برگزاری نخستین جلسۀ کمیتۀ تحلیل تجاری

نخستین جلسۀ کمیتۀ تحلیل تجاری به ریاست معاون صادراتی وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران و با حضور نمایندگان معاونت‌های صنعتی و معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو و موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در خصوص تحلیل عملکرد تجارت خارجی با موضوع محصولات پتروشیمی و معدنی برگزار شد.

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، در این نشست، مجتبی خسروتاج با تأکید بر اهمیت رصد و پیگیری اهداف کمی و کیفی در توسعۀ صادرات غیر نفتی و تأثیر تحلیل‌ تجاری بر تصمیم‌گیری و اتخاذ استراتژی مناسب صادراتی اظهار داشت: توسعۀ صادرات نیازمند ظرفیت‌سازی است، اگر ظرفیت‌های تولید صادراتی وجود نداشته باشد بازاریابی نیز راه به جایی نخواهد برد.

وی پتروشیمی و معدن را به عنوان دو بخش عمده صادرات کشور عنوان کرد و افزود: در سال جدید با مشارکت استان‌ها ظرفیت‌های تولیدی صادراتی که در سال 97 به بهره برداری خواهند رسید احصا و برنامه‌ریزی صادراتی برای آنها صورت می گیرد. با توجه به ظرفیت سازی های صورت‌گرفته پیش‌بینی می‌گردد با حدود 1.5 میلیارد دلار در بخش معدن و 6.5 میلیارد دلار در بخش پتروشیمی افزایش صادرات داشته باشیم و امیدواریم همه سه قوه‌، در حمایت از صادرات غیر نفتی و پاسخگویی مثبت به الزامات دسترسی به این ظرفیت‌ها، صادرات غیرنفتی را کمک کنند تا نیل به اهداف کمی میسر شود.

مسعود کمالی اردکانی، مدیر کل دفتر توسعۀ صادرات محصولات صنعتی و معدنی، ضمن ارائۀ گزارشی از عملکرد صادرات محصولات پتروشیمی و معدن اظهار داشت: در دوازده‌ماهۀ سال 1396 صادرات به رقمی حدود 47 میلیارد دلار رسیده که حدود 6.5 درصد رشد ارزشی داشته است. براساس آمارهای اولیه منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات محصولات پتروشیمی بدون احتساب میعانات گازی به حدود 15 میلیارد دلار رسیده که با 8 درصد کاهش مواجه شده است. میزان صادرات محصولات معدنی و صنایع معدنی به حدود 7.5 میلیارد دلار رسید که رشد  14 درصدی را نشان می دهد.

در ادامه جلسه موضوعاتی همچون لزوم ارائه مشوق‌ها و حمایت‌های صادراتی به صادرکنندگان، ساماندهی و یکپارچه سازی نظام آماری تجارت خارجی کشور، شناسایی کالاهای دارای مزیت نسبی صادراتی به منظور هدفگذاری صادراتی، بررسی روند تراز تجاری و تحلیل جامع تراز کالایی و کشوری، استفاده از ظرفیت خوب رایزنان بازرگانی در بازارهای هدف به منظور شناسایی فرصت های تجاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کد خبر 24160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =