نرخ دلار تخصیص یافته برای واردکنندگان خودرو ۴۸۵۰ تومان تمام می شود

احتشام زاد: بر اساس بخشنامه جدید دولت برای واردات و ثبت سفارش باید از سایر ارزها به غیر از دلار استفاده شود که در تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی به دلیل آنکه بانک ها نرخ برابری دلار به یورو را برای واردات خودرو با ضریب تبدیل ۱.۲ اختصاص داده اند، نرخ دلار تخصیص یافته برای واردکننده خودرو ۴۸۵۰ تومان تمام می شود

احتشام زاد: براساس بخشنامه جدید دولت برای واردات و ثبت سفارش باید از سایر ارزها به غیر از دلار استفاده شود که در تبدیل ارز 4200 تومانی به دلیل آنکه  بانک ها نرخ  برابری دلار به یورو را برای واردات خودرو  با ضریب تبدیل 1.2 اختصاص داده اند، نرخ دلار تخصیص یافته برای واردکننده خودرو 4850 تومان تمام می شود زیرا نرخ برابری دلار به یورو 1.05 است.

گمرک ایران در تازه ترین گزارش خود از کاهش ۷۳ درصدی واردات خودرو طی فروردین ماه سال‌جاری خبر داد و اعلام کرد در این مدت یک هزار و ۳۴ دستگاه خودرو به ارزش ۲۳ میلیون و ۶۵۱ هزار دلار به کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد ۷۳ درصدی و از حیث ارزش ۷۷ درصد کاهش داشته است.

همچنین طی ۱۲ ماهه سال ۹۶ تعداد ۷۰ هزار و ۷۵ دستگاه خودرو به ارزش یک میلیارد و ۸۳۸ میلیون و ۸۵۱ هزار  دلار به کشور وارد شده که نسبت به سال ۹۵ از نظر تعداد ۸ و ۶۶ صدم درصد و از حیث ارزش ۸ و ۴۴ صدم درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بنابراین گزارش، تمامی کالاها و به ویژه تک تک خودروهای وارداتی در سال ۹۶ و فروردین ماه سالجاری مجوز ثبت سفارش دارند. مجوز های ثبت سفارش به صورت کدهای ۸ رقمی به صورت الکترونیکی از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ و در سامانه گمرک بارگذاری می شود و در صورت عدم ارائه مجوز ثبت سفارش، در گام اول امکان اظهار کالا در سامانه جامع گمرکی وجود ندارد.

در خصوص ترخیص خودروهای وارداتی علاوه بر اخذ مجوز ثبت سفارش قبل از اظهار به گمرک، پس از اتمام تشریفات گمرکی و در موقع خروج نیز ضمن ارائه vin خودروهای وارداتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت در موقع خروج خودروها، گمرکات نسبت به اخذ تاییدیه مجدد مشخصات خودروها و مجوزهای ثبت سفارش و نمایندگی های رسمی خودروهای وارداتی به صورت سیستمی اقدام می کنند.

این در حالی است که پرونده قاچاق ۶۴۰۰ خودرو امنیتی شده و متعاقب آن رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: علی‌رغم آن‌که تیرماه پارسال اعلام شد ثبت سفارش واردات متوقف شده اما خودروهایی از مسیر گمرک ترخیص شده که ثبت سفارش آنها بعد از تاریخ اعلامی بود.

رئیس سازمان توسعه تجارت با ابراز این‌که حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت­­­ در چندین نوبت در این باره که برخی ثبت سفارش واردات خودروها مورد تأیید نیست، اطلاع‌رسانی کرده است گفت: این اشکال هم می‌تواند در سیستم و هم در افرادی باشد که در ارتباط با ثبت سفارش بودند ولی وقتی موضوع را با شرکتهای واردکننده در میان می‌گذاریم می‌گویند "کارمندانمان ثبت سفارش انجام داده‌اند و ما از آن بی‌خبریم".

خسروتاج با یادآوری این‌که در سال‌های گذشته نیز چندین برابر واردات ثبت سفارش انجام شده است، کما این‌که تجارب ما نشان می‌دهد شاید در یک سال 400‌ــ‌300 هزار دستگاه ثبت سفارش واردات خودرو شده باشد اما در عمل حدود 70 هزار دستگاه وارد شده است گفت: آنچه در حال حاضر در قالب 6 هزار و 400 دستگاه خودرو مطرح می‌شود مواردی از ثبت سفارشهای خارج از تأیید ما است، که در واقع ما چنین ثبت سفارشی را در سیستم انجام ندادیم، حال این‌که چطور شرکت ها و افراد توانسته‌اند ثبت سفارش انجام دهند باید به‌صورت فنی رسیدگی شود و گمرکات نیز تعداد خودروهای ترخیص‌شده پس از اعلام توقف ثبت سفارش را اعلام کنند.

اما فرهاد احتشام زاد نایب رییس انجمن وارد کنندگان خودرو دراین زمینه در گفتگو با اگزیم نیوز با بیان اینکه آنچه در حال حاضر در قالب ورود قاچاق 6 هزار و 400 دستگاه خودرو مطرح می شود را سال گذشته با مدرک و اسناد به همراه اطلاعات مورد نیاز که خیلی بیشتر از این تعداد است در اختیار نهادهای نظارتی قرار دادیم، اظهار داشت: این موارد از ثبت سفارش‌ها خارج از تایید ما است، حال این که چطور شرکت ها و افراد توانسته‌اند ثبت سفارش انجام دهند باید به صورت فنی رسیدگی شود و گمرک تعداد خودروهای ترخیص شده را در زمانی که توقف ثبت سفارش در دستور کار بود، را باید اعلام کند.

وی با تاکید بر اینکه تغییر قوانین وارداتی طی 15 ماه گذشته این بازار را با نوسان شدید روبرو ساخته، یادآورشد: با توجه به بند 3 که در قانون بودجه امسال گنجانده شده مبنی بر اخذ مالیات 60 درصدی از محل سود خالص شرکت های وارد کننده خودرو در سال های 95 و 96 به عنوان مالیات ویژه موضوعی است که در سال های اخیر بی سابقه است و اجرای آن موجب شده تا در این بازار با عدم تمایل بنگاه های ذی ربط به فعالیت در حوزه واردات خودرو روبرو شویم.

احتشام زاد تصریح داشت: ادامه این وضعیت باعث تحدید عرضه طی ماه های آتی خواهد شد که تاثیر خود را در بازار تقاضا خواهد گذاشت. توقف فعالیت های شرکت های وارد کننده به غیر از نمایندگی ها بازار را با محدودیت مواجه کرده که با توجه به میزان ثابت این تقاضا رشد قیمت ها را در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود.

نایب رییس انجمن وارد کنندگان خودرو در ادامه افزود: با توجه به محدودیتی که در ثبت سفارش ها و مشکلاتی که حتی برای نمایندگی های رسمی در سامانه تجارت جدید وجود دارد،  در حال حاضر امکان ثبت سفارش جدید وجود ندارد ضمن اینکه براساس بخشنامه جدید دولت برای واردات و ثبت سفارش باید از سایر ارزها به غیر از دلار استفاده شود. در این مورد باید گفت علی رغم اینکه نرخ 4200 تومان مطرح شده اما زمانی که تبدیل ارزهای دیگر را با نرخی که بانک می خواهد حساب کند مورد محاسبه قرار دهیم می بینیم براساس نرخ های جهانی به دلار عملا قیمت محاسبه شده بیش از 4850 تومان است.

وی با اشاره به اینکه پس از تک نرخی شدن ارز با دلار 4200 تومان متقاضیان واردات خودرو برای تخصیص ارز از بانک‌ها موفق نشده‌اند عنوان کرد: به دلیل حجم بالای تقاضای دریافت ارز برای واردات از بانک ها، تخصیص آن در اولویت بندی قرار گرفته است. ضمن اینکه بانک ها نرخ  برابری دلار به یورو را برای واردات خودرو  با ضریب تبدیل 1.2 اختصاص داده اند و بر این اساس نرخ دلار تخصیص یافته برای واردکننده خودرو 4850 تومان تمام می شود زیرا نرخ برابری دلار به یورو 1.05 است.

احتشام زاد با ابراز امیدواری نسبت به مساعدت بیشتر دولت در این حوزه، اذعان داشت: در شرایطی که سهم بازار خودروهای وارداتی از کل بازار کشور حدود 5 درصد و 95 درصد باقی آن در اختیار خودروسازان داخلی است، تخلف واردات غیر قانونی خودرو که فساد و رانت را به همراه دارد باعث شده که این سهم اندک از بازار خودرو با بحران روبرو شود که در نهایت ضرر این نابسامانی ها افزایش قیمت خواهد بود که سهم مصرف کننده نهایی خواهد شد.

کد خبر 24203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =