واردات یک میلیون و ۲۹۳ هزار تن برنج در سال ۹۶

شاه حسيني: به گفته وی در سال ٩٦ با وجود تعرفه ٢٦ درصدي و ارز مبادله اي هيچ انگيزه اي براي قاچاق برنج وجود نداشته لذا نمايندگان مجلس كه مدعي واردات بي رويه برنج تا سقف ٤ ميليون تن به بازار ايران هستند مي بايست براي اثبات حرف هاي خود مدارك مستند ارايه كنند

رييس انجمن واردكنندگان برنج در گفتگو با اگزيم نيوز با استناد به آمار رسمي گمرك در سال گذشته اعلام کرد در مجموع يك ميليون و ٢٩٣ هزار تن برنج توسط بخش خصوصي و بازرگاني دولتي وارد شده است. به گفته وی در سال ٩٦ با وجود تعرفه ٢٦ درصدي و ارز مبادله اي هيچ انگيزه اي براي قاچاق برنج وجود نداشته لذا نمايندگان مجلس كه مدعي واردات بي رويه برنج تا سقف ٤ ميليون تن به بازار ايران هستند مي بايست براي اثبات حرف هاي خود مدارك مستند ارايه كنند.

وی اظهار داشت: سال گذشته در زمان ممنوعيت واردات، در حجم مورد نياز بازار، برنج در انبارها موجود بود و حتي بعد از گران شدن بارهايي كه در گمرك بود با ارز آزاد فروخته شد كه همين مسئله موجب افزايش قيمت ها شد. بعد از آن هم ارز مبادله اي را برداشتند و ارز متقاضي را جايگزين كردند كه به دنبال آن پايه قيمت ها بالا رفت.

مرتضي شاه حسيني با تاكيد بر اينكه بايد از نمايندگان مجلس كه در اين زمينه ادعا دارند پرسيد بر اساس چه آمار و به استناد چه مرجعي اين اعداد را بيان مي كنند، گفت: ماهانه به طور متوسط بين ١١٠ تا ١٢٠ هزار تن مصرف برنج خارجي كشور است كه به همين ميزان وارد ميشود اما در دو ماه گذشته به اندازه مصرف جاري هم برنج وارد نشده است.

وي در مورد نوسانات نرخ دلار در ماه هاي اخير و تاثير آن بر بازار برنج وارداتي عنوان كرد: بخشي از ثبت سفارش برنج هاي وارداتي با دلار ٥٨٠٠ تومان انجام شده اما اكنون كه نرخ ارز با سياست جديد دولت ٤٢٠٠ تومان شده است، بخشي از وارد كنندگان متضرر شده اند كه در اين زمينه لازم است دولت مابه التفاوت اين رقم را به افرادي كه داراي حواله واردات هستند پرداخت كند تا از عرضه برنج با چند نرخ متفاوت در بازار جلوگيري شود.

شاه حسيني تصريح داشت: تعدد نرخ در بازار نارضايتي مصرف كننده و بلاتكليفي واردكننده را به دنبال دارد كه با توجه به استراتژيك بودن اين كالا ضروري است كه با يك نرخ واحد به دست مصرف كننده برسد.

وي در مورد استقبال بازار از برنج وارداتي گفت: ما ١٦ استان مرزي داريم كه از اين تعداد ١٣ استان بيش از ٩٥ درصد به دليل همجواري، مبادلات مرزي و طبيعت غذايي شان افراد از برنج خارجي استفاده مي كنند.

شاه حسيني با بيان اينكه علاوه بر استان هاي مرزي، لرستان، چهارمحال بختياري و جمعيت ساكن حاشيه هاي تهران حدود ٤٠ ميليون نفر مصرف كننده اين نوع برنج در كشور وجود دارد، يادآور شد: با نزديك شدن به ايام ماه مبارك رمضان برخي كشورهاي عربي، سفارش زيادي از هند دارند كه اين ازدياد تقاضا قيمت برنج خارجي را افزايش داده اما ما تلاش مي كنيم براي اين ايام افزايش قيمت در بازار داخلي نداشته باشيم.

رييس انجمن واردكنندگان برنج افزود: در ايامي مانند ماه رمضان، محرم و صفر و شب عيد به دليل افزايش تقاضا، برنج بيشتري جهت تنظيم بازار وارد مي شود. همچنين در زمان ممنوعيت واردات به دليل فصل برداشت برنج داخلي ، از پيش تدابير لازم براي واردات در حجم بالاتر و ذخيره در انبارها اتخاذ ميشود.

کد خبر 24319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =