اتصال بیش از ۲۵۰ بانک اروپایی از طریق سوئیفت به ایران

آنه ماری فندرهیدن:تعدادی از بانک‌های اروپایی تبادلات مالی خود را با ایران تسهیل کردند و این گامی رو به جلو است و بسیاری از بانک‌های اروپایی کانال‌هایی را برای نقل و انتقال مالی با ایران به وجود آوردند و بیش از ۲۵۰ بانک اروپایی از طریق سیستم سوئیفت به ایران وصل شده‌اند

به گزارش اگزیم نیوز آنه ماری فندر هیدن در ششمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا اظهار داشت: اتحادیه اروپا از این ابتکار عمل فوق‌العاده استقبال می‌کند که همه افرادی را که به توسعه اقتصادی بین ایران و اروپا متعهد هستند گرد هم آورده است.

وی افزود: برجام دستاورد بزرگ سیاسی و مثالی بود برای دستاورد دیپلماسی چند جانبه موفق که نشان داد به جای مقابله با مذاکره به چه دستاوردهایی می توان دست یافت.

مسئول بخش ایران در پروژه چشم‌انداز ایران در اتحادیه اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا در زمینه اجرای برجام کاملاً هماهنگ است، گفت: البته این توافق تحت فشارهای بسیاری قرار دارد و در ماه‌های اخیر توسط یکی از طرفین زیر سوال رفته است که عدم قطعیت را به وجود می‌آورد اما نباید نسبت به آینده آن گمانه‌زنی کنیم و اتحادیه اروپا تاکید دارد که این توافق را حفظ کند.

وی با اشاره به دلایل اهمیت برجام و نقش آن در روابط اقتصادی اظهار داشت: برجام حاصل ۱۲ سال مذاکره بود و توانست مشکل طولانی مدت را با آرامش و صلح حل کنند و قابل مذاکره مجدد نیست.

وی ادامه داد: اهمیت و اعتبار برجام فراتر از ایران بوده و یک قرارداد بین‌المللی است و اکنون زمان مناسبی برای زیر سوال بردن این قرارداد نیست. سازمان انرژی اتمی نیز اعلام کرده که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است.

فندرهیدن با اشاره به اینکه نماینده آمریکایی در کمیسیون هماهنگی تاکید کرده که همچنان باید به برجام ادامه داد، تصریح کرد: بعد از برجام در جهت منافع مردم ایران تحریم هایی برداشته شد و ایران توانست نسبت به بازارهای جهانی بازتر شود و بسیاری از موانع برداشته شد. همچنین ایران به ۱۲ درصد رشد دست یافت و به گزارش صندوق بین المللی پول( imf )در دو سال پیش رو به چهار تا پنج درصد رشد اقتصادی می‌رسد.

مسئول بخش ایران در پروژه چشم‌انداز ایران در اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: در کنار مسائل اقتصادی روابط سیاسی ایران و اروپا نیز بهبود بخشیده شده و در حوزه تجارت، علوم، تحقیقات، انرژی، حمل و نقل، مباحث حقوق بشر و غیره ایران و اتحادیه اروپا پیشرفت‌هایی در همکاری داشته‌اند.

وی افزود: خانم موگرینی و ۷ کمیسیونر اروپا برای اولین بار از ایران بازدید کردند و نشان داد که چه عزم جدی برای دستیابی به یک تعامل سازنده و همه جانبه با ایران وجود دارد، همچنین بیانیه مشترک خانم موگرینی و ظریف صفحه جدیدی را در روابط و همکاری‌های بین ایران و اروپا باز کرد.

عضو کارگروه ایران در سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: در حوزه بانکداری و تجارت بین ایران و اروپا مباحثی در این کنفرانس دو روزه مطرح می‌شود، در این راه پیشرفت‌های انجام شده اما هنوز راه وجود دارد.

وی ادامه داد: تاسیس خدمات بانکداری که به خوبی کار کند کلیدی است تا ایران از طریق آن وارد بازار بین المللی شود و باید اعتماد بانک‌های اروپایی جلب شود که در این مورد بحث شفافیت بسیار اثرگذار است.

فندرهیدن با بیان اینکه باید برای سیستم مالی و بانکداری اتحادیه اروپایی اعتمادسازی به وجود آید تا همکاری‌ها با ایران پیشرفت کند، گفت: نمی‌توانیم بانک‌ها را وادار کنیم که فعالیت‌های تجاری خود را جهت دهند اما می توانیم آنها را تشویق کنیم.

وی تاکید کرد: تعدادی از بانک‌های اروپایی تبادلات مالی خود را با ایران تسهیل کردند و این گامی رو به جلو است و بسیاری از بانک‌های اروپایی کانال‌هایی را برای نقل و انتقال مالی با ایران به وجود آوردند و بیش از ۲۵۰ بانک اروپایی از طریق سیستم سوئیفت به ایران وصل شده‌اند.

این مسئول در اتحادیه اروپا ادامه داد: چالش‌هایی وجود داشته و ایران باید در زمینه مبارزه با تامین مالی تروریسم و پولشویی همکاری کند که تمام این‌ها پارامترهای کلیدی برای بهبود فضای کسب و کار هستند.

فندرهیدن افزود: ما در اقدامات اصلاحی ایران را یاری کردیم و در ماه‌های آینده پیشبرد FATF بسیار مهم خواهد بود و باید موانع را برطرف کرد و شفافیت و حاکمیت قانون جایگزین شود.

وی تاکید کرد: سیاست‌ها باید به گونه ای باشد که تاثیرات برجام به وسیله ایرانی‌ها به خوبی احساس شود و منافع تجارت دوجانبه در نظر گرفته شود. اتحادیه اروپا از پیوستن ایران به wto و گسترش ارتباطات تجاری استقبال می‌کند و این نشان دهنده اعتماد و اطمینان ماست.

فندرهیدن بیان داشت: کمیسیون اروپا قانونی را وضع کرده که بانک سرمایه‌گذاری اروپا می‌تواند ایران را تامین مالی کند.

 

کد خبر 24260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =