتی را در قالب کلان تر آن به صورت استراتژی اقتصادی تدوین و به انجام برساند و برای رسیدن از نقطه A به نقطه B  در این نقشه، همه تلاش و عزم خود را به کار گیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد:  این نقشه راه  باید مشخص کند که کدام بخش های اقتصاد می توانند به مقاوم سازی اقتصاد کشور کمک کنند و بهترین مسیر  برای عبور از موانع تولید طی شود.

 مستوفی جزیره ای برخورد کردن با حوزه های اقتصادی، اقتصاد را تقویت نمی کند و باعث می شود تنها به صورت جزیره ای رشد می کنیم و این جزیره ای بودن، بلکه با ضعیف ماندن هر بخش، بخش‌های تقویت شده هم به مرور دچار آسیب شده و با مشکل مواجه می شوند.

وی در ادامه گفت: ما باید از تخصص و تجارب موسسات بین المللی که کار تخصصی روی این موضوعات انجام داده اند و استراتژی کشورهای موفق در حوزه اقتصاد را تدوین کرده اند استفاده کنیم تا این موسسات با بررسی شرایط موجود در کشور ما، به تدوین راهبردهای کلان و تصمیم گیری در اقتصاد کمک کنند؛ اشکال کار اینجاست که برای هر اقدامی باید خودمان تجربه کنیم و چرخ را از ابتدا اختراع کنیم در حالی که در دنیا از تجارب دیگران استفاده می شود و طبق آن نقشه راه درست و مناسبی تدوین می‌شود.

 

کد خبر 24081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =