رشد تصاعدی قیمت تمام شده خودرو / شورای رقابت مانع ارتقای کیفی

نعمت بخش: به شخصه معتقدم یکی از دلایل پایین بودن کیفیت خودروهای ارزان قیمت ما همین شورای رقابت است که اجازه افزایش واقعی را به ما نمی دهد. در سال های ۹۴ و ۹۵ حداکثر مجوز افزایش قیمت ۵ درصدی را داشته ایم در حالیکه قیمت مواد اولیه به طور چشمگیری رشد داشته است.

نعمت بخش: به شخصه معتقدم یکی از دلایل پایین بودن کیفیت خودروهای ارزان قیمت ما همین شورای رقابت است که اجازه افزایش واقعی را به ما نمی دهد. در سالهای  94 و 95 حداکثر مجوز افزایش قیمت 5 درصدی را داشته ایم در حالیکه قیمت مواد اولیه به طور چشمگیری رشد داشته است.

احمد نعمت بخش در گفتگو با اگزیم نیوز در پاسخ به این سوال که با توجه به واردات محدود خودرو به دلیل تغییر سیاست های ارزی دولت و اعلام افزایش قیمت برخی خودروسازان داخلی برای ابتدای سال جاری، آیا نظارتی بر افزایش قیمت تولیدات داخلی وجود دارد؟ اظهار داشت: افزایش قیمت براساس رشد مولفه های تولید است. در این زمینه شورای رقابت خودروهای زیر 45 میلیون را مشمول قیمت گذاری کرده و خودروهای بالای 45 هزار میلیون تومان را به دلیل تنوع زیاد و واردات آزاد اعلام کرده، البته این ازادی هم گاها عمل نمی شود  در این زمینه می توان به قیمت سراتویی که سایپا در سال گذشته تولید می کرد و قیمت آن در شرکت های سایپا و بازار 100 میلیون تومان بود و سراتوی فیس لیفت وارداتی که 130 میلیون تومان بود، در حال حاضر قیمت سراتوی وارداتی فیس لیفت شده 180 میلیون تومان ولی در این مورد به شرکت سایپا تا هفته گذشته اجازه افزایش قیمت ندادند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران  در ادامه با اشاره به اینکه براین اساس درخصوص افزایش خودروی زیر 45 میلیون تومان با شورای رقابت نتوانسته ایم به نقطه نظر مشترکی برسیم یادآورشد: ظرف دو سال گذشته توانسته ایم حداکثر 5 درصد افزایش قیمت داشته باشیم و مقررات شورای رقابت اجازه نداده که با توجه به رشد قیمت مواد اولیه تولید اقدامی بکنیم.

نعمت بخش در ادامه با مقایسه جدول تفاوت قیمت مواد اولیه از اسفند 94 تا اسفند 96 یادآور شد: آلومینیوم در اسفند 94به قیمت 6100 تومان عرضه می شد در حالیکه در اسفند 96 به رقم 10700 تومان رسیدیعنی بیش از 76 درصد افزایش، مواد پلیمری در اسفند 94 به قیمت 4 هزارتومان و در اسفند 96 7 هزار تومان در بازار موجود بود یعنی 75 درصد رشد، ورق فولاد مبارکه از قیمت 1800 تومان در اسفند 94 به 3050 تومان در اسفند 96 رسید یعنی با 69 درصد افزایش، مس در اسفند 94 با قیمت 18 هزار تومان عرضه شد اما در اسفند 96 قیمت آن به 32800 تومان رسید یعنی با 83 درصد افزایش .

وی در ادامه افزود: قراضه از 850 تومان در اسفند 94 به 1500 تومان در اسفند 96 رسید یعنی 76 درصد افزایش، سرب در اسفند 94 با قیمت 7500 تومان عرضه می شد که این رقم در سال 96به 11500 تومان رسید یعنی 53 درصد افزایش، فولاد آلیاژی از 2800 تومان در اسفند 94 به 4100 تومان رسید یعنی 49 درصد، ضمن اینکه حقوق ماهیانه هم که در اسفند 94 حداقل هفتصد و 12 هزار تومان بود در اسفند 96 به رقم نهصدو بیست و 9 هزار تومان رسید یعنی طی این دو سال 32 درصد افزایش داشته است. همچنین دلار ازاد از 3400 تومان در سل 94 به 4800 تومان در اسفند 96 رسید که افزایش 38 درصدی را تجربه کرد و ارز مبادله ای هم که گاهی به خودروسازان تعلق می گرفت از 3000 تومان در سال 94 به 3700 تومان در سال 96 رسید که در این مورد هم افزایش 24 درصدی را شاهد بوده ایم.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به اینکه هر خودروسواری 500 تا 600 کیلو ورق استفاده می کند، یادآور شد: در حالیکه فولاد مبارکه 69 درصد افزایش قیمت در محصول خود داشته است، آیا زمان آن نرسیده است که ما هم  با توجه به موارد مذکور در مورد قیمت فروش تولیدات خود اقدام کنیم؟

وی در پاسخ به این سوال که طی این دو سال چقدر به کیفیت خودروهای تولیدی افزوده شده، عنوان کرد: 86 درصد یک خودرو را قطعات تشکیل می دهد و قطعه سازان در مراجعه به شرکت های خودرو ساز اعلام می کنند که مواد اولیه آنها گران شده است مثلا قراضه که جزو اقلام مصرفی ریخته گری و یا فولاد آلیاژی است که اکثر قطعه سازان ما از آن استفاده می کنند نزدیک 50 درصد اضافه شده است، به همین دلیل خواهان افزایش قیمت 15 تا 20 درصدی هستند که در عمل خودروساز به اندازه افزایش قیمت دریافتی از شورای رقابت به آنها اجازه افزایش قیمت می دهد.

نعمت بخش در ادامه یادآورشد: وقتی به قطعه سازان می گوییم که شورای رقابت تنها اجازه 2 درصد افزایش را داده و ما هم به شما 2 درصد می دهیم در این حالت وقتی قطعه ساز که باید 15 افزایش درصد بگیرد کمتر دریافت می کند از کیفیت کار کم می کند و از همه مهمتر وقتی قطعه ساز سودی گیرش نیاید سرمایه گذاری جدید نمی کند و با همان ماشین آلات قدیمی قطعه تولید می کند. در نتیجه 86 درصد خودرو که قطعات است با ماشین الات 20 سال پیش تولید می شود بنابراین دلیل نارضایتی مردم از خودروهای زیر 45 میلیون تومان به همین دلیل است.

دبیرانجمن خودروسازان ایران تصریح داشت : وقتی شورای رقابت با این افزایش قیمت مواد اولیه در این دو سال فقط اجازه دو تا 5/2 درصد یعنی در مجموع 2 سال 5 درصد افزایش قیمت را می دهد ان کیفیتی که مورد سوال شما هست مطرح می شود چرا که در سال گذشته وقتی به ما اجازه افزایش قیمت دادند، بانک مرکزی اعلام کرد که تورم بخشی خودرو 6 درصد است که به این ترتیب حداقل 6 درصد باید افزایش قیمت را برای محصولات تولیدی خود تجربه می کردیم اما شورای رقابت براساس ضوابط  داخلی خود 2 درصد آن را به خاطر بهره وری کم می کند و می گوید به دلیل اینکه بهره وری شما بالا است یعنی به عبارتی چون ما 40 درصد افزایش تولید درسال 95 نسبت به 94 داشتیم باید 2 درصد جریمه بهره وری بدهیم به عبارتی شاگرد زرنگ ها را تنبیه می کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه 2 درصد دیگرهم کم می کند به این دلیل که کیفیت تولیدات به اندازه کافی بالا نرفته است یعنی در جایی که وزارتخانه ای که مسوول شرکت های خودروسازی است تاکید دارد که کیفیت بالا رفته است شورای رقابت معتقد است که این امر کفایت نمی کند و 2 درصد کم می کند و در نتیجه تنها حق افزایش قیمت 2 درصدی می دهد. بنده به شخصه معتقدم یکی از دلایل پایین بودن کیفیت خودروهای ارزان قیمت ما همین شورای رقابت است که اجازه افزایش واقعی را به ما نمی دهد.

کد خبر 24208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =