افزایش تعرفه ۶۰۰ ردیف در سال ۹۶

علی آبادی: در مجموع، ۶۰۰ ردیف تعرفه را افزایش داده و رقمی بیش از ۲۲۰ ردیف کاهش پیدا کرده است

مدیر کل مقرّرات صادرات و واردات با رد این نظر که برای حمایت از تولیدات داخلی باید جلوی واردات کشور را کاملا گرفت و درهای واردات را به روی کالاهای خارجی بست گفت: حمایت و توسعه تولید داخلی با بسته شدن درهای واردات کشور میسّر نیست و این عرصه نیازمند مدیریت اجرایی صحیح است.

علی علی آبادی، با تصریح اینکه نظام تجاری کشورمان نظامی تعرفه ای است اظهار داشت: بر اساس مواد قانونی برنامه های 3 تا 5 توسعه و نیز ماده ۲۲ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور تاکید شده که موانع غیر تعرفه ای و غیر فنی حذف شود و از تولیدات داخلی در مقابل کالاهای مشابه وارداتی با در نظر گرفتن سود بازرگانی حمایت لازم به عمل آید.

وی خاطر نشان کرد: ما با سیستم تعرفه پیش می رویم و در راستای حمایت از تولید داخلی، طیّ سال گذشته (که برنامه ریزی برای سال ۱۳۹۷ انجام می شد) با برگزاری جلسات متعدد با حضور ذی نفعان بخش خصوصی و دولتی و با بکارگیری ظرفیت های کمیسیون ماده ی ۱ آئین نامه ی اجرایی قانون و مقررات صادرات و واردات در چند مرحله، حقوق بسیاری از ارقام اصلاح و تغییر کرده است.

علی آبادی اذعان کرد: در مرحله اول این عملیات که در آذر ماه ۹۶ طبق مصوّبه هیئت وزیران حقوق ورودی ۲۵۸ ردیف تعرفه افزایش و در مقابل، حقوق ورودی ۸۳ ردیف کاهش پیدا کرد.

مدیر کل مقرّرات صادرات و واردات کشور تصریح کرد: این ۸۳ ردیف اقلامی است که بعنوان ماده ی اولیه صنایع پایین دستی به شمار می رود که امکان تولید داخلی آنها فراهم نبوده یا به حد کفایت نبوده است.

وی در تشریح مرحله ی دوم بیان داشت: این مرحله در دی ماه ۱۳۹۶ و با هدف مدیریت منابع ارزی کشور و نیز ساماندهی واردات خودرو به انجام رسید که طیّ آن حقوق ورودی انواع خودروهای سواری اصلاح شده است.

علی آبادی وقوع مرحله ی سوم را در پایان سال ۹۶ عنوان و تصریح کرد: این مرحله مصوّبه ی ۲۷ اسفند ماه است که به موجب آن حقوق ورودی ۳۲۸ ردیف افزایش یافته و ۱۳۳ ردیف که این تغییر مربوط به تولیداتی است که به لحاظ کیفی و کمّی پاسخگوی نیاز داخلی نبوده اند یا توزیع آنها به دلایلی کاهش یافته یا متوقف شده است.
مدیر کل مقرّرات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان خاطر نشان کرد: در مجموع، ۶۰۰ ردیف تعرفه را افزایش داده و رقمی بیش از ۲۲۰ ردیف کاهش پیدا کرده است.

وی ضمن اشاره به بیانات مقام معظّم رهبری پیرامون تحقق شعار سال و حمایت از تولید ملی تصریح کرد: اصلاح حقوق ورودی، رویّه ی خاص خود را دارد لذا لازم به ذکر است که تحقّق فرمایشات معظّم له در گرو بحث جامع رقابت و کیفیت است و بعبارت دیگر باید در این راستا بگونه ای عمل شود که مقصود ایشان حاصل گردد اما بطور قطع منویّات ایشان به معنای بسته شدن درهای واردات کشور نبوده و نیست بلکه با اجرای مدیریتی صحیح در عرصه ی واردات این مهم بدست خواهد آمد.

کد خبر 24209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =