بازگشت آرامش به اقتصاد ایران با ارز تک نرخی

رییس کل اسبق بانک مرکزی کاهش التهاب و بی قراری در نرخ ارز و رفتار فعالین اقتصادی را مهمترین اثر مثبت اعلام تک نرخی شدن نرخ ارز دانست

با تعیین نرخ ارز 4 هزار و 200 تومانی برای ارز که به دنبال تصمیم دولت در هفته گذشته اعلام شد کارشناسان معتقدند فضای آرامی بر بازار حاکم شده که این مسأله البته برای تداوم نیازمند سیاست های بلندمدت تری است که مجموعه دولت و بانک مرکزی در حال برنامه ریزی برای آن هستند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز تلاطم های ارزی باعث شد نرخ دلار به نزدیکی 6 هزار تومان نیز برسد اما در جلسه مشترکی که هفته گذشته برگزار شد مقرر شد قیمت دلار در رقم مشخص 4 هزار و 200 تومانی تعیین و ارقام بالاتر از آن به عنوان قاچاق محسوب شد. در این رابطه ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد در تنگنای ارزی نیستیم و با توجه به منابع و مصارف ارزی به نظر می رسد نرخ مذکور برای تک نرخی شدن ارز رقم مناسبی است.

وی افزود با توجه به متغیرهای اقتصادی کشور این رقم قابلیت تعدیل شدن را دارد. به هر حال به نظر می رسد این تصمیم توانست شرایط را برای اقتصاد کشور تعدیل کند به طوریکه نوسانات شدید ارزی که می توانست قیمت را بالاتر از ارقام ثبت شده ببرد متوقف شده است. در این رابطه وزیر سابق اقتصاد و دارایی گفت: تک نرخی شدن ارز، می تواند آرامشی به بازار بدهد تا دولت بتواند با استفاده از تجارب قبلی ، راه حلی پیدا و مسئله سیاست های ارزی خود را اصلاح کند.

طهماسب مظاهری کاهش التهاب و بی قراری در نرخ ارز و رفتار فعالین اقتصادی را مهمترین اثر مثبت اعلام تک نرخی شدن نرخ ارز دانست و گفت: این امر می تواند آرامشی به بازار بدهد تا اینکه دولت بتواند با استفاده از تجارب قبلی که در این زمینه است و اخذ نظر کارشناسان، راه حلی را پیدا کند و مسئله سیاست های ارزی خود را اصلاح کند.

وی افزود: این راه حل، مسکن خیلی خوب، موقت و موثری برای التهابی که وجود داشت، بوده و اگر این کار را نمی کرد این التهاب حتما اثرات منفی شدیدی در طول روزها و هفته های آینده می گذاشت.

وزیر سابق اقتصاد و دارایی در تحلیل دیر به اجرا درآمدن این سیاست، بیان کرد: مسئولین باور نمی کردند، که چنین اتفاقی بیافتد و شاید کم اهمیتی یا مشغولیت و یا گرفتاری های دیگری که برای مسئولین مربوطه وجود داشت، باعث شد که این تاخیر انجام شود ولی بعد از اینکه التهاب به وجود آمد و آثار خودش را نشان داد، کار اولیه و اقدام عاجلی که کردند اعلام تک نرخی شدن ارز بود.

وی متذکر شد: تعطیلات دو سه روزه آخر هفته، فرصت خوبی است که بازار تعطیل است و مسئولین مربوطه رئیس جمهور و معاون اول و وزرای اقتصادی در این چند روز با فراغت بیشتر بنشینند و بررسی کنند خطاها و نقاط ضعف چه بوده و برایش برنامه جامعی را طراحی کنند و اگر دولت بخش سیاست گذاری خودش را در این چند روز تعطیل نکند و مسئولین وقت بگذارند و از افراد با تجربه و صاحب نظر استفاده کنند، اشتباهات را اصلاح کنند و طراحی کاملی را انجام دهند، می توانیم منتظر باشیم تا شرایط خوبی را شروع کنیم و بحث نرخ ارز و سیاست های ارزی هم به یک پختگی و سنجیده بودن برسد.

مظاهری با بیان اینکه تاکنون دولت نگران افزایش تورم ناشی از تک نرخی کردن بود و به همین دلیل در این راستا اقدامی نکرد، توضیح داد: ارزیابی کلی همه کارشناسان این بود که تک نرخی شدن ارز، افزایش قیمتی را برای قیمت ارز به همراه خواهد شد. حداقل افزایش قیمت نسبت بین ارز مرکز مبادله ای را به همراه خواهد داشت و نسبت به ارز آزاد هم تغییری را پیش بینی می کردند و دولت هم نگران بود این افزایش نرخ، موجب افزایش عمومی سطح قیمت ها و نرخ تورم شود و دولت هم علاقه مند نبود و نیست و هیچکس هم علاقه مند نیست اقتصاد کشور را با یک تورم دوباره، روبه رو کند.

کد خبر 24107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =