نقش کلیدی اروپا در جهت دهی صلح در دنیا

عباس آخوندی: در وضعیت فعلی اروپا این امکان را دارد که دنیا را به سمت صلح پیش ببرد اما با یک اشتباه یا کم کاری مي تواند به توسعه جنگ و ناآرامی در دنیا دامن بزند

عباس آخوندی در همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا ضمن  اشاره به موقعیت تعیین کننده اروپا  در سمت و سو دادن دنیا به سمت صلح گفت: در وضعیت فعلی اروپا این امکان را دارد که دنیا را به سمت صلح پیش ببرد اما با یک اشتباه یا کم کاری مي تواند به توسعه جنگ و ناآرامی در دنیا دامن بزند.
 به گزارش اگزیم نیوز وزیر راه و شهرسازی گفت: بی گمان دنیا در وضعیت فعلی در حال گذار از یک تغییر دوقطبی است و اتفاقاتی در دنیا رخ داده است که کشمکش های بسیار جدی تر از آنچه که در قالب دیپلماتیک در حال گفتگو است را دربر می گیرد؛ تحولاتی سخت و عمیق که نمی توان منکر آن شد و امکان عبور از این موقعیت، صرفا با تعاملات دیپلماتیک وجود ندارد.

وی تصریح کرد: نیروهای جدیدی در عرصه قدرت جهانی وارد شده اند و شاهد نوعی ارتجاع،  رخوت و عقب گرد در صحنه جهانی در نقش و موقعیت امریکا هستیم.این در حالی است که زمانی امریکا خود را مراقب، محافظ و نگهبان و پایگاه جهان آزاد و اقتصاد بازار و رقابتی در جهان می دانست؛ در دوران جنگ سرد این موضوع به خوبی قابل مشاهده است.
عضو شورای پول و اعتبار با بیان اینکه رژیم اشغالگر قدس اقدامات پرریسکی را انجام می دهد، اعلام کرد: قدرت مرددی هم در جهان وجود دارد که مربوط به اروپا است، به این معنا که از یک سو حجم معاملات و تبادل با امریکا، در قالب اتحاد استراتژیک، به راحتی قابل چشم پوشی نیست و نمی تواند یک شبه آن را نادیده بگیرد؛ از سوی دیگر برای اندیشمندان اروپا کاملا روشن است که آنچه که سیستم امریکا دنبال می کند به توسعه جهانی نمی انجامد. 
وی افزود: تصور من بر این است که این را اندیشمندان اروپا اگرچه آن را به صراحت بیان نمی کنند، ولی در مقالات بسیاری این نگرانی اروپایی نسبت به رفتار آمریکایی اعلام می شود؛ البته ما در مذاکراتی که با اروپایی ها داریم، می گویند که حجم معاملات اروپا با امریکا بسیار بالا است اما نکته ای که از نظر استراتژیک مهم است، آن است که اگر اروپا نسبت به آمریکا موضع روشنی نشان ندهد، ایا می تواند از منافع اقتصادی موجود خود بهره مند بماند؟  

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر این رویه سیستم آمریکا نسبت به ناامنی شرایط را بدتر کند، حتما منافع کنونی اروپا هم از بین می رود؛ در این میان ما در ایران، تصورمان بر این است که کم و بیش موقعیت تاریخی و جغرافیایی سیاسی و اقتصادی خود را می دانیم، هرچند که ما هم دارای خطاها و ضعف های روشنی هستیم، در هر صورت ما وارث یک تمدن چندهزارساله ایران شهری هستیم و نقش مهمی در شکل گیری این تمدن داشته ایم، ضمن اینکه در شکل گیری تمدن اسلامی نیز وارث هستیم، پس ملتی نیستیم که در سطح جهان ناشناخته باشیم.

وی اظهار داشت: ما در حال بازخوانی نقش خود در دنیا هستیم و اگرچه ممکن است خطاهایی داشته باشیم، اما جایگاه خود را پیدا خواهیم کرد؛ در این میان ما به قراردادهای خود پایبند هستیم، ضمن اینکه ایران تمدنی است که متشکل از اقوام گوناگون بوده و بنابراین بحث تساهل و تسامح و سازگاری و نیز پذیرش موجودیت یکدیگر را به خوبی انجام داده ایم.

آخوندی گفت: ما قطعا طرف قابل اعتمادی برای مذاکره هستیم و قبول داریم که باید با قواعد بین المللی بازی کنیم؛ لذا می فهمیم که دریانوردی و هواپیمایی بدون پیوستن پیمان های بین المللی قابلانجام نیست. البته در نظام بانکی نیز این را می فهمیم که این موضوع هم قواعد بین المللی دارد که به آن واقف هستیم و اگر پیمان هایی مانده است که به آن نپیوسته ایم، اما در نهایت ما در یک گفتگوی منطقه ای و برد-برد این مشکلات را حل خواهیم کرد. 

وزیر راه و شهرسازی گفت: نکته ای که اکنون با آن مواجهیم، بنیادی تر از صرفا بانکی است؛ به این معنا که چطور از صلح در منطقه به عنوان بستر توسعه اقتصادی مراقبت کنیم. فهم من این است که آنچه کهامریکا انجام می دهد، بحث اقتصادی نیست؛ یک بازگشت بسیار خطرناک و یک اقدام نامناسب در جهت ناپایداری در سطح جهان است و ما به عنوان یک ملت از اروپا انتظار داریم که از بازگشت به سیستم های مرکانتلیستی جلوگیری کند و فکر نکند که اگر نسبت به این موضوع بی تفاوت باشد، می تواند منافع خود را حفظ کند.

 

 

کد خبر 24253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =