حمایت از کالای ایرانی فرایندی چند جانبه

رضی آقامیری: حمایت از کالای ایرانی موضوعی است که باید از جنبه های گوناگون به آن نگاه شود.

کالای ایرانی برای حضور موفق در بازار مصرف داخل و خارج از کشور با دو معضل کیفیت پایین و قیمت بالا دست و پنجه نرم می کند. شاخص کیفیت و قیمت خود معلول عوامل متعددی از جمله واقعی نبودن نرخ ارز و عدم همگامی با تکنولوژی روز است. با این وجود محصولاتی نیز توانسته اند در مسیر سخت تولید امتیاز خوبی در کیفیت و قیمت از آن خود کنند. عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران در این باره در گفتگو با اگزیم نیوز درباره موضوع حمایت از کالای داخلی گفت: حمایت از کالای ایرانی موضوعی است که باید از جنبه های گوناگون به آن نگاه شود.

رضی آقا میری افزود: حتی در شرایط سخت تولید، حوزه هایی چون لبنیات توانسته اند خوب عمل کنند و فکر نمی‌کنم کسی پنیر تولید داخلی را رها کند و جنس خارجی بخرد چرا که در کیفیت و قیمت قابل قبول، تنوع خوبی نیز دارد و اعتماد مردم را برای مصرف جلب کرده است.

عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران افزود: در عین حال در خودروسازی خوب عمل نکرده ایم؛ شاهد هستیم که اگر مردم پول داشته باشند، حتماً خودروی خارجی می‌خرند، طبق آمارهای رسمی یکی از تولیدات خودروی داخلی ما به تنهایی نشان می‌دهد که یک نوع خودروری داخلی بیشترین میزان تلفات را دارد که نارضایتی و عدم رغبت به خرید آن در مقایسه با خودروهای خارجی طبیعی است.

 وی اذعان داشت نمی توان مردم را برای گرایش به خرید کالای خارجی سرزنش کرد  و به او گفت که باید کالای ایرانی بخرد چرا که این موضوع به دو سر ماجرا یعنی مصرف کننده و تولید کننده بستگی دارد و ضروری است تولید کننده موضوع کیفیت و قیمت را به طور جد مورد توجه قرار دهد.

رضی آقامیری گفت: معنای حمایت همه جانبه یعنی بدنه حاکمیتی نیز باید در تمام ارکان از تولید ایرانی حمایت کند تا رونق در تولید ایجاد شود؛ به دلیل نقص در بنیادهای اقتصادی کشور ایجاد رونق کار راحتی نیست.

وی با اشاره به اینکه ، قیمت ارز همیشه به‌طور مصنوعی پایین بوده، گفت: نتیجه پایین نگه داشتن نرخ ارز، به صرفه بودن واردات است اما اگر ارز قیمت واقعی خود را داشته باشد، تولید فعالیتی جذاب خواهد شد، از آنجاییکه این سیاست از سوی دولت اعمال می شود بنابراین ضروری است که دولت بعنوان بازیگر اصلی عرصه اقتصادی کشوردر مسیر اصلاح سیاست های نا صحیح ارزی گام های جدی بردارد.

به گزارش اگزیم نیوز رئیس پارلمان بخش خصوصی در موضع گیری این نهاد بعنوان نماینده بخش خصوصی کشور در قبال شعار حمایت از کالای ایرانی در اولین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران، بهبود محیط کسب و کار، واقعی شدن نرخ ارز، متعادل نگه داشتن شاخص های اقتصادی چون تورم، بهبود تعامل در فضای بین المللی را از مهمترین پیش شرط های تولید با کیفیت و رقابتی دانست که تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی را ممکن می سازد.

 

کد خبر 24085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =