رشد تجارت جهانی قوی، اما پرریسک

تجارت جهانی کالاها بهبود قابل توجهی یافته، اما اگر تنش‌های تجاری همچنان افزایش یابد، در ادامه با رکود مواجه خواهد بود

سازمات تجارت جهانی (WTO) اعلام کرد تجارت جهانی کالاها بهبود قابل توجهی یافته، اما اگر تنش‌های تجاری همچنان افزایش یابد، در ادامه با رکود مواجه خواهد بود.

به گزارش اگزیم نیوز، به نقل از رویترز، WTO در پیش‌بینی سالانه خود رشد تجاری کالاها 4/4 درصد در سال جدید پیش‌بینی کرده و این در حالی است که بعد از بحران مالی یک دهه پیش، این رقم به طور میانگین 3 درصد بوده است. سال گذشته، رشد تجارت جهانی 7/4 درصد بود که افزایش قابل توجهی را نسبت به رقم پیش‌بینی شده 6/3 درصد نشان می‌داد و انتظار می‌رود در سال 2019 این رشد بیشتر هم شود.

با این حال، به گفته روبرتو آزودو، مدیر کل WTO، اگر برخی دولت‌ها سیاست‌های تجاری محدودکننده خود را در فرآیندهای تلافی‌جویانه ادامه دهند، این پیشرفت می‌تواند به سرعت متوقف شود. «چرخه اقدامات تلافی‌جویانه آخرین چیزی است که اقتصاد دنیا به آن نیاز دارد.» آمریکا و چین در هفته‌های اخیر با اعمال تغییر در تعرفه‌ واردات برخی کالاها، یکدیگر را تهدید کرده‌اند و نگرانی‌ها را در مورد وقوع یک جنگ جهانی تجاری افزایش داده‌اند. آزودو می‌گوید:‌ «این پیش‌بینی‌ها احتمال تشدید محدودیت‌های تجاری از سوی کشورها را لحاظ نکرده است. بنابراین امکان ترسیم نقشه دقیق اثرات این اقدامات وجود ندارد، اما موضوع بسیار جدی است و کشورهای فقیرتر بیشترین آسیب را خواهند دید.» حملات سایبری ریسک دیگری است که نسبت به تجارت کالا اثرات بیشتری دارد.

رشد تجارت کالاها در سال گذشته به واسطه هزینه‌های سرمایه‌گذاری و قیمت‌های بالاتر کالا، عمدتا به دست آسیا اتفاق افتاده است. تغییر موازنه چین و دور شدن این کشور از سرمایه‌گذاری و روی آوردن به مصرف، به معنی کاهش واردات کالاهای سرمایه‌ای است که می‌تواند روند به کندی روند رشد تجارت جهانی منجر شود.

سازمان  تجارت جهانی همچنین اعلام کرده در سال 2017 تجارت خدمات بازرگانی پس از دو سال رشد ضعیف یا منفی، 4/7 درصد رشد داشته است.

کد خبر 24091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =