جذب سرمایه گذاران با حذف ریسک های بین المللی

اسلامی بیدگلی: به دلیل شرایط موجود در اقتصاد ایران و عدم اطمینانی که در فضای بین الملل در سال های تحریم وجود داشته به خصوص بعد از روی کار آمدن ترامپ در امریکا، این انتظار وجود داشت که با توجه به تنگناهای ارزی کشور، بخشی از پول های حاصل از صادرات به داخل کشور بر نگردد و یا سرمایه گذارانی که پول های خود را از کشور خارج می کنند تمایلی برای حفظ آن در اقتصاد ایران نداشته باشند

اسلامی بیدگلی: به دلیل  شرایط  موجود در اقتصاد ایران و عدم اطمینانی که در فضای بین الملل در سال های تحریم وجود داشته به خصوص بعد از روی کار آمدن ترامپ در امریکا، این انتظار وجود داشت که با توجه به تنگناهای ارزی کشور، بخشی از پول های حاصل از صادرات به داخل کشور بر نگردد و یا سرمایه گذارانی که پول های خود را از کشور خارج می کنند تمایلی برای حفظ آن در اقتصاد ایران نداشته باشند.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش برآورد خروج سرمایه، این رقم را برای ایران در سال ۹۶ حدود ۲۷ میلیارد دلار اعلام کرده است. این رقم در حالی از سوی صندوق بین المللی پول پیش‌بینی شده که بانک مرکزی از منفی شدن حساب سرمایه کشور پس از برجام خبر می‌دهد به طوری که خالص حساب سرمایه کشور در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ منفی ۳۲ میلیارد دلار شده است.

حساب سرمایه نشان‌دهنده میزان سرمایه ورودی و خروجی کشور و بیانگر خالص سرمایه‌گذاری‌ خارجی در داخل کشور است، بدان معنا که چنانچه این حساب مثبت باشد حاکی از افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در داخل کشور و منفی بودن آن نشانه معکوس شدن روند جریان سرمایه به سمت خارج از کشور است. به عبارت دیگر مازاد در حساب سرمایه به معنای جریان داشتن سرمایه به داخل کشور است و کسری در این حساب،‌ به‌عنوان جریان سرمایه از داخل به سوی خارج از کشور است.

سعید اسلامی بیدگلی دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری در گفتگو با اگزیم نیوز در این زمینه اظهار داشت که ارایه آمار متفاوت از منابع اطلاعاتی موثق از عدم شفافیت جدی در اقتصاد ایران خبر می دهد که از حجم میزان خروجی ارز و سرمایه کشور اطلاعات درستی در دسترس نیست. به همین دلیل یک منبع بسیار معتبر بین المللی یک عددی را اعلام می کنند و مسوولان داخلی رقم دیگری که همه این موارد بیشتر از جنس تخمین است و اعداد دقیق نیست.

وی با تاکید بر اینکه رسانه ها باید به این موضوع ورود کنند و به دلایل ناهماهنگی اعلام خروج سرمایه از مسوولان سوال کنند تا به عدد صحیح تر نزدیک شویم، یادآور شد: به دلیل فضایی که در اقتصاد ایران در سال های تحریم وجود داشته و عدم اطمینانی که در فضای بین الملل از گذشته وجود دارد به خصوص بعد از روی کار آمدن ترامپ در امریکا این پیش بینی وجود داشت بخشی از پول های حاصل از صادرات به داخل از کشور بر نگردد و یا سرمایه گذارانی که پول های خود را از کشور خارج می کنند تمایلی برای حفظ آن در ساختار اقتصاد نداشته باشند.

دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری در ادامه عنوان کرد: متاسفانه در چهار دهه گذشته کمتر به مسأله جذب سرمایه گذاری خارجی اهمیت داده شده که این مسئله اکنون ضعف های خود را در اقتصاد نشان می دهد. زیرا این امر نه تنها برای گسترش کسب و پیشه داخلی موثر است بلکه محلی برای حضور برندهای معتبر و بزرگ بین المللی است که اولین تاثیر آن در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی و صادرات است.

اسلامی بیدگلی با تصریح بر اینکه در دنیای مدرن سرمایه گذاری خارجی امنیت کشور را فراهم می کند افزود: اگر اقتصاد ایران با منافع قدرت های جهانی گره خورده بود اکنون همان کشورها از ما دفاع می کردند و برای حفظ منابع اقتصادی خود از اعمال هرگونه تحریم ممانعت می کردند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از بنگاه های مطرح اقتصادی تمایل دارند که با ایران کار کنند اما رابطه با امریکا را برای حفظ منافع بلند مدت شان در اولویت قرار می دهند، اذعان داشت: بنگاه های بزرگ به دلیل حفظ منافع تجاری عظیم تر با امریکا از همکاری با ما کوتاهی می کنند. به همین دلیل اگر می توانستیم منافع تجاری کشورها را در ایران تامین کنیم و امنیت و ریسک بالاتری را برای سرمایه گذاری خارجی فراهم کنیم، سرمایه های داخلی نیز به خارج از کشور کوچ نمی کنند و فرصت های بهینه تری در این زمینه تامین می شود.

اسلامی بیدگلی خاطر نشان کرد: با توجه به مسئله بیکاری که در سال های آینده بحرانی تر خواهد شد، ضروری است که به بحث جذب سرمایه گذاری خارجی و حفظ سرمایه های داخلی بیشتر بپردازیم و عامل عدم اطمینانی را که در فضای اقتصادی کشور وجود دارد مورد نقد و بررسی قرار دهیم تا بتوانیم ریسک های بین المللی را در این زمینه به حداقل برسانیم.

دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری با بیان اینکه بحث خروج سرمایه می تواند تاثیر به سزایی در نوسانات ارزی کشور داشته باشد، عنوان کرد: تلاطم ارزی می تواند ریشه های مختلف داشته باشد که بخشی از آن در عرضه و تقاضای ارز و بخشی دیگر مسئله روانی است که شدت می گیرد. زیرا بسیاری از نوسانات این بازار و تحرکات فعالان ارزی بیشتر از نیازهای تجاری شان است که باید در جای خود مورد بررسی قرار گیرد تا به فرار سرمایه ها منجر نشود.

کد خبر 24093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =