توسعه اقتصادی موتور حرکت توسعه پایدار است

نایب‌ رئیس اتاق ایران گفت: همزمان با توسعه اقتصادی، می توان توسعه پایدار را شکل داد و در واقع موتور حرکت توسعه پایدار، توسعه اقتصادی است.

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از صدا وسيما، پدرام سلطانی در نشست سالانه شورای بین‌المللی مؤسسات مشاوره مدیریت آسیا- اقیانوسیه با موضوع نقش مدیریت نوین در توسعه پایدار با بیان اینکه مفاهیم توسعه پایدار و مدیریت نو در چارچوب ابتکار عمل باقی مانده است افزود: ثبات، موضوع اولی است که در این رابطه مورد توجه قرار می‌گیرد. برای رعایت این مفهوم نیاز به تغییراتی داریم ولی این تغییرات باید در چارچوب نمادهای سیاسی و اقتصادی کشور قابل اجرا باشد.
وی از اصلاح به عنوان رویکرد بعدی در فرآیند رشد مفاهیم مربوط به توسعه پایدار یاد کرد و ادامه داد: در این حوزه تغییراتی اساسی و جدی هم در شیوه زندگی و هم در سیاست‌ها رخ می‌دهد که تحقق آنها با استفاده از فناوری و بهره‌وری، کاهش مصرف انرژی و تغییر در قوانین امکان‌پذیر می‌شود.
سلطانی رویکرد دیگر موجود در این فرآیند را تحول اساسی عنوان کرد و ادامه داد: به طور حتم در ادامه این مسیر تغییرات ریشه‌ای در مبانی اجرایی و نهادی هر جامعه از نهادهای اجتماعی گرفته تا نهادهای سیاسی ضرورت پیدا می‌کند. البته این نکته را باید در نظر داشت که توسعه پایدار از سه ستون تشکیل می‌شود؛ اقتصاد، مسائل زیست‌ محیطی و موضوعات اجتماعی که وجوه مشترک آنها، توسعه پایدار را شکل می‌دهد.
وی در ادامه به ارتباط توسعه پایدار و مدیریت نو پرداخت و گفت: این ارتباط از اینجا شکل می‌گیرد که ابتدا توسعه پایدار محصول مدیریت‌ های نو است. اما توسعه پایدار ضمن اینکه زاده مدیریت نو است به چارچوبی برای مدیریت‌های نو تبدیل شده است. در بنگاه‌های توسعه‌ یافته برای مدیریت و توسعه پایدار استاندارهایی تدوین شده، حتی توسعه پایدار فراتر رفته و به سکویی برای همه بازیگران جامعه محلی یا ملی و حتی بین‌المللی برای رسیدن به اهداف مشترک، تبدیل شده است.
سلطانی تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانیم هر کالا و خدمتی زمانی که به جامعه معرفی می‌شود، جریانی مشخص برای شناخت آن در جامعه سیر می‌شود. در ابتدا گروه نوآوران از آن استفاده می‌کنند، سپس گروه‌های بعدی تا برسیم به طبقه مصرف‌کنندگان. در مفهوم مدیریت نو و در ارائه خدمت و کالا، نگاه به قیمت و کیفیت مطرح است و این نگاه سیر مشخصی را طی می‌کند.
وی ادامه داد: چارچوب جدیدی در رفتار مصرف‌کنندگان قابل مشاهده است. بلوغ جامعه و مصرف‌کنندگان تقاضا را به سطح بالاتری سوق داده است به این معنا که آنها دیگر قیمت و کیفیت به تنهایی مدنظر قرار نمی‌دهند بلکه به این توجه می‌کنند که آیا تولیدکننده به مسائل زیست‌ محیطی توجه کرده است؟ آیا حقوق کودکان رعایت شده؟ آیا این شرکت عملکرد شفاف دارد یا خیر؟
نایب‌ رئیس اتاق ایران در ادامه از ارتباط سه‌جانبه مدیریت نو با پایداری و نوآوری سخن گفت و افزود: این سه ضلع روی هم اثر متقابل دارند و رشد هر مفهوم، رشد دیگری را درپی دارد. این مثلث مرتب روی هم اثر هم‌افزا می‌گذارند تا تقویت شوند.
سلطانی در بخش دیگری از سخنان خود به یک نکته اساسی توجه کرد و گفت: همانطور که در صنعت، نسل‌های مختلفی با ادبیات خاصی تعریف شده‌ است و در حال حاضر وارد نسل چهارم صنعت شده‌ایم، بنگاه‌ها نیز از سطوحی تشکیل شده‌اند ولی کشورهای محدودی آن هم فقط بنگاه‌های بزرگ این سطح‌بندی را انجام داده‌اند. البته این کار را برای اتاق‌ها انجام داده‌ایم. بازیگران توسعه پایدار بازیگران فراقوه‌ای هستند و در تعامل با دولت و جامعه مدنی حرکت می‌کند.
وی افزود: در نتیجه باید گفت تأثیر مفهوم مدیریت نو فراتر از نهادینه کردن توسعه پایدار در بنگاه‌های اقتصادی عمل کرده است. جریانی که توسعه پایدار طی کرده این است که در بنگاه‌ها و سازمان‌های بخش‌خصوص هنوز در قالب ابتکارات، عمل می‌شود یعنی به صورت گسترده و یک تعریف واحد و استاندارد درنیامده و همچنان تقاضای آن به میزان لازم وجود ندارد.
سلطانی تصریح کرد: در همین راستا همه کشورها در تلاشند از ابتدای قرن حاضر تعاریف و همکاری‌ها را هم‌راستا و مشترک کنند؛ اهداف توسعه هزاره و اهداف توسعه پایدار را طراحی کرده و به عنوان یک مأمورت مشترک دنبال کنند. البته این اهداف باید با فرهنگ کشورها هماهنگ باشد که این امر قابل قبول است، هرچند به صورت ویژه می‌توان از این چارچوب در محیط زیست استفاده کرد.
وی ادامه داد: در نهایت به این شیوه است که مثلث پایداری بین دولت، بخش خصوصی و جامعه، مدتی شکل می‌گیرد و در تعامل با آن، نگاه ابتکاری به چارچوب نهادینه تبدیل و مسیر ایجاد این تفکر با سرعت بالاتری دنبال می‌شود.

کد خبر 24221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =