ایجاد کمیته مشترک سرمایه گذاری/نظام آزاد تجاری در راه است

در همایش امروز سرمایه گذاری در اقلیم کردستان که با حضور اعضای اتاق بازرگانی ایران و عراق، وزیر صنعت معدن و تجارت کشورمان و نخست وزیر عراق و سایر فعالان اقتصادی دو طرف در اربیل برگزار شد شریعتمداری از ایجاد نظام آزاد تجاری بین دو طرف خبر داد

در همایش امروز سرمایه گذاری در اقلیم کردستان که با حضور اعضای اتاق بازرگانی ایران و عراق، وزیر صنعت معدن و تجارت کشورمان و نخست وزیر عراق و سایر فعالان اقتصادی دو طرف در اربیل برگزار شد شریعتمداری از ایجاد نظام آزاد تجاری بین دو طرف خبر داد و گفت به این ترتیب می توان سرمایه گذاری های داخلی را در دو کشور افزایش داد. وی به ضرورت ارتقا و بهبود حوزه های مختلف و ثبات مقررات و امور بانکی تأکید کرد  و گفت ایران آمادگی آن را دارد تا تعهدات لازم را برای ثبات در این عرصه ها بدهد.

وزیر صنعت همچنین از توافق با نخست وزیر اقلیم کردستان برای ایجاد یک کمیته مشترک برای حل مشکلات موجود در مسیر توسعه روابط دو طرف خبر داد و با اشاره به حمایت ایران از مردم عراق در مبارزه با تروریسم اظهار نمود ایران در دوران پساداعش نیز با تمام توان در کنار مردم عراق باقی خواهد ماند.

در این رابطه نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز از طرف ایرانی خواست تا دامنه روابط خود را در منطقه کردستان افزایش داده و با تاکید بر وجود منافع مشترک بین اقلیم و جمهوری اسلامی ایران، بر آمادگی برای تلاش در زمینه تقویت این روابط تاکید کرد.

نیچروان بارزانی گفت: از هر تلاشی برای حل موانع موجود برای توسعه روابط اقتصادی و بسترسازی برای روابط راهبردی اقتصادی با ایران حمایت می کنیم.

بارزانی، همچنین با اشاره به مذاکرات اربیل و بغداد اظهار داشت: مذاکرات اربیل و بغداد کمک کرده است که بخش زیادی از مشکلات مرزها را براساس قانون اساسی عراق حل کنیم به نحوی که حل این مشکلات تاثیر‌ مستقیمی‌ بر توسعه روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با اربیل و عراق خواهد گذاشت.

وی با یادآوری حمایت جمهوری اسلامی ایران از مردم کردستان عراق و عراق بر ضرورت ایجاد مناطق آزاد بازرگانی بین دو طرف تاکید ورزید.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: دولت اقلیم کردستان عراق با اختصاص زمین در تلاش برای ایجاد منطقه آزاد تجاری در مرز پرویزخان با جمهوری اسلامی ایران است و همزمان از دولت عراق می‌خواهیم با حمایت از این اقدام زمینه افزایش مبادلات اقتصادی بین عراق و ایران را فراهم‌ نماید.

بارزانی همچنین تصریح کرد: این منطقه با وجود داشتن سه دروازه رسمی می کوشد پنج دروازه غیررسمی با جمهوری اسلامی ایران را با کمک دولت عراق به رسمیت شناخته تا بر حجم مبادلات بازرگانی و تجاری دو طرف افزوده شود.

کد خبر 24309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =