بانک ارزی در کشور ایجاد شد

شريعتمداري با بیان اینکه با راه اندازی سامانه جامع نیما، یک بانک ارزی در کشور ایجاد شده است، گفت: نیازهای واقعی ارزی کشور برآورده می شود.

به گزارش اگزيم نيوز، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم رونمایی از سامانه نیما گفت: همه صادرکنندگان و تولیدکنندگان این سوال را داشتند که چطور برای نرخ ارز تعهد بدهند؛ چراکه شرایط بی ثباتی بر بازار ارز به دلیل عوامل برون زا پیش آمده بود. بنابراین حاصل این بود که شرایط بدی پیش روی اقتصاد کشور قرار گیرد، اما اکنون ثباتی در اقتصاد ایران شکل گرفته است.

وی اظهار داشت: سرمایه های بسیاری در قالب ارزها از کشور خارج شد ،این در حالی است که با تصمیمات اتخاذ شده، همه صادرکنندگان دولتی و خصوصی که حاکمیت دولت درآنها بود، تحت اشراف نظام ارزی کشور قرار می گیرد و در یک سامانه اظهار می شود؛ بنابراین بر اساس اولویت های کشور، در تامین نیازهای ارزی کشور اقدام خواهد شد.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، ایجاد یک بانک ارزی در کشور صورت گرفته است و بنابراین ما را به سمت اقتصاد مقاومتی با مقاومت بالاتر حرکت خواهد داد؛ این در حالی است که به تدریج اگر گشایش بیشتری شد، ما گشایش بیشتری نیز در این سامانه فراهم خواهیم کرد؛ این یک اعلام آمادگی برای کشور است که همه نیازهای واقعی تولیدکنندگان و واردکنندگان تامین خواهد شد.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: برخی از نواقصی که در حین کار پیش خواهد آمد، رفع خواهد شد؛ ضمن اینکه مجموعه صرافی هایی که سالها با آنها کار شده است، ساماندهی خواهند شد؛ این در حالی است که آن دسته از کالاهایی که با ارز ۳۸۰۰ تومانی تامین اعتبار می شدند، به میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان تامین یارانه خواهند شد تا با دلار ۴۲۰۰ تومانی بتوانند خود را وفق دهند.

وی اظهار داشت: اکنون در سامانه نیما، یک بنا ساخته شده ولی نیاز به محوطه سازی دارد و باید کار را با سرعت بیشتری پیش برد؛

سیف گفت: هیچ وقت فکر نکنیم که سامانه ای با این حجم از روز اول می تواند کامل باشد، این غیرممکن است ولی تلاش بسیاری انجام شده است. اگر صادرکنندگان و تولیدکنندگان و بانکها پیشنهادی دارند، می توانند به بانک مرکزی اعلام نمایند تا به سرعت نسبت به تغییر و ارتقای آن اقدام کند.

کد خبر 24212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =