اثرپذیری «صفر» بنادر کشور از تحریم های آمریکا

هادی حق شناس: در هیچ کدام از دوره های قبلی تحریم حمل و نقل دریایی و بنادر کشور با تاثیر چندانی مواجه نشد و امروز نیز با خروج آمریکا از برجام بنادر ایران در لیست تحریم ها نخواهد بود

مریم خورشیدی- معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشوردر گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز با ذکر این نکته که تحریم ها ربطی به بنادر کشور پیدا نمی کند گفت: در هیچ کدام از دوره های قبلی تحریم  حمل و نقل دریایی و بنادر کشور با تاثیر چندانی مواجه نشد و امروز نیز با خروج آمریکا از برجام بنادر ایران در لییست تحریم ها نخواهد بود.

 به گفته هادی حق شناس، ناوگان بزرگ تجاری ایران با حمل کالاهای وارداتی و صادراتی، نقش مهمی در تامین مایحتاج عمومی و جلوگیری از خروج ارز ایفا می کند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کشتی ایرانی در بنادر آمریکایی تردد ندارد اظهار داشت: بخش حمل و نقل دریایی کشور آمادگی کامل دارد تا هر نوع اقدام محدود کننده آمریکا را بی اثر کند؛ در حال حاضر ناوگان کشتیرانی ایران کالای خود را به بنادر کشورهای اروپایی، جنوب شرق آسیا و دریای خزر  بدون مشکلی خاصی حمل می کنند.

وی به بازدید اخیر هیات قطری از بنادر جنوب کشور اشاره کرد و گفت: به دلیل مشکلاتی که قطر با عربستان و برخی کشورهای همسایه خود پیدا کرده است، طبیعی است بنادر ما به خصوص بندر بوشهر بعنوان نزدیکترین بندر به قطر بعنوان بندر ترانزیتی برای صادرات این کشور مورد توجه قرار بگیرد.

حق شناس در مورد انگیزه سرمایه گذاری قطر در بنادر جنوبی ایران گفت: طی این بازدید طرف قطری به ظرفیت بنادر ایران برای ترانزیت کالای صادراتی پی برد و نه تنها قطر بلکه سایر کشورهای منطقه نیز امکانات و ظرفیت بنادر ایران برای ترانزیت کالا به دنیا را مد نظر دارند.

هادی حق شناس اذعان داشت: توسعه صادرات از بنادر جنوب کشور منوط به سرمایه گذاری خارجی نیست؛ چراکه هم اکنون نیز فعالیت قابل توجهی در این بنادر انجام می شود.

وی به ظرفیت 8.5 میلیون تنی ایجاد شده بندر چابهار اشاره کرد و گفت: بنادر ایران هم در جنوب و هم شمال کشور ظرفیت و زیرساخت کافی برای ترانزیت کالا دارند اما با توجه به شرایط ویژه قطر، فرصت مناسبی برای جذب سرمایه در این حوزه وجود دارد.

حق شناس خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران را خلاف مصوبه شورای امنیت دانست و گفت:  تا این لحظه اتحادیه اروپا، روسیه و چین اعلام کرده اند که تحریم های جدید آمریکا را قبول ندارند؛  ایران حدود 40 سال با تحریم های آمریکا مواجه بوده است . ثابت کرده است در برابر محدودیت ها توان مقابله دارد.
 

کد خبر 24427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =