نسخه اروپایی رفع چالش معوقات بانکی

دیواندری: از حضور بانکداران اروپایی در ایران برای ارزیابی استانداردهای بانکی خبر داد و گفت: یکی از موضوعات مهمی که ایران با آن درگیر است، معوقات بانکی است که اروپا برای آن برنامه دارد

رئیس پژوهشکده پولی از حضور بانکداران اروپایی در ایران برای ارزیابی استانداردهای بانکی خبر داد و گفت: یکی از موضوعات مهمی که ایران با آن درگیر است، معوقات بانکی است که اروپا برای آن برنامه دارد.

علی دیواندری در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: نظام بانکی ایران اکنون نیاز به روزآمدی دارد و البته در مورد موسسات پولی و مالی آسیایی نیازمند ارتباط بیشتر هستیم و باید رخدادهایی را تنظیم کرد که ارتباطات بیشتر باشد.

وی با بیان اینکه بسیاری از فعالان عرصه بانکی اکنون از اروپا با ایران ارتباط برقرار کرده اند، این در حالی است که نظام بانکی باید در رابطه با سیستم های جدید تطبیق و مبارزه با پولشویی اقداماتی را بعمل آورد.

وی افزود: یکی از منابع قابل اتکا برای روزآمد شدن بانکها جمع های تخصصی شامل مدیران شرکتهای حسابرسی از اروپا است و البته مذاکراتی نیز بین طرف های ایرانی و اروپایی شکل می گیرد.  

رییس پژوهشکده پولی و بانکی افزود: مدیران شرکتهای اروپایی در ایران حضور می یابند تا در مورد روابط بانکی ایران و اروپا دو سال بعد از برجام اظهارنظر کرده و در مورد مدیریت تطبیق مدرن نیز مباحثی مطرح خواهد شد. بر این اساس یکی از موضوعات مهمی که ایران با آن درگیر است، معوقات بانکی است که اروپا برای آن برنامه و نمونه دارد.

دیواندری از برگزاری همایش بانکی ایران و اروپا در هفته آینده خبر داد و در خصوص IFRS نیز ادامه داد:  این استاندارد، بانکهای ایران را در حد استانداردهای جهانی ارزیابی می کند؛  البته ترازنامه های ایران شبیه ترازنامه های اروپایی نیست؛ چراکه ما پیرو بانکداری بدون ربا هستیم و البته استانداردهای گزارشگری بین المللی مالی را با ادبیات این نظام بانکداری تدوین شده که نظام بانکی باید خود را با آن تطبیق دهند تا بتوانند استانداردهای IFRS را پیاده سازی کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از بانکهای ایران ریسک ندارند، اما چون صورتهای مالی خود را شفاف نمی کنند، بانکهای بین المللی با آنها وارد عمل نمی شوند.

دیواندری در خصوص ارز گزارشگری(ارز مبنای معاملات رسمی دولت) گفت: معاملات ایران با دلار محدود است و ما در مورد این ارز مشکلاتی داریم ولی اکنون ارزی مثل یورو سهم بالایی در مبادلات ایران دارد و ایران در اتاق مبادلات بین المللی با ارز یورو و در سیستم تارگت دو عمل می کند؛ البته دلار هم در مبادلات ارزی ایران جایگاه داشته ولی در اثر تحریم، دلار به لحاظ عملکرد بانک مرکزی و فعالان اقتصادی کمرنگ شده است.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: اروپا از جمله شرکای بزرگ ایران است و در حوزه بانکی مراودات زیادی با ایران دارد و این تغییر ارز گزارشگری نیز برای ایران مهم است؛ البته وقتی که با دلار تبادلی نداریم باید اجازه ندهیم دلار اینقدر در بازار اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: در نهایت تغییر ارز گزارشگری به نفع کشور است و به نظر می رسد این کار مثبت است.

دیواندری با بیان اینکه مبادلات بانکی ایران با آسیا و اروپا بعد از برجام بهتر شده است، گفت: اکنون با خیلی از بانکهای خوب دنیا ارتباطات برقرار شده البته دشواری هایی نیز وجود دارد و عده ای سعی کردند ایران را از بهره برداری از برجام عقب برانند، ولی به اعتقاد من بعنوان کارشناس بانکی وضعیت را مثبت ارزیابی می شود.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی از تلاش پژوهشکده پولی و بانکی برای شفاف سازی نظام بانکی در فضای بین المللی خبر داد و گفت: اغلب شرکتهای حسابرسی در ایران بررسی هایی حضور دارند و علاقمندی بانکهای ایرانی برای شفافیت را دیده اند؛ البته در دوره تحریم هم بانکهای ایران مشکل اقتصادی نداشته اند.

کد خبر 24213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =