سمينار دسترسی به بازارهای بین المللی و نقش رتبه بندی اعتباري

 مرکز خدمات سرمایه گذاری اتاق تهران صبح امروز یکم اردیبهشت ماه جاری سمینار «دسترسی به بازارهای بین‌المللی و نقش رتبه‌بندی اعتباری» با همکاری موسسه بین‌المللی رتبه‌بندی Capital Inteligence در محل این اتاق برگزار شد.

به گزارش اگزیم نیوز، فریال مستوفی رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران، میشل پیج، مدیر کسب‌وکار و توسعه موسسه کپیتال اینتلیجتس، هورست برترام، مدیر کسب‌وکار و توسعه موسسه کپیتال اینتلیجتس، یسن الرادی تحلیلگر موسسه کپیتال اینتلیجنس هومن ثابتی، تحلیلگر و مشاور رتبه‌ بندی در این سمینار به ایراد سخنرانی پیرامون نقش رتبه بندی اعتباری و دسترسی به بازارهای بین المللی پرداختند.

در این سمینار میشل پیچ مدیر کسب و کار و توسعه به معرفی موسسه کپیتال موسسه رتبه بندی اعتباری کاپیتال اینتلیجنس پرداخت و گفت: این نهاد بین المللی،  یک موسیه مستقل و خصوصی است که از سال 1982 در زمینه تجزیه و تحلیل ریسک های اعتباری و رتبه بندی مستقل فعالیت می کند؛ این موسسه خود را موظف به ارایه رتبه بندی های اعتباری و تحقیقات با کیفیت و آینده نگر به صورتی یکپارچه، شفاف و مسنجم می داند.

پیچ با تاکید بر اینکه این موسسه تلاش دارد که به مشتریان کمک کند تا تصمیمات اعتباری آگاهانه بگیرند، افزود: دسترسی به بازارهای مالی بین المللی و رتبه بندی نقش مهمی در سرنوشت اقتصادی ایفا می کند به این منظور تا امروز بیش از 300 بانک، بیمه، شرکت، کشور، اوراق و صکوک را در بیش از 39 کشو تحت پوشش داریم و دفاتر ما در قبرس، آلمان و هنگ کنگ مشغول ارایه خدمات هستند.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت های این موسسه تحت بالاترین استانداردهای بین المللی و زیر نظر نهاد ناظر بازارها و اوراق بهادار اروپا ( esma) مستقر در فرانسه مدیریت می شود و در سراسر اتحادیه اروپا و در برخی کشورهای خاورمیانه، بحرین، قطر، امارات متحده عربی و عمان به رسمیت شناخته شده است.
میشل پیچ طیف وسیع خدمات رتبه بندی را برای بانک ها، شرکت ها و دولت ها را معرفی کرد و گفت: رتبه بندی اعتباری کشوری، رتبه بندی اعتباری بخش های زیر مجموعه حاکمیت، بانک ها، بیمه ها، اوراق قرضه و اوراق قرضه وثیقه دار از جمله رتبه بندی های کاپیتال اینتلیجنس است. لازم به ذکر است که ما کار رتبه بندی اوراق مالی اسلامی ( صکوک) را ارایه می دهیم.
پیچ از مزایای رتبه بندی را ارتقا شفافیت، ارایه تصویر دقیق و درست به سرمایه گذاران، و به روز رسانی ارزیابی های شرکت ها مطابق ارزیابی های بین المللی نام برد و گفت: این خدمات  از آنجا برای نهادهای ناظر اهمیت دارند که با ایجاد شفافیت، سرعت توسعه را بالا می برند و اطمینان آنها را برای حضور در بازارهای بین المللی افزایش می دهند
به گزارش اگزیم نیوز بانک صنعت و معدن و بانک توسعه صادرات از نهادهایی هستند که از خدمات این موسسه استفاده کرده و رتبه بندی شده اند. همچنين سال گذشته موسسه بین المللی کپیتال اینتلیجنس (‍Capital Intelligence) در  گزارش منتشره خود در جولای سال جاری رتبه توان مالی (FSR) بانک توسعه صادرات ایران را BB- با چشم انداز اعتباری پایدار اعلام کرد؛ رتبه بندی بانک ها در چند شاخص اعلام می شود که یکی از آنها رتبه ارزي (FCR) بلند مدت و كوتاه مدت است. طبق این گزارش بانک توسعه صادرات ايران در شاخص رتبه بلند مدت ارزي رتبه BB_ و در شاخص رتبه كوتاه مدت ارزي رتبه B را، با چشم انداز با ثبات دريافت كرده است؛ چشم انداز  به این معنا که علي رغم همه چالش های اقتصادی که کشور پشت سر گذاشته، در صورتی که اتفاق غير مترقبه اي پيش نيايد، ظرف یکسال آینده جايگاه اعتباری بانک در همين شرايط خواهد بود. این رتبه در شرایطی که اقتصاد ما در سطح کلان در شرايط خاص و تحت فشار بوده قابل توجه و بیانگر کیفیت اعتباری نسبتا مناسب بانک توسعه صادرات است که نشان می دهد این بانک از عهده تعهدات خود بر خواهد امد.
طبق این بررسی، رتبه کفایت مالی بانک توسعه صادرات ايران قوی ارزیابی شده که نشان می دهد بانک توان دسترسی به منابع با قیمت پایین را دارد و گرچه محیط عملیاتی دشواری را پيش رو داشته اما دو عامل دسترسی به منابع ارزان و مدیریت خوب هزینه باعث شده که کفایت سرمایه قوی داشته باشد.

کد خبر 24153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =