جلسه مشترک سه گانه مجلس، دولت و بانک مرکزی

پورابراهیمی از برگزاری جلسه مشترک بین سیف، شریعتمداری و کمیسیون اقتصادی در روز سه شنبه در مجلس خبر داد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از برگزاری جلسه این کمیسیون با حضور وزرای امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل بانک مرکزی در خصوص ساماندهی بازار ارز خبر داد. به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز به دنبال مشکلاتی که در ماه های اخیر در بازار ارز کشور ایجاد شد مجلس در کنار دولت به دنبال ایجاد کارگروه های مشترکی برای کنترل و سیاست گذاری در حوزه ارزی کشور برآمده که یکی از این برنامه ها برگزاری جلسه فردا در کمیسیون اقتصادی مجلس محسوب می شود.

در این راستا دو هفته پیش محمدرضا پورابراهیمی اعلام کرد کمیسیون اقتصادی مجلس در تلاش است تا از طریق هم افزایی بین ارکان تصمیم گیر در حوزه ارزی شرایط را برای نظارت بر بازار فراهم کند.در این راستا آنطور که پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی اعلام کرده است به جلسه علنی مجلس اشاره کرد که در آن برای رسیدگی به مسایل اقتصادی کشور تصمیمات و تکالیفی برای کمیسیون اقتصادی در نظر گرفته شده است.  

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس برنامه، نشست کمیسیون اقتصادی فردا با حضور وزرای اقتصاد و صنعت و رئیس کل بانک مرکزی در خصوص مسائل ارزی برگزار می شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارتخانه های اقتصاد و صنعت و بانک مرکزی باید گزارشی از برنامه ها و عملکردی سازمان ذی ربط در حوزه بازار ارز ارائه کنند.

پورابراهیمی گفت: بانک مرکزی تاکنون برنامه جامع و زماندار درخصوص ساماندهی بازار ارز ارائه نکرده و اقداماتی که تاکنون بانک مرکزی انجام داده براساس اطلاعیه های این بانک بوده است.

وی ادامه داد: از وزیر صنعت خواسته شده تا ابعاد و آثار مرتبط با ساماندهی بازار ارز را در حوزه بازرگانی داخلی و خارجی تشریح کند، همچنین وزیر اقتصاد گزارشی درباره آثار ساماندهی بازار ارز در بازارهای سرمایه و پول و سایر مؤلفه های اقتصادی ارائه می کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در هر صورت گزارش و برنامه های بانک مرکزی درخصوص ساماندهی بازار ارز با طرح مجلس در این باره انطباق داده و از بخش هایی که همپوشانی داشته باشد حمایت می شود و درباره بخش هایی که متفاوت است نظرها بیان خواهد شد.

این موارد در حالی است که طی روزهای اخیر بانک مرکزی و وزارت صمت سیاست های مشخصی را برای کنترل بازار در نظر گرفته اند که از آن جمله می توان به بازنگری در ارایه ارز برای واردات برخی اقلام و یا خروج معاملات ارزی از سیستم صرافی ها و انتقال آن به بانک ها اشاره کرد.

به گزارش اگزیم نیوز انتقال ارز به دستور هر یک از بانک های دارای مجوز ارزی، خرید ارز ناشی از صادرات کالاهای غیرنفتی از صادرکنندگان، فروش ارز خریداری شده به متقاضیان از طریق سیستم بانکی، لغو مجوز خرید و فروش اسکناس ارزی توسط تمام صرافی ها تا اطلاع ثانوی، تأمین ارز برای واردات کالا و خدمت به کشور صرفاً پس از انجام ثبت سفارش و ثبت خدمت همگی تصمیماتی هستند که بانک مرکزی در روزهای اخیر صادر کرده است.

کد خبر 24103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =