ضرورت عبور از شیوه های سنتی تولید خودرو

باید تولید خودرو از شیوه های سنتی خارج شود و در عین حال باید حمایت ها از صنعت خودرو نیز شکل جدیدی به خود بگیرد

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از شیوه اجرای طرح افزایش تعرفه های واردات خودرو که اخیرا مصوب شده این نوع تعرفه بندی بر مبنای حجم موتور خودرو را نگاهی سنتی به تولید دانست و گفت مفهوم تولید در حال حاضر در دنیا تغییر کرده و این که تعرفه های واردات بر مبنای حجم موتور در نظر گرفته شود اشتباه است.

احمدی با بیان این نکته که نباید مردم را متقاعد کرد تا خودروی بی کیفیت تر داخلی را با قیمت خودروی خارجی خریداری کنند خواستار تجدید نظر در استانداردهای کیفی در صنعت خودروسازی داخلی شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز مدیرعامل ایران خودرو نیز روز گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود که در سال حمایت از کالای ایرانی ۷۳۰ طرح برای ارتقای کیفیت محصولات این شرکت اجرا می‌شود. هاشم یکه زارع به این نکته اشاره کرد که اگر سوخت ایران جواب دهد ما آمادگی داریم محصولات خود را در کشور با استاندارد یورو 5 ارائه کنیم.

در این رابطه رییس کمیسیون صنایع مجلس در ادامه با انتقاد از واژه خودروی ملی به شرکت اپل به عنوان یک نمونه موفق در تولید گوشی تلفن همراه اشاره کرد و گفت این گوشی در آمریکا طراحی و در چین ساخته می شود حال آن که در کشور ما این تصور غلط وجود دارد که باید صفر تا صد خودرو در داخل طراحی و ساخته شود درحالیکه ما باید در بخشی از زنجیره تولید بخشی از کالاها متمرکز شویم. احمدی در بخش دیگری از سخنان خود تعرفه را نوعی ریاضت برای مصرف کننده دانست که توفیقی برای صنعت خودروی کشور به همراه نداشته است.

در این رابطه عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز با اشاره به سهم 2500 دلاری واردات قطعه به ازای هر دستگاه تولید خودرو در داخل بومی سازی خودرو را به صورت صد در صد مردود دانست و گفت در هیچ جای دنیا خودرو صد درصد ملی نیست. ملکی به ضرورت کاهش هزینه های تولید در صنعت خودروسازی نیز اشاره کرد و از پروژه ادغام شرکت ها به عنوان یک راهکار در این رابطه یاد کرد و گفت: اگر خودروسازان داخل ادغام شوند هم هزینه ها پایین می آید هم بازدهی بالاتر می رود.

در این رابطه فرهاد احتشام زاده رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به سهم 5 درصدی تأمین نیاز داخلی کشور به خودرو از محل واردات تلاطم های اخیر در بازار خودرو را ناشی از دستکاری دولت در بازار اعلام کرد و گفت دوسوم اعضای هیأت مدیره شرکت های خودرویی دولتی هستند و تصمیماتی که در این حوزه می گیرند مستقیما روی بازار اثر می گذارد. وی تصمیماتی که در حوزه تعرفه ها در ماه های اخیر گرفته شده را به نفع مصرف کننده ندانست.

مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان این نکته که  رشد صنعت خودرو نیاز به همکاری اقتصادی و فناوری دارد گفت: ما نمی توانیم تولیدکننده صد در صد خودرو باشیم.

وی با بیان اینکه افزایش تعرفه یکی از ابزارهای حمایتی است ادامه داد: افزایش قیمت برخی خودروها متاثر از افزایش تعرفه واردات ایرادی به بازار تولید داخلی وارد نمی کند.

کد خبر 24194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =