خودروهای وارداتی سال ۹۶ مجوز ثبت سفارش معتبر دارند

گمرک ایران اعلام کرد: ۷۰ هزار و ۷۵ دستگاه خودروی وارداتی در سال ۹۶ مجوز ثبت سفارش معتبر دارند و اطلاعات مجوز ثبت سفارش این خودروها در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در دسترس است

به گزارش اگزيم نيوز به نقل از گمرک، مرجع صدور مجوز ثبت سفارش، سازمان توسعه تجارت است و گمرک متولی تایید یا عدم تایید اصالت مجوزهای سفارش نیست. 
طبق اعلام گمرک، اطلاعات مربوط به 6 هزار و 481 دستگاه خودرو که پیش از این اعلام شده ثبت سفارش این خودروها غیر قانونی و شائبه دار بوده است، به همراه مجوز ثبت سفارش معتبر ، مجوزهای قانونی و مقرراتی سازمان های ذیربط ، روشن و شفاف در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی موجود است و کد هشت رقمی ثبت سفارش این خودروها به صورت الکترونیکی صادر و در سامانه گمرک بارگذاری شده است.
براساس گزارش گمرک، تمام خودروهای وارد شده دارای ضوابط فنی خودرو و نمایندگی مجاز و رسمی در کشور هستند و همچنین در فهرست خودروهای قابل ورود به کشور قرار دارند. 
همچنین خودروهای وارد شده ضوابط فنی موضوع آیین نامه ضوابط فنی مصوب دولت را از کمیته مربوطه که زیر نظر وزارت صنعت است، اخذ کرده و دارای نمایندگی رسمی مورد تایید این وزارتخانه هستند.
طبق این گزارش، خودروهای ترخیص شده از گمرکات که در فهرست 6 هزار و 481 دستگاه قرار دارند بر اساس بررسی های اولیه کمتر از یک سوم این تعداد بوده و همگی مجوزهای ثبت سفارش معتبر ، استاندارد و تاییدیه سازمان توسعه تجارت را دارند. همچنین حقوق و عوارض گمرکی این خودروها پرداخت شده و تشریفات گمرکی به طور کامل انجام و پروانه الکترونیکی برای این خودروها صادر شده است. 
همچنین بر اساس اعلام رسمی مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجوز ورود یا اصطلاحا مجوز ثبت سفارش 6 هزار و 481 دستگاه خودرو به صورت غیرقانونی در سامانه ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت صادر شده که موضوع در حال رسیدگی است.
براساس این گزارش، برخی نکات فنی در خصوص موضوع واردات باید مورد توجه قرار گیرد که از آن جمله می توان به واردات تمامی کالاها به کشور اشاره کر که در گام نخست مستلزم اخذ مجوز ثبت سفارش بوده و بدون ارائه مجوز ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان ترخیص هیچ گونه کالای تجاری از گمرکات سراسر کشور وجود ندارد . 
بر اساس ماده 8 قانون مقررات صادرات و واردات کشور مصوب مجلس شورای اسلامی، واردکنندگان کالاهای مختلف اعم از دولتی و غیر دولتی جهت اخذ مجوز ورود و ثبت سفارش باید منحصرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند. بر اساس این تبصره موافقت با ورود کالا، مجوز ترخیص نیز تلقی شده و نیاز به اخذ مجوز جداگانه نیست.
با راه اندازی سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرک، مجوز های ثبت سفارش به صورت الکترونیکی اخذ و در سامانه بارگذاری می شود و در صورت عدم ارائه مجوز ثبت سفارش ، در گام اول امکان اظهار کالا در سامانه جامع گمرکی وجود ندارد. بنابراین بدون ارائه مجوز ثبت سفارش امکان اظهار خودروهای وارداتی در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی وجود ندارد .
مورد دیگری که در واردات خودرو باید مورد توجه قرار گیرد این است که درباره ترخیص خودروهای وارداتی علاوه بر اخذ مجوز ثبت سفارش قبل از اظهار به گمرک، پس از اتمام تشریفات گمرکی و در موقع خروج نیز ضمن ارائه vin خودروهای وارداتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرکات نسبت به اخذ تاییدیه مجدد مشخصات خودروها و مجوزهای ثبت سفارش و نمایندگی های رسمی خودروهای وارداتی به صورت سیستمی اقدام می کنند .
براساس این گزارش مجوز ثبت سفارش و تاییدیه 70 هزار و 75 دستگاه خودروی وارداتی در سال 96 در بانک اطلاعاتی گمرک ثبت شده و مستندات آن موجود است . مستندات مجوز ثبت سفارش این تعداد خودرو اخذ و سپس اجازه ترخیص از گمرکات داده شده است. 
با کمک گمرک الکترونیک، گواهی های ترخیص خودرو نیز به صورت الکترونیکی جهت شماره گذاری خودرو در اختیار مرکز شماره گذاری خودرو قرار می گیرد.
با توجه به حذف گواهی‌نامه‌های کاغذی؛ مراکز شماره‌گذاری خودرو جهت استعلام و تطبیق مشخصات خودروهایی که پروانه گمرکی آنها در گمرکات صادر گردیده به صورت الکترونیکی و بدون دخالت عامل انسانی اقدام کرده و این اطلاعات را به صورت اینترنتی به صورت مستقیم از سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک دریافت و با خودرو تطبیق می دهند. 
سامانه ثبت سفارش خودرو اواخر تیرماه پارسال از سوی سازمان توسعه تجارت با هدف ساماندهی واردات آن بسته شد و سرانجام دی ماه پس از اصلاح آیین نامه مربوطه در هیات دولت، بازگشایی شد.
در آن زمان خبری مبنی بر ورود و حتی قاچاق خودرو در زمان بسته بودن سامانه ثبت سفارش در رسانه ها منتشر شد که گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز همان موقع اعلام کرد، امکان قاچاق خودرو از گمرک حتی به تعداد یک دستگاه هم وجود ندارد و ریز اطلاعات تک تک خودروهای وارداتی در بانک اطلاعاتی گمرک ثبت شده است. 

کد خبر 24288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =