حرکت نقدینگی به بازارهای مولد برای مهار بازار ارز

قوامی: اگر تدابیر اقتصادی به نحوی باشد که نقدینگی های سرگردان به سوی بازارهای مولد اقتصادی سوق داده شوند بطور طبیعی از رونق بازار سوداگری ارز و رشد کاذب قیمت دلار جلوگیری می شود

نوسانات بازارهای مختلف تأثیرات متفاوت و بعضا متناقضی بر یکدیگر بر جای می گذارد. این تأثیرات گهگاه اثار و نتایج مخربی را بر اقتصاد کشورها بر جای می گذارد که باید یکی از این اثرات را در رفتار متقابل بازارهای ارز و سکه و بورس و مسکن در ماه های اخیر مشاهده کرد. به عقیده کارشناسان اقتصادی رشد قیمت ارز در کشور باعث شد تا نقدینگی تصمیمات گوناگونی را در ماه های گذشته بگیرد.

ابتدا به ساکن حرکت نقدینگی به سمت بازار ارز باعث شد تا بهای دلار و یورو و بسیاری از ارزهای معتبر با رشدهای قابل توجهی روبرو شود. قیمت دلار ناگهان از 3 هزار و 850 تومان تا نزدیکی 6 هزار تومان افزایش یافت اما با مداخله دولت و بانک مرکزی و تعیین قیمت 4 هزار و 200 تومان برای دلار بازار به دو بخش بازار رسمی و غیررسمی تغییر جهت یافت.

در حال حاضر همچنان قیمت دلار در بازارهای غیررسمی بالا است ولی ارز رسمی کشور همان ارز 4 هزار و 200 تومان اعلام شده است. بازار سکه دیگر بازاری است که به دلیل پایین بودن حساسیت ها روی آن از تقاضای قابل توجهی برخوردار شده است. در حال حاضر قیمت سکه در بازار امروز بار دیگر به دو میلیون تومان رسیده است.

سکه و دلار در شرایط کنونی از پتانسیل های بالایی برای جذب نقدینگی برخوردار هستند و آنطور که کارشناسان می گویند باید اقدامات پیشگیرانه ای در این زمینه اتخاذ شود. در این میان اما بازار سهام دیگر بازاری بود که طی این مدت با تغییر و تحولاتی روبرو شد. به عقیده کارشناسان بازارهای ارز و سکه بازارهای جایگزین برای سهام محسوب می شوند و رشد معاملات در این بازارهای می تواند روی بازار سهام اثرات معکوسی بر جای بگذارد که این اثرات را می توان در کاهش حجم معاملات در بورس مشاهده کرد.

به عقیده کارشناسان ارز می تواند باعث شود تا نقدینگی از بازار سهام به سمت بازار ارز حرکت کند اما در عین حال این قابلیت را نیز دارد که با افزایش ارزش سهام شرکت های صادراتی باعث شود تمایل خریداران به این سمت از بازار افزایش یابد. در این بین اما شرکت هایی هم هستند که با افزایش قیمت ارز با رشد قیمت مواد اولیه روبرو شده و از این ناحیه آسیب می بینند و این مسأله باعث می شود اقبال به این شرکت ها در بازار سرمایه با کاهش روبرو گردد.

در این بین هادی قوامی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت ‌و گو با خانه ملت، درباره وضعیت قیمت ها در بازار ارز گفت: عوامل سیاسی و اقتصادی در نوسانات نرخ ارز تاثیرگذار بوده که بطور طبیعی نوسانات بازار ارز، بازارهای دیگر را تحت تاثیر قرار داده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وضعیت فضای کسب و کار در نوسانات نرخ ارز موثر بوده چرا که اگر تولید کارخانه ها از رونق برخوردار باشد و شاخص مربوط به سودآوری در حد مناسبی باشد بطور طبیعی نقدینگی در جامعه جذب بخش تولید می شود.

وی افزود: اگر تدابیر اقتصادی به نحوی باشد که نقدینگی های سرگردان به سوی بازارهای مولد اقتصادی سوق داده شوند بطور طبیعی از رونق بازار سوداگری ارز و رشد کاذب قیمت دلار جلوگیری می شود.

قوامی در ادامه تصریح کرد: نامساعد بودن وضعیت بازار کسب و کار و حتی ایجاد فضای روانی مبنی بر تاثیر خروج آمریکا از برجام، باعث شده تا بازار ارز تحت تاثیر قرار بگیرد.

وی ادامه داد: نقدینگی در شروع فعالیت دولت یازدهم در حدود 450 هزار میلیارد تومان بود این در حالی است رقم نقدینگی افزایش قابل توجهی یافته که شامل پول و شبه پول است و باید این نقدینگی به سمت بخش تولید سوق داده شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد:می توان بخشی از نقدینگی در جامعه را به سوی بازار بورس سوق داد البته بالا رفتن قیمت خوراک پتروشیمی ها در خروج سرمایه های خرد از بورس موثر بوده بنابراین باید برای اتخاذ تدابیر اقتصادی همه جوانب سنجیده شود.

کد خبر 24326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =