شرکت های ایرانی نیازمند رتبه بندی اعتباری

حسن فروزان فرد: رتبه بندی اعتباری زمینه را برای رفتار حرفه ای تر سهام داران در بورس و بانک ها و کاهش جدی فساد در فضای کسب و کار به اشکال مختلف فراهم می کند

نایب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز گفت: رتبه بندی اعتباری زمینه را برای رفتار حرفه ای تر سهام داران در بورس و بانک ها و کاهش جدی فساد در فضای کسب و کار به اشکال مختلف فراهم می کند؛ به همین ترتیب اگر ما از نظام های حرفه ای رتبه بندی اعتباری استفاده کرده باشیم، در تعاملات بین المللی نیز وضعیت بهتری را تجربه خواهیم کرد.

 حسن فروزان فرد افزود: ما در حوزه رتبه بندی اعتباری بسیار عقب مانده ایم و متاسفانه توقف ما در تعاملات بین المللی، عدم رعایت برخی استاندارها در بورس اوراق بهادار و نیز نظام بانکداری در ایران روند رتبه بندی در ایران را کند کرده است.

وی با اشاره به اولین جرقه های طرح موضوع رتبه بندی در کشور گفت: از 1384 در قانون بورس بازار سرمایه، موضوع  رتبه بندی اعتباری جدی گرفته و با تاخیر در سال 1395 اولین بررسی ها برای اعطای مجور به شرکت های رتبه بندی توسط سازمان بورس آغاز شد و تا امروز طبق آخرین اطلاعات دو شرکت توانسته اند مجوز فعالیت در این زمینه را دریافت کنند.

به گفته نایب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت با توجه به اینکه تا امروز این  شرکت ها و موسسات اعتبارسنجی در ایران فعالیت نکرده اند، سازمانهای کشور با نحوه عملکرد این نهاد آشنا نیستند و بسیاری از اتفاقات نامیمونی که در طول سه دهه اخیر در حوزه نظام بانکی و بورس اوراق بهادار ناشی از نبود سامانه های رتبه سنجی و شرکت های رتبه بندی اعتباری بوده که زمینه ی تخصیص بهینه منابع را از ما سلب کرده است.

 فروزان فرد خاطر نشان کرد: درفعالیت های بانکی و مراودات تجاری، اخذ رتبه های معتبر کسب و کارهای ایرانی، زمینه را برای کاهش هزینه ها و استفاده از نرخ های بهره مناسب تر فراهم می کند.

 عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بر تاثیر مستقیم شرایط ارزی در ریسک کشوری تاکید کرد واذعان داشت: معمولا  شرکت های رتبه بندی، ریسک ها را در حوزه های مختلف محاسبه کرده و از برایند آنها یک نمره برای کسب و کار مورد نظر استخراج می کنند؛ یک شرکت با توجه به اینکه در کدام کشور، در کدام صنعت و در کدام اقتصاد فعالیت می کند بعلاوه  توانایی های فردی خود رتبه اعتباری دریافت می کند؛ بنابراین ریسک کشوری مبتنی بر نرخ ارز، موضوعات سیاسی و... بر موفقیت کسب و کار تاثیر مستقیم می گذارد و حتی در صورت عملکرد خوب یک شرکت، وجود ریسک کشوری بالا می تواند منجر به کاهش رتبه اعتباری شرکت مورد نظر شده و یا اجازه ارتقا به آن ندهد.

 به گفته رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اگر ریسک کشوری یک کشور _B باشد بعید است یک موسسه اعتباری به بهترین شرکت های آن کشور رتبه ای بالاتر از _B بدهد و این موضوع اهمیت سالم سازی فضای کسب و کار را نشان می دهد؛ بدیهی است در صورت عدم آرامش و سلامت در فضای کسب و کار، تلاش و تقلای شرکت ها در مسیر رشد و کسب رتبه اعتباری شایسته، حداکثر نمره ای که در فضای بین المللی دریافت می کنند بالاتر از حداکثر رتبه کشور نخواهد بود.

 

کد خبر 24226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =