۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳
فصل جدید روابط ایران و ازبکستان

به گزارش اگزيم نيوز، مجتبی خسروتاج، معاون صادراتی وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص دستاوردهای دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ازبکستان اظهار داشت: با توجه به تغییر رئیس جمهور ازبکستان و همچنین تحول فضای کسب و کار در این کشور، ارادۀ طرفین بر توسعۀ روابط اقتصادی و تجاری قرار گرفته است.

معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ازبکستان را مقدمه‌ای برای سفر ریاست جمهوری کشورمان به ازبکستان توصیف کرد و گفت: در زمینه همکاری های صنعتی و معدنی مقرر شد سند اینگونه همکاری‌ها در قالب نقشۀ راه همکاری‌های صنعتی و خدمات فنی و مهندسی در سفر رئیس جمهوری ایران به ازبکستان به امضای طرفین برسد. 

وی نبودن پرواز مستقیم تهران- تاشکند را چالش در توسعۀ روابط تجاری عنوان کرد و اظهار داشت: طی مذاکرات مقرر شد تا هر کدام از طرفین هر هفته دو پرواز مستقیم داشته باشند - در مجموع 4 پرواز هفتگی - که بر این اساس، طرف ازبکی از ماه می امسال، آغاز کنندۀ پروازها خواهد بود. همچنین در زمینه تسهیلات صدور ویزا مقرر شد پیشنهاد طرف ازبکی مبتنی بر آسان سازی روادید برای کلیه شهروندان ارسال تا پس از بررسی و مذاکره در سفر رئیس جمهوری ایران به ازبکستان به امضای طرفین برسد.

خسروتاج با تأکید بر اهمیت حمل و نقل و ترانزیت گفت: به منظور توسعۀ حمل و نقل و ترانزیت، بر اساس الحاقیۀ جدید مقرر شد تا با حذف هزینه‌‌های اضافی، قیمت شرکت‌های حمل و نقل به سمت رقابتی شدن برود. همچین امکان انعقاد قرارداد صادرات فرآورده‌های نفتی و نفت خام از طریق حمل و نقل ریلی  به ازبکستان فراهم شده است که در صدد توسعه آن هستیم.

وی در خصوص نظام تعرفه‌ای میان دو کشور تصریح کرد: نقص‌های موجود در نظام تعرفه مرتفع خواهد شد و طی ماه آینده لیست 27 قلم کالاهای مشمول تعرفه‌های تجاری فعلی اصلاح و اقلام جدیدی به آن‌ها اضافه می‌شود تا در حضور روسای جمهور دو کشور به امضا برسد.

خسروتاج افزود: در بخش مراودات بانکی نیز مذاکرات صورت گرفت و مدلهای متنوعی بررسی شد که امیدواریم با اجرای این مدل‌ها زمینۀ همکاری‌های بیشتر فراهم شود.

معاون صادراتی وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران، همکاری‌های گمرکی ایران و ازبکستان را در چارچوب امضای سند تفاهم‌نامۀ تبادل الکترونیکی اسناد گمرکی سبب تسهیل در امر تجارت برای طرفین دانست.

وی بستر فعالیت شرکتهای ایرانی با شرکت‌های ازبکی در تمامی زمینه‌ها بخصوص توریسم و گردشگری، برق و نیرو، مواد غذایی مانند حبوبات و همچنین در بخش نساجی مانند پنبه و نخ پنبه، را مساعد توصیف کرده و تجار و فعالان اقتصادی را به استفاده از ظرفیت‌های کشور ازبکستان دعوت کرد.

گفتنی است، در این اجلاس، همایش تجاری ایران و ازبکستان نیز با حضور بیش از۱۰۰ شرکت ایرانی و نمایندگان بخش خصوصی و دولتی ازبکستان برگزار شد، بنا به پیشنهاد شرکت کنندگان در همایش مقرر شد کمیته حل و فصل مسائل مالی و حقوقی در اتاق های بازرگانی دو کشور تشکیل گردد که عینا در سند اجلاس گنجانده شد.

کد خبر 24100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =