تصمیم دولت و بانک مرکزی در تک نرخی شدن ارز موثر بود

رئیس اتاق تعاون ایران می‌گوید نوسانات ارزی در فعالیت‌های اقتصادی کشور به ویژه صادرات تعاونی‌ها تاثیرگذار است. او معتقد است که اقدام دولت و بانک مرکزی در تک‌نرخی شدن نرخ ارز به شرط استمرار اقدام بسیار مطلوبی است

بهمن عبداللهی درباره نوسانات نرخ ارز در فعالیت تعاونی‌ها و صادرات آن‌ها ابراز عقیده کرد و گفت: به طور کلی نوسانات ارزی در مجموعه فعالیت‌های اقتصادی و فعالان بخش تعاونی و خصوصی لطمه می‌زند و به صلاح کشور و اقتصاد نیست.

عضو شورای پول و اعتبار ادامه داد: نوسانات بازارها به ویژه نرخ ارز صدمات جبران‌ناپذیری به فعالان اقتصادی می‌زند و اگر قولی که رئیس کل بانک مرکزی چند سال گذشته در راستای تک نرخی شدن ارز دادند، زودتر به اجرا درمی‌آمد، شاهد مشکلات و اتفاقات اخیر نبودیم.

رئیس اتاق تعاون ایران اقدام دولت و بانک مرکزی در اعلام تک نرخی شدن نرخ ارز را به شرط آنکه مستمر و ادامه‌دار باشد، موثر و مطلوب عنوان کرد و گفت: علی‌رغم آنکه دلار نسبت به قیمت مبادله‌ای ۴۵۰ تومان افزایش یافت ولی اگر نرخ ۴۲۰۰ تومان هم مستمر باشد، می‌تواند به تثبیت فضای اقتصاد کشور و جلوگیری از نگرانی فعالان اقتصادی کمک کند.

عبداللهی در پایان افزود: آنچه که باعث اختلال در فعالیت‌های اقتصادی می‌شد، نامشخص بودن نرخ ارز بود که تصمیم اخیر در این خصوص موثر واقع شد و ما از آن حمایت می‌کنیم و امیدواریم که با این تصمیم ثبات به بازار برگردد.

در هفته‌های اخیر بازارهای طلا و ارز نوسان شدیدی پیدا کرد و به طور ناگهانی با جهش بی‌سابقه قیمت طلا و ارز روبه‌رو شد، به نحوی که قیمت دلار از مرز ۶۰۰۰ تومان عبور کرد و سکه تمام به دو میلیون تومان رسید. این امر هجوم بسیاری از مردم به صرافی‌ها برای خرید و فروش دلار و سکه را به دنبال داشت.

در این بین اقلام و اجناسی هم که وابستگی ارزی شدیدی داشتند تحت تاثیر افزایش قیمت‌ها قرار گرفتند. دولت بلافاصله جلسه فوق العاده ستاد اقتصادی را برای کنترل و مدیریت بازار ارز تشکیل داد و در پایان این جلسه، معاون اول رییس جمهوری از تک نرخی شدن دلار و عرضه آن با قیمت ۴۲۰۰ تومان خبر داد.

برابر اعلام دولت،‌ فروش دلار با قیمتی غیر از ۴۲۰۰ تومان قاچاق محسوب و با خریداران و فروشندگان برخورد می‌شود.

 

منبع: ایسنا

کد خبر 24111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =