لزوم هوشمندسازی و تقویت خدمات پس از فروش در صنایع لوازم خانگی

دومین جلسۀ کمیتۀ تحلیل تجاری با محوریت صنایع لوازم خانگی با حضور معاون توسعۀ صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران، مدیر کل دفتر توسعۀ صادرات محصولات صنعتی و معدنی، رئیس انجمن لوازم خانگی و فعالان اقتصادی و صادرکنندگان این محصولات برگزار شد

دومین جلسۀ کمیتۀ تحلیل تجاری با محوریت صنایع لوازم خانگی با حضور معاون توسعۀ صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران، مدیر کل دفتر توسعۀ صادرات محصولات صنعتی و معدنی، رئیس انجمن لوازم خانگی و فعالان اقتصادی و صادرکنندگان این محصولات برگزار شد.

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، محمدرضا مودودی، معاون توسعۀ صادرات کالا و خدمات، هدف از این برگزاری این نشست‌ را ایجاد همگرایی میان تشکل‌ها و بخش دولتی توصیف کرد و افزود: این جلسه به منظور تدوین سیاست‌گذاری و راهبردها و نیزتدوین یک نقشۀ راه مشترک میان فعالان این بخش و سایر دستگاه‌های ذیربط دولتی برگزار می‌شود. صادرات محصولات لوازم خانگی، که دارای ارزش افزودۀ خوبی هستند، و یافتن اینکه کدام بخش از این صنعت می‌تواند دارای مزیت رقابتی باشد تا روی آن سرمایه‌گذاری شود، تمرکز دارد.

وی تصریح کرد: توسعه صادرات لوازم خانگی نیازمند نهادینه‌سازی تکنولوژی‌های نوین در این صنعت و استفاده از مزیت‌های رقابتی در تولیدات داخلی است. هوشمندسازی صنایع لوازم خانگی و تقویت ساختار خدمات پس از فروش در کشورهای هدف از مهم‌ترین اقداماتی است که باید توسط انجمن مربوطه دنبال شود.

مسعود کمالی اردکانی، مدیر کل دفتر توسعۀ صادرات محصولات صنعتی و معدنی با ارائۀ گزارشی در تشریح آمار صادرات محصولات لوازم خانگی گفت: بر اساس آمار سال 1396 در بخش صادرات صنایع لوازم خانگی رشد 275 درصدی داشته‌ایم که از این میزان لوازم خانگی گازسوز 45 درصد و یخجال و فریز 20 درصد رشد داشته است.

در ادامۀ این نشست و بر اساس نقطه‌نظرات حاضرین مشکلاتی چون بالا بودن هزینۀ تمام شدۀ کالای صادراتی، که موجب ضعف در رقابت‌پذیری است، فقدان استراتژی مشخص، متناسب نبودن استانداردهای کالاها با استانداردهای کشور هدف، عدم حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های بین‌المللی، محدود بودن بازارهای هدف، تغییرات در حوزۀ قوانین و مقررات، بالا بودن نرخ سود تسهیلات، مشکلات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده و نبودن کنسرسیوم صادراتی مطرح شد.

همچنین به ارتباط مؤثر رایزنان بازرگانی در شناساندن ظرفیت‌های بازارهای هدف، حضور در زنجیرۀ ارزش جهانی به جای تمرکز بر تولید محصول کامل و پیشنهاد تولید مشترک با برندهای مطرح در دنیا اشاره شد.

گفتنی است، کشورهای همسایه و بازارهای آفریقایی عمده‌ترین بازارهای هدف ایران برای صادرات محصولات لوازم خانگی هستند.

کد خبر 24258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =