تهدیدهای صادراتی برای صنعت پتروشیمی

نوسانات ارزی و مشکلات فرامرزی می توانند صادرات کالاهای پتروشیمی را تحت تأثیر خود قرار دهند

عضو هیات مدیره انجمن پلیمر اصفهان با اشاره به روند افزایشی قیمت محصولات پتروشیمی از اسفند ماه شرایط نیمه تعطیل فروردین ماه سال جاری را در این بازار مورد تأکید قرار داد و گفت در سال جدید هنوز این بازار به وضعیت عادی و روال طبیعی خود بازنگشته است با این حال برخی مشکلات از جمله تغییرات شدید قیمتی در بازار مواد اولیه محصولات پتروشیمی ریسک های فعالیت در این صنعت را بالا برده است.

مهندس مسعود جمالی با اشاره به این که قیمت محصولات پایه توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام می شود و برای محاسبه آن دو فاکتور یعنی قیمت های جهانی و نرخ ارز مورد توجه قرار می گیرند گفت در سال جدید ابتدا قیمت محصولات بر اساس ارز 4 هزار و 800 تومانی تعیین و عرضه شد اما اکنون نرخ ارز 4 هزار و 200 تومان شده و این مسأله روی عرضه های این محصولات اثر خواهد گذاشت به اضافه این که بازارهای صادراتی نیز ممکن است از این موضوع متأثر شوند. به گفته جمالی، در حال حاضر خوشبختانه دولت با اقدام خود توانسته شرایط متلاطم را کنترل کرده و قیمت ارز را تک نرخی کند با این حال به نظر می رسد دولت باید رقم بالاتری را برای ارز تک نرخی تعریف می کرد.

به گفته وی فعالان صنعت پتروشیمی چه بازارهای داخلی و چه صادراتی خواستار ثبات در بازار هستند اما در مدت چند ماه اخیر بازار با شرایط هیجانی روبرو شده و اغلب محصولاتی که در ماه های اخیر و قبل از تک نرخی شدن ارز عرضه می شد با سقف قیمتی مورد رقابت قرار می گرفت. به گفته وی یکی از چالش هایی که در آن دوره صنایع پایین دستی را تهدید کرد این بود که تولیدکننده بالادست علاقه ای برای عرضه محصول نداشت و منتظر بود قیمت ارز افزایش بیشتری را تجربه کند و محصول گرانتر به بازار منتقل شود اما تصمیم دولت برای تک نرخی کردن ارز باعث شوکه شدن تولیدکنندگان شد.

جمالی می‌گوید: بعد از اعلام نرخ ارز، تولید در بخش پایین دست با شوک روبه‌رو شده و می‌توان گفت به اغما رفت. علت هم آن بود که تولید‌کنندگان بخش پایین دست منتظر آن بودند که قیمت محصولات پایه اعلام شود و ببینند مجتمع‌های پتروشیمی که اصولا به دستورات دولت تن نمی‌دهند این قیمت را در فرمول محاسبه قیمتی می‌پذیرند یا نه؛ ضمن آنکه تولید‌کنندگانی که مواد اولیه را با نرخ دلار ۴هزار و ۸۰۰ تومان و در رقابت‌هایی گاه با رشد ۱۰ درصدی قیمت خریداری کرده بودند، در ضررهای قابل‌توجهی به سر می‌بردند.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن پلیمر اصفهان باید گفت خرید با سقف رقابتی البته می تواند کار دلال های بازار بوده باشد تا محصول را با تناژ بالا خریداری کرده و در انبارها نگه دارند و در زمان افزایش قیمت به بازار عرضه کنند و همین عامل عرضه در بازار را تحت تأثیر قرار داده بود و باعث می شد تولیدکننده پایین دستی نتواند محصول مورد نیاز خود را با قیمت مناسب خریداری کند.

وی در ادامه با اشاره به نرخ فعلی ارز و دستورالعمل هایی که دولت و بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز در پیش گرفته اند گفت: صادرکننده هنوز نمی‌تواند چشم‌انداز درستی از آینده خود داشته باشد و با مشکلاتی روبه‌رو است.وی ادامه داد پیش از این با اصلاحیه های مجزا بازارهای عراق و افغانستان جدا شده و به علاوه معلوم نیست با کشورهایی که در حال حاضر با آنها مراوده ریالی داریم چه تصمیمی باید در پیش گرفت. به گفته جمالی این نوع مراودات ریالی از گذشته شکل گرفته و زمانی که ایران مورد تحریم کشورهای اروپایی و آمریکا قرار گرفت به جای دلار و یورو از ریال برای مراوده با این کشورها استفاده شد.

جمالی در ادامه با اشاره به فعالیت 8 هزار واحد کوچک و متوسط فعال در صنعت پلاستیک می گوید باید بخش نامه هایی برای اینگونه شرکت های کوچک تعریف شود چراکه این صنعت در حدود یک میلیارد دلار صادرات را ثبت می کند. وی ادامه داد باید مراقب بازارهای صادراتی خود باشیم چراکه قراردادهای ما با خریداران خارجی به صورت بلندمدت است و نوسانات نباید مانع از ایفای تعهدات ما گردد وگرنه مشکلات زیادی در این حوزه برای ما ایجاد خواهد شد. مثلا دولت پیمان سپاری ارزی را برای صادرکننده مطرح کرده درحالیکه این نوع تصمیمات برای بخش تولید بسیار خطرناک است.

وی در ادامه با اشاره به قیمت فعلی که برای دلار در نظر گرفته شده است،‌ درخصوص صادرات محصولات پتروشیمی گفت: در شرایط فعلی همه تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان در انتظارند که ببینند دولت چه اقدامی را در پیش می‌گیرد و چه راهکاری را در دستور کار خود قرار می‌دهد؟ یا به فکر چاره‌ای برای صادرات کشور و صادرات محصولات پلاستیکی است.

کد خبر 24225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =