وعده بارزانی برای حل مشکلات مالی پیمانکاران در اقلیم

کیوان کاشفی: خدمات فنی ومهندسی ایران تنها در اقلیم بالغ بر ۷۰۰ میلیون دلار قرارداد همکاری دارد که بخشی از این قراردادها به دلایل مالی به مشکل برخورده و متوقف شده که در این سفر از آقای بارزانی در مورد پرداخت مطالبات و آغاز به کار شرکتهای درگیر در پروژه ها قول هایی گرفته شد

 مریم خورشیدی- کیوان کاشفی در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز با اشاره به نتایج آخرین نشست مشترک تجاری ایران و عراق در اربیل گفت: خدمات فنی و مهندسی ایران تنها در اقلیم بالغ بر 700 میلیون دلار قرارداد همکاری دارد که بخشی از این قراردادها به دلایل مالی به مشکل برخورده و متوقف شده است؛ در این سفر از آقای بارزانی در مورد پرداخت مطالبات و آغاز به کار شرکتهای درگیر در پروژه ها  قول هایی گرفته شد.

وی خاطرنشان کرد: ترکیه در حوزه خدمات فنی و مهندسی به پشتوانه حمایت های بانکی موثر توانسته است سهم قابل توجهی از بازار فنی و مهندسی را از طریق خرید مطالبات فعالین این حوزه با نرخ مطلوب بدست آورد؛ ترکیه با هوشمندی و استفاده از راهکار تهاتر موانع را برای حضور و ادامه فعالیت پیمانکاران ترک در عراق برداشته است.

کاشفی تصریح کرد: با وجود استقرار 800 دستگاه ماشین آلات سنگین در عراق و ظرفیت بالا و توان و دانش فنی کشورمان در بخش خدمات فنی و مهندسی، می توان با استفاده از شیوه های مشابه حمایتی و پشتیبانی قویتر از سمت دولت، ارزش و سهم کشور را از این بخش  از 800 میلیون دلار به 2 میلیارد دلار ارتقا داد.

به گزارش اگزیم نیوز این نشست تجاری پس از فراغی که به علت تحولات چند ساله اخیر، خصوصا همه پرسی در اقلیم کردستان به وجود آمده بود، با هدف تحکیم پیوند های اقتصادی و تجاری  با حضور تیمی متشکل از مسئولین دولتی، بانکی و بخش خصوصی برگزار شد.

کاشفی بر ضرورت بازگرداندن سطح تعاملات تجاری و اقتصادی به گذشته تاکید کرد و گفت: یکی از موضوعات مهم مطروحه در این جلسه، بحث تسهیل مبادلات مالی و بانکی بود که همواره از اولویت های بخش خصوصی به شمار می رود و به نظر می رسد برقراری ارتباط بانکی موثر و بدون اشکال بین ایران و عراق مسیر دستیابی به رقم 4 میلیارد دلار تبادلات تجاری را در سال فراهم خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه برطرف کردن مشکلات بانکی را در گرو  ایجاد روابط بانکی در سطوح بالادستی دانست و اذعان داشت: بانک های عراقی عمدتا  تا حدودی تحت تاثیر بانک های امریکایی هستند و هرچند این موضوع کمی کار را سخت می کند اما در بخش صرافی، صدور ضمانت نامه و ارسال حواله جات می توان اقدامات موثری را انجام داد.

 کیوان کاشفی با اشاره به حضور مدیرعامل بانک توسعه صادرات در نشست مورد نظر اظهار داشت: حضور دکتر صالح آبادی مدیرعامل اگزیم بانک ایران در این نشست نشان می دهد عزم جدی برای تسهیل مبادلات بانکی میان دو کشور شکل گرفته و امیدواریم نتایج مثبتی را پیش رو شاهد باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در ادامه گفت: بخشی از مشکلات بانکی با موضوع تحریم ها گره خورده است؛ در حالیکه ترکیه تنها در اقلیم چهار بانک فعال دارد ما هیچ بانکی در عراق نداریم و دولت مرکزی عراق به دلیل همین تحریم های پنهان و آشکار اعمال شده از سوی عراق مجوز بازگشایی شعبه بانکی در عراق را نمی دهد؛ اما می توان با شرایط موجود نیز می توان، پروژه های موجود در عراق را حمایت کرد.

وی افزود: به نظر می رسد باید در اولین فرصت گروهی از کارشناسان اقتصادی دو طرف جلسه مشترکی راتشکیل دهند  تا بتوانند نقشه راه تخصصی و کاربردی برای تسهیل وضعیت تجاری دو کشور در شرایط فعلی و در نظر گرفتن حوزه های مستعد توسعه، طراحی کنند.

وی ارتباط دولت با دولت را در رفع مشکلات و دغدغه های اقتصادی فی مابین را حیاتی خواند و گفت: این همان کاری است که ترکیه و کشورهای دیگر در ارتباطات بانکی خود با عراق انجام می دهند؛ علی الخصوص به دلیل رضایت طرف عراقی از کیفیت کار پیمانکاران ایرانی می توان با کمی حمایت و مذاکره بیشتر وضعیت مستعد تری برای این بخش فراهم آورد.

کاشفی اختلاف رویه ها در قوانین و مقررات و اختلاف نظر میان اقلیم و دولت مرکزی عراق را در تشدید مشکل در تعامل تجاری با عراق را بی تاثیر ندانست و گفت: خوشبختانه شاهد یکسان سازی رویه ها در عراق هستیم؛ در بحث تعرفه ها و قوانین صادراتی اتفاقات مثبتی در قالب یکسان سازی رویه ها میان اقلیم و دولت مرکزی رخ داده که باعث امیدواری است؛ ظرف چند ماهه آینده شاهد یکسان سازی در رویه های تجاری و مقررات صادراتی میان دولت مرکزی، اقلیم  خواهیم بود که به شفافیت و تسهیل صادرات به عراق و حضور پررنگ تر در بازسازی عراق کمک خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه اذعان داشت: ضرورت توسعه همکاری های مشترک بین دو کشور حس می شود؛ عراق پس از داعش به دنبال جذب سرمایه گذار برای بازسازی عراق است و در حال حاضر اصلاحاتی در حوزه تعیین تعرفه ها و قراردادهای مشترک سرمایه گذاری است و نباید تنها عراق را تنها به عنوان یک بازار صادراتی صرف دید؛ در این سمینار تلاش شد در این زمینه آگاهی لازم به فعالین اقتصادی برای استفاده از فرصت ها برای ایجاد روابط پایدار داده شود.

 

 

 

 

 

کد خبر 24414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =