حمایت از کالای ایرانی از مسیر توسعه صادرات

عدنان موسی پور معتقد است این تصور که می توان با تکیه و اکتفا به بازار داخلی، شعار حمایت از کالای ایرانی را عملی کرد، اشتباه است، بی تردید برای محقق شدن این شعار باید باور کرد که بیش از نیمی از راه از مسیر توسعه صادرات می گذرد

مریم خورشیدی- رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز در مورد شعار حمایت از کالای ایرانی گفت: گرچه امسال به علت نامگذاری سال به عنوان حمایت از کالای ایرانی، تمرکز خاصی روی این موضوع شده است؛ اما واقعیت این است که ما همیشه و به صورت بی قید و شرط از کالای ایرانی حمایت کنیم.

عدنان موسی پور با اذعان به اینکه گزینه ای جز حمایت از کالای ایرانی پیش روی ما نیست. گفت: اگر ما نخواهیم از کالا و خدمات ایرانی حمایت کنیم باید در آینده نزدیک شاهد از بین رفتن امنیت اقتصادی و اجتماعی و توقف اشتغال زایی باشیم.

 موسی پور گفت: این تصور که می توان با تکیه و اکتفا به بازار داخلی، شعار حمایت از کالای ایرانی را عملی کرد، اشتباه است؛ با وجود مشکلات متعددی که  در داخل کشور  در این مسیر وجود دارد اما بی تردید برای محقق شدن این شعار باید باور کرد که بیش از نیمی از راه از مسیر توسعه صادرات می گذرد.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران به ظرفیت بازارهای همجوار اشاره کرد و گفت: اگر نتوانیم از ظرفیت بازار کشورهای همجوار استفاده و دیپلماسی اقتصادی را فعال کنیم و از فرصت های پیش آمده صادراتی استفاده کنیم نباید انتظار داشته باشیم شعار حمایت از کالای ایرانی تحقق پیدا کند.

موسی پور در ادامه به برخی مشکلات ساختاری در حوزه توسعه تجارت بعنوان پیش نیاز حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: فرصت سوزی در مسیر توسعه تجارت و توسعه بسیار زیاد است، به روز ترین و جدی ترین مانعی که بسیاری از فعالان اقتصادی با آن درگیر هستند، تعطیلات نوروزی است. این تعطیلات عملا سبب می شود ما یک دوازدهم از زمان مفید سال را از دست بدهیم. ما سال گذشته هم در این خصوص تذکر دادیم که متاسفانه توجهی نشد. امسال هم نامه ای برای وزیر محترم صنعت،معدن و تجارت فرستادیم تا اوضاع فعالیت های صادراتی در ایام نوروز ساماندهی شود.

 وی با اظهار تعجب از عدم باور به اهمیت مقررات و قوانین بین المللی در حوزه توسعه صادرات گفت: ما هنوز در جوی به سر می بریم که باور نداریم توسعه صادرات از یک سو به طرف های خارجی بستگی دارد و آن ها چیزی به نام تعطیلات نوروزی ندارند و این امرسبب از دست رفتن فرصت های بسیاری در حوزه صادرات و تهدید بسیاری از قراردادهای تجاری می شود که عملا زیرساخت تقویت تولید داخلی است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در ادامه موضوع کیفیت کالای ایرانی را مورد توجه قرار داد و گفت: باید بپذیریم نه تنها دوران فروش کالای بی کیفیت به سر رسیده است بلکه دوران فروش کالای بی کیفیت با قیمت پایین نیز به سر آمده است. در واقع دیگر نمی توان با استفاده از اهرم قیمت بر سر کیفیت کالا معامله کرد چرا که عامل کیفیت یک موضوع غیر قابل بحث در حوزه تجارت است.

موسی پور کیفیت را یکی از مطالبات اساسی خریداران معرفی کرد و گفت: نمی توان بدون در نظر گرفتن عامل کیفیت به فکر کسب سهمیه از بازارهای جهانی بود؛ هیچ کس نمی تواند حتی مصرف کنندگان داخلی را به خرید کالای بی کیفیت ایرانی مجبور کند تجربه نشان داده که پروسه های دستوری و اجباری در این حوزه با شکست مواجه خواهد شد. بنا بر این کلیه فعالین اقتصادی و تولیدکنندگان چه در بخش خصوصی و چه بخش دولتی باید بدانند که کیفیت موضوعی نیست که بتوان با آن برخورد سطحی داشت.

 رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران اعلام کرد: طبق نتایج  نظر سنجی ای که بین فعالین حوزه صادرات و برخی از خریداران خارجی کالاهای ایرانی در مورد مشکلات این کالاها انجام شد، بیشترین رای به غیر رقابتی بودن کالای ایرانی تعلق گرفت. متاسفانه اکثر قریب به اتفاق واحدهای تولیدی ما بر اساس بازار داخلی شکل گرفته اند. به طور مثال کره جنوبی با داشتن تعداد کارخانه های سیمان به مراتب کمتر نسبت به ایران بیش از 4 تا 5 برابر ایران تولید سیمان دارد. این موضوع در کنار عواملی مانند رعایت استانداردهای بین المللی و استفاده از تکنولوژی های  جدید،  از عوامل مؤثر در قیمت تمام شده کالا هستند.

 موسی پور اظهار امیدواری کرد: امسال بیشتر از پرداختن به شعار وارد عمل شویم دولت باید بپذیرد نمی توان به تنهایی از این پس تحقق این شعار بر آمد مگر اینکه به بخش خصوصی اعتماد کرده و تصدی گیری خود را کاهش دهد بی تردید بخش خصوصی و مکانیزم بازار به گونه ای است که تولید کنندگان بی کیفیت خود به خود از چرخه بازار خارج  ومسیر تولید با کیفیت باز خواهد شد

کد خبر 24092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =