ضرورت جایگزینی یورو به جای دلار

علی ماجدی: اروپایی ها باید با ایجاد یک‌نهاد جدید و تقویت یورو به جای دلار در سیستم های مالی خود وضعیت فعلی را تغییر دهند.

سفیر ایران در آلمان در ششمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا اعلام کرد: اروپایی ها باید با ایجاد یک‌نهاد جدید و تقویت یورو به جای دلار در سیستم های مالی خود وضعیت فعلی را تغییر دهند.

به گزارش اگزیم نیوز علی ماجدی در ششمین همایش تجاری و بانکی ایران-اروپا اظهار داشت: نگاهی به ابزارهای سیاسی و اقتصادی بین الملل نشان می دهد، برخلاف گذشته که ابزارهای سیاسی بیشترین فشار را بر کشورها تحمیل می کردند، در شرایط فعلی جهان، ابزارهای اقتصادی به یک اهرم قدرتمند برای تحت تاثیر قرار دادن کشورها تبدیل شده است.

وی در ادامه گفت : ۵ کشور عضو شورای امنیت با استفاده از قدرت  وتو، اهداف سیاسی خود را به جامعه بین الملل تحمیل می کنند اما آمریکا در این بین با استفاده از ابزار های اقتصادی و قدرت دلار در سطح جهان به خوبی استراتژی ها و سیاست های خود را به همه کشورهای جهان تحمیل می کند.

سفیر ایران در آلمان با اشاره به تاثیر فشار ابزارهای سیاسی و اقتصادی اظهار داشت: ابزارهای اقتصادی آنچنان از سوی قدرت ها به صورت جدی دنبال می شود که حتی روسیه با داشتن قدرت وتو در ابزار سیاسی در برابر تحریم های اقتصادی آمریکا مستاصل شده است و این مشخص می کند که دلار و قدرت  آمریکا در سیستم های بانکی و مالی دنیا یک ابزار فشار قدرتمند را شکل داده است.

 ماجدی افزود : در حال حاضر ۲۵ درصد تولید ناخالص دنیا در اختیار آمریکا است و با وضعیت هم تنیدگی گسترده ای که شکل گرفته است، عملا دست بالا در اختیار ایالات متحده آمریکا است.

همچنین وی با اعلام اینکه 80 درصد مبادلات دنیا بر بستر دلار انجام می شود، گفت: تازه ترین بررسی ها نشان می دهد ۸۰‌ درصد مبادلات سیستم های مالی و تجاری دنیا بر بستر دلار شکل می گیرد و حدود ۱۵ درصد نیز یورو در معاملات نقش بازی می کند و این اصلا مطلوب اتحادیه اروپا نیست و این موازنه باید تغییر کند.

سفیر ایران در آلمان ادامه داد ؛ بخاطر این که دلار در پرتفوی بانک های اروپایی، سهم ویژه و عمده ای را بازی می کند این بانک ها عملا قدرت مانور زیادی برای ایجاد ارتباط و تعامل با ایران ندارند.

  ماجدی به برگزاری جلسات فنی و تکنیکی زیادی که ایران با اروپایی ها و مشخصا بانک مرکزی آلمان، دویچه بانک، بافین و ... برگزار کرده اشاره کرد و افزود ؛ خروجی این جلسات به این مساله مهم‌ختم شد که چون دلار آمریکا سهم بزرگی از فعالیت های بانک های بزرگ اروپا و آلمان را در بر گرفته است، ایران برای توسعه ارتباط ها و ایجاد فرصت های جدید به چالش کشیده شده است و این وضعیت دقیقا مشخص می کند که چرا (برجام) در زمینه بانکی و مالی به بن بست رسیده است.

سفیر ایران در آلمان به تلاش بانک های ایرانی برای توسعه تعاملات مالی و بانکی در کشور آلمان اشاره کرد و گفت : بانک های فعال ایران در آلمان حداکثر تلاش خود برای تقویت راهبردهای تازه و تعاملات مالی و بانکی را انجام می دهند اما با وضعیت موجود خیلی نمی توان انتظار تحولات مهمی را داشت.

  ماجدی هشدار داد : اگر اروپایی ها نتوانند یورو را در مقابل دلار تقویت کنند و سهم دلار را در نظام بانکی و مالی خود کاهش دهند، نه تنها در فعالیت های تجاری خود دچار مشکل می شوند بلکه در مواردی همانند ارتباط با کشوری مثل ایران نیز دچار ضرر و زیان های عمده ای می شوند و اروپایی ها باید درک کنند که با شرایط فعلی باید نظام دلاری به نظام یورویی در اروپا تغییر کند تا مسائل اینچنینی حل شود و در عین حال قدرت آمریکا در نظام اقتصادی، مالی و بانکی دنیا کاهش پیدا کند.

سفیر ایران در آلمان به موضوع حیاتی به روز رسانی سیستم بانکی در ایران هم‌اشاره کرد و گفت: سیستم‌ بانکی در ایران باید در کوتاه ترین زمان ممکن به روز شود و در عین حال با رعایت استانداردهای جهانی همانند FATF همگام با تحولات اثرگذار و مهم دنیا رو به جلو حرکت کند.

همچنین وی با انتقاد از سیاسی کاری ها در برخی زمان ها، گفت نباید مسائل مهم و بنیادی حوزه اقتصادی و مالی بین المللی را با نگاه سیاسی در ایران به دردسر بزرگ تبدیل کنیم.

 

 

کد خبر 24254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =