دلیل نوسانات ارزی اقتصادی نیست

سیف: خوشبختانه آثار مثبتی در زمینه‌های مختلف داشتیم؛ هنوز خیلی زود است که نسبت به این طرح نظر قطعی بدهیم.

به گزارش اگزيم نيوز، ولی الله سیف در پایان جلسه هیئت دولت گفت: با توجه به اطلاعات جسته و گریخته ای که به ما می رسد نشان می هد که ما اقدام بسیار مهم و اثر بخشی را در اقتصادمان انجام دادیم که یک آثار و تبعات مقطعی و یک آثار بلند مدتی دارد.
سیف گفت: در بخش بلند مدت به مجهز شدن کشور بر بازار اقتصادی و جلوگیری از ضربه پذیری اقتصاد بر می گردد.
وی گفت: ما درآمدهای ارزیمان به خوبی کفاف همه نیازهای وارداتی کالا و خدمات را می دهد. و تزلزلی در این باره و جود ندارد. دلیل نوسانات ارزی اقتصادی نیست و بیشتر عوامل غیر اقتصادی است که اثر گذاشته است و خوشبختانه با این تصمیم کاملا تحت تاثیر قرار گرفته است.
سیف گفت: یکی دیگر از ویژگی های این مدل جدید بحث شفاف سازی است.
وی افزود: ارز درامدی کشور اعم از درامد حاصل از صادرات نفت یا صادرات غیر نفتی یک سرمایه ملی است که باید دقت کنیم آن را به درستی تخصیص بدهیم به اموری که اولویت بالاتر برای اقتصاد کشور دارد.
وی افزود: با این مدال ارز به نحو موثر تری به کالاها اختصاص می یابد.
سیف گفت: همکاری خیلی خوبی بین قوا برای کنترل ارز وجود دارد و جلساتی با رییس جمهور و معاون اول رییس جمهور برگزار شد و عزم جدی در این زمینه وجود دارد.

تغییر ارز گزارشگری از دلار به یورو جدی است

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تصمیمات روزهای اخیر درباره ارز گفت: تغییر ارز گزارشگری از دلار به یورو جدی است.
ولی الله سیف در جمع خبرنگاران گفت: تغییر ارز گزارشگری (محاسبات ارزی کشور)از دلار به یورو جدی است و طرح آن به زودی در هیئت دولت تصویب می‌شود.
رئیس شورای پول و اعتبار ادامه داد: خوشبختانه آثار مثبتی را در زمینه های مختلفی داشتیم البته خیلی زود است که ما نسبت به این طرح نظر قطعی بدهیم و بخواهیم آثار مثبت آن را به طور کامل تحلیل کنیم.
وی افزود: اما خبرها و اطلاعات جسته و گریخته ای که به ما می رسد نشان می دهد که اقدام بسیار موثر و اثر بخشی در اقتصاد انجام داده ایم که آثار مقطعی و بلند مدت دارد.
رئیس کل بانک مرکز گفت: پس از جلسه دولت، جلسه ای برای ادامه بررسی آیین نامه ها و ضوابطی را که مورد نظر هست داریم، بخشی از این موارد نیاز به مصوبه دولت داشت که امروز در دولت تصویب شد و بخشی از موارد نیاز به هماهنگی و تایید چند دستگاه است که آن عمدتاً بین بانک مرکزی، وزارت اقتصاد دارایی و وزارت صنعت معدن و تجارت است که جداگانه لیست آن مشخص شده است و در جلسات یکی دو روز آینده نهایی خواهد شد.
سیف گفت: مواردی هم است که بانک مرکزی خودش اقدام می کند که در شروف انجام است که یکی در مورد تامین ارز مسافری ، دانشجوی و بیماران مورد تاکید قرار گرفت که با همان روال گذشته عمل شود و ارز مسافری هم بخشنامه آن مشخص شده است.
وی گفت: قیمت سکه نیز در روزهای آینده تبعیت خواهد کرد از قیمت دلار 4 هزار و 200 تومانی.
وی افزود: در قیمت سکه حباب وجود دارد و قیمت آن ناشی از قیمت دلار و قیمت طلا است که حباب آن باید تخلیه شود.
رئیس کل بانک مرکز گفت: مصوبات امروز در رابطه با نحوه ثبت شفارش ارز بود.
وی گفت: تصمیمی که در باره ارز گرفته شد این بود که دولت بتواند ابزار استحکام لازم را در دست بگیرد و اقتصاد را استحکام لازم بخشد و از فضا سازی ها و التهاباتی که می تواند در عمل منجر به تاثیرات منفی بشود با آن برخورد خواهیم کرد.
وی گفت: سامانه ای درست کرده ایم که اشراف کامل دارد در ورودی های ارز به کشور و مسائل ارزی کشور و این امکان را به ما می دهد که در تخصیص منابع ارزی پارامتر اصلی اولویت ها دقت کنیم و تخصیص بهینه بدهیم.
وی گفت: ارز به هر کسی به هردلیلی ممکن است داده نشود باید مشخص کنیم که ارز برای چی می خواهد و این سامانه که شکل بگیرد خیلی این موضوع را شفاف تر نشان می دهد. 
وی افزود: ارزهای که مورد نیاز است یا برای واردات است که باید ثبت شفارش شود و یا برای خدمات است که هر کدام از این ارزها دستورالعمل های خاص خودش را دارد و صرافی ها عامل تخصیص ارز می شوند.

کد خبر 24087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =