دورنمای روشن برای قطعه سازان

محمدرضا نجفی منش معتقد است دورنمای صنعت قطعه سازی را در صورت انجام به موقع پرداختی های آنها، سرمایه گذاری های جدید و نوسازی روشن است.

مریم خورشیدی- محمد رضا نجفی منش در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز، دورنمای صنعت قطعه سازی را در صورت انجام به موقع پرداختی های آنها، سرمایه گذاری های جدید و نوسازی روشن دانست و گفت:
 دولت 320 هزار میلیارد ریال برای سرمایه گذاری های جدید در صنعت قطعه سازی در نظر گرفته که می تواند برای نوسازی این صنعت هزینه شود.گرچه صنعت  قطعه سازی نیازمند سه میلیارد دلار سرمایه گذاری ارزی و 100 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی است اما همین مقدار مصوب نیز می تواند جان تازه ای به قطعه سازی بدمد.

محمد رضا نجفی منش تصریح کرد: در شرایطی که بسیاری از قطعه سازان با زیان مواجه شده و از گردونه فعالیت خارج شده اند، پرداخت بدهی قطعه سازان می تواند گره گشا باشد.

به گفته نجفی منش بخشی از 100 هزار میلیارد ریال مطالبه قطعه سازان از دولت، اواخر پارسال پرداخت شد اما ضروریست پرداخت مطالبات روندی سیستمی به خود بگیرد یعنی باید پرداخت ها برای قطعه سازان کوچک و متوسط یک ماهه و برای قطعه سازان بزرگ نیز در صورت طولانی شدن پرداخت ها، با پرداخت هزینه های مالی دیرکرد همراه باشد.

وی از اعلام آمادگی قطعه سازان برای اجرای استانداردهای جدید خبر داد و گفت: در صورت همسو بودن خودروسازان در مسیر اجرای استانداردهای جدید، صنعت قطعه سازی نیز آماده است تا طبق مقررات جدید عمل کند.

نجفی منش آمار واردات قطعات خودرو در سال ۹۶ را نزدیک به 2 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این در حالی است که ارزش تقریبی بازار خودروی کشور حدود 600 هزار میلیارد ریال است.
نجفی منش ابراز امیدواری کرد با توجه به شعار حمایت از کالای داخلی افزایش ظرفیت و کار در این صنعت و همچنین برنامه دولت برای افزایش نرخ تعرفه قطعات منفصله، از صنایع قطعات تولیدی ساخت داخل پشتیبانی بیشتری بشود.
وی روند قراردادهای خودرویی پسابرجامی را خوب ارزیابی کرد و گفت:  تعدادی از قراردادهای شرکت مشترک سایپا - سیتروئن منعقد شده است و طی چهار ماه آینده نخستین محصول آنها وارد بازار شود. همچنین خط تولید  پژو 301 ایران خودرو اماده فعالیت است و امیدواریم این خودرو نیز تا پایان امسال روانه بازار شود؛ شرکت رنو نیز به زودی در سایت ساوه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
رییس انجمن قطعه سازان کشور بر ضرورت سیاست گذاریهای حساب شده در صنعت خودرو کشور تاکید کرد و گفت: باید درقراردادهای ورود خودروساز خارجی، از امتیاز شرط استفاده از قطعه های ایرانی لحاظ شود؛ با این تصمیم می توان امیدوار بود صنعت قطعه سازی داخلی نیز رشد و توسعه را تجربه کند،هند با تعیین پیش شرط استفاده ۸۰ درصدی از قطعات خودرو داخلی خود در قراردادش با خودروساز چینی توانست با حمایت از قطعه سازی خود، این صنعت را از به حاشیه رانده شدن دور نگه دارد.

 محمدرضا نجفی منش در مورد تاثیر نوسانات ارزی بر خودرو سازی گفت: در سال های گذشته با وجود افزایش نرخ ارز، خودروسازان اجازه افزایش قیمت ها به قطعه سازان نمی دادند. در واقع مشکل از آنجا آغاز شد که در دولت های نهم و دهم قیمت گذاری خودروها به شورای رقابت واگذار شد که این تصمیمی اشتباه بود.

وی با تاکید برعدم دخالت دولت یا خودروسازان در فرآیند قیمتگذاری گفت:  قطعه سازان در این حالت است که می توانند فعالیت های خود را به صورت عادی انجام دهند.
نجفی منش یا اشاره به نوسانات نرخ ارز  در چند ماهه اخیر گفت: نمی  توان تاثیر نرخ ارز بر قیمت مواد اولیه وارداتی را انکار کرد، در حالیکه در برخی اوقات حتی قیمت فولاد داخلی و مواد پتروشیمی نیز به نرخ ارز وابسته است، پس نوسان قیمتی در صنعت خودرو نیز دور از انتظار نیست.



 

کد خبر 24133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =