تحقق ۹۳ درصدی اهداف صادراتی در حوزه مواد غذایی

پارسال ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی به ارزش سه میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلار صادر شد؛ بر این اساس و با توجه به برنامه ریزی برای صادرات ۳.۶ میلیارد دلاری، بیش از ۹۳ درصد این هدف محقق شد

مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت گفت: بهترین راهکار برای توسعه بازارهای صادراتی، تشکیل کنسرسیوم ها یا شرکت های مدیریت صادرات است که بتوانند با برخورداری از نقدینگی لازم، به سلف خری پرداخته، محصولات را دست چین کرده و با کیفیت یکسان، بازار رسانی بدون توقف و دسترسی به زنجیره حمل و نقل سرد به فعالیت بپردازند.

مهدی صادقی نیارکی افزود: در صورت رعایت بازار رسانی بی وقفه، استفاده از بسته بندی های مناسب و ارائه کالاها با قیمت های کم نوسان و همچنین توسعه حمل و نقل زنجیره سرد، پتانسیل بالایی بر ای توسعه صادرات لبنیات، آبزیان، برخی چاشنی ها و تره بار ایرانی در بازارهای منطقه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: وجود ثبات سیاسی و امنیتی در ایران، همچنین زیرساخت های مناسب و در حال توسعه، بازار بزرگ، دسترسی آسان به سایر کشورهای منطقه و همسایگان که کاهش هزینه ها را به دنبال دارد، ایران را کشوری جذاب برای سرمایه گذاران خارجی و دستیابی به بازار بزرگ 600 میلیونی همسایگان قرار داده است.

صادقی نیارکی تصریح کرد: هرچند حضور برندهای بزرگ در پسابرجام با افزایش سرمایه و انتقال فناوری در کشورمان همراه بوده، اما ریزش و خروج از صحنه برخی شرکت های داخلی را نیز به دنبال داشته است؛ با این حال مزایای حضور این شرکت ها که منجر به ارتقای تولید و بهبود کیفیت کالا، رقابتی تر شدن قیمت ها، توسعه صادرات و ارتقای تحقیق و توسعه می شود، قابل چشم پوشی نیست.

 صادرات 

وی تصریح کرد: پارسال 2 میلیون و 200 هزار تن انواع محصولات صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی به ارزش سه میلیارد و 340 میلیون دلار صادر شد؛ بر این اساس و با توجه به برنامه ریزی برای صادرات 3.6 میلیارد دلاری، بیش از 93 درصد این هدف محقق شد.

این مقام مسئول وزارت صنعت بیان داشت: 2.8 میلیارد دلار (معادل 86 درصد) صادرات در صنایع غذایی، 270 میلیون دلار (معادل هشت درصد) در صنایع دارویی و مواد اولیه و 227 میلیون دلار (معادل 6 درصد) از صادرات در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی به ثبت رسید.

صادقی نیارکی ادامه داد: این میزان صادرات در همسنجی با سال 95 از نظر وزنی 24 درصد و از نظر ارزشی 13 درصد رشد داشته است. ارزش صادرات صنایع غذایی حدود 13 درصد و صنایع دارویی حدود 41 درصد به ثبت رسیده اما صادرات محصولات آرایشی- بهداشتی مشابه سال 95 بوده است.

به گفته وی، فرآورده های لبنی و بستنی، شیرینی و شکلات، زعفران، رب گوجه فرنگی، آبمیوه و کنسانتره، ماکارونی و پاستا، عصاره شیرین بیان، آرد گندم، فرآورده های سیب زمینی، پودر شوینده، مایع ظرفشویی و انواع داروی انسانی عمده محصولات صادراتی کشورمان در این بخش را تشکیل می دادند.

صادقی ادامه داد: صنایع غذایی با صادرات حدود 2.8 میلیارد دلار و سهم حدود 86 درصدی در رتبه نخست، صنایع دارویی با صادرات نزدیک به 270 میلیون دلار و سهم حدود هشت درصدی در رتبه دوم و صنایع آرایشی و بهداشتی با صادرات حدود 227 میلیون دلار و سهم حدود 6 درصدی رتبه سوم از نظر ارزش صادرات این بخش را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت یادآور شد: پارسال از نظر ارزشی بیش از 10 میلیون دلار به 20 کشور جهان صادر شد که در این بین، عراق با سهم 46 درصدی و افغانستان با سهم 20 درصدی بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند.

«پاکستان، امارات متحده عربی، هنگ کنگ، سوریه، اسپانیا، ترکیه، آلمان و ترکمنستان،نیز از سایر بازارهای صادراتی ایران است».

به گفته صادقی، سهم صادرات بخش صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی کشور در سال گذشته از کل صادرات غیرنفتی (بدون احتساب میعانات گازی) 8.4 درصد بوده است.

این مسئول با اشاره به صادرات 2.57 میلیارد دلار کالاهای مصرفی و نهایی و 770 میلیون دلاری کالاهای واسطه ای در این بخش، تصریح کرد: صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی با خام فروشی کمتر، از ارزش افزوده بالایی برخوردار است و «زنجیره ارزش» به خوبی در آنها شکل گرفته است.

مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت خاطرنشان کرد: برای امسال 3.6 میلیارد دلار صادرات برنامه ریزی شده است که اولویت با صادرات محصولات نهایی بویژه صنایع دارویی به کشورهای منطقه است.

وی یادآوری کرد: در زمینه محصولات صنایع غذایی، حفظ بازارهای موجود و افزایش بازارهای جدید برنامه ریزی شده و در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی نیز افزایش داخلی سازی محصولات با همکاری کشورهای صاحب سبک در برنامه است.

صادقی بیان داشت: در عرصه تولید مواد شوینده و بهداشتی قادر به تامین 90 درصد بازار داخلی هستیم، اما نزدیک به 35 درصد مواد آرایشی مورد نیاز از داخل تامین می شود.

وی ادامه داد: ارتقای داخلی سازی در مواد آرایشی با حمایت از واحدهای موجود، افزایش ظرفیت و بازسازی آنها، بکارگیری فناوری و فرمولاسیون جدید و همکاری های مشترک به جای واردات محصولات نهایی، برنامه ریزی شده است.

این مسئول وزارت صنعت تصریح کرد: در این پیوند پس از برجام، در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی مذاکره هایی با شرکت هایی از ایتالیا و آلمان و هیات هایی از فرانسه انجام شده است.

وی تصریح کرد: رشد صادرات طی سال های گذشته حاکی از آن است که تولیدکنندگان داخلی در شناخت بازار هدف، بهبود کیفیت تولیدات و رقابت پذیر کردن قیمت ها عملکرد قابل قبولی داشته اند، اما به دنبال تعاملاتی با کشورهایی که با آنها منافع مشترک داریم - از جمله در زمینه های تحقیق و توسعه و تولید تحت لیسانس - هستیم که این مهم به افزایش صادرات خواهد انجامید.
«خارجی ها بیشتر در زمینه صنایع دارویی و لبنیات در ایران سرمایه گذاری کرده اند».

صادقی همچنین با اشاره به برخی محصولات منتخب، اضافه کرد: پارسال تولید روغن نباتی به یک میلیون و 474 هزار تن، داروی انسانی نزدیک به 38 میلیارد عدد و پودر شوینده 651 هزار تن رسید.

بازار روسیه و قطر

صادقی در ادامه با اشاره به بازارهای روسیه و قطر که پارسال و در پی برخی منازعات سیاسی منطقه به فرصتی بی بدیل برای تجار و بازرگانان ایرانی مبدل شده بود، یادآور شد: روس ها کمتر کالاهای ساخته شده مصرف می کنند و بیشتر به دنبال تره بار هستند؛ به این ترتیب برخی برندهای مشهور ایرانی در زمینه صادرات پنیر و شیر خشک در این بازار توفیق یافتند؛ همچنین در بازار قطر نیز شرکت های لبنی پیشتاز بودند.

این مسئول وزارت صنعت ادامه داد: روس ها همچنین علاقه مند به انواع رب و برخی محصولات آبزیان کشورمان بودند، اما عمده تقاضایشان محصولات تازه و خام بخش کشاورزی نظیر تره بار است.
وی همچنین بر این نکته تاکید کرد که موفقیت در بازار بزرگ روسیه مستلزم فعالیت تجار و بازرگانان با استان های مختلف این کشور و شناخت سلیقه ها است.

واردات

صادقی نیارکی در ادامه گفت: پارسال چهار میلیون و 203 هزار تن محصول در این بخش به ارزش 6 میلیارد و 321 میلیون دلار وارد کشور شد که کالاهای واسطه ای و مواد اولیه از جمله روغن خام و کنجاله، بخش عمده آن را تشکیل می دهند.

وی افزود: سال گذشته حدود چهار میلیون تن مواد اولیه، کالاهای واسطه ای و برخی کالاهای اساسی مورد نیاز به ارزش چهار میلیارد و 133 میلیون دلار و 200 هزار تن کالاهای مصرفی به ارزش 2 میلیارد و 188 میلیون دلار (که عمده آنها را داروهای خاص و های تک تشکیل می داد) وارد شد.

مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت توضیح داد: داروهای انسانی با یک میلیارد و 156 میلیون دلار، روغن با یک میلیارد دلار، کنجاله با 500 میلیون دلار و مواد اولیه و موثره دارویی با 420 میلیون دلار، مهمترین اقلام وارداتی پارسال بوده است.

افزایش سرمایه گذاری خارجی ها

وی با اشاره به سال های تحریم ها، خاطرنشان کرد: شرکت های خارجی که در زمینه های دارویی، غذایی و بهداشتی با ایران همکاری داشتند، بطور عمده پس از تحریم ها نیز بازار ایران را حفظ کردند، اما در پسابرجام شاهد افزایش سرمایه گذاری آنها بودیم.

مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در سال های گذشته بویژه با اجرایی شدن برجام، شاهد سرمایه گذاری خارجی ها در صنایع آرایشی، بهداشتی و دارویی بودیم که عمده آنها کشورهای اروپایی بودند که در قالب سرمایه گذاری مشترک (جوینت ونچر)، سرمایه گذاری مستقیم یا تولید تحت لیسانس انجام شد.

 آمار

صادقی اظهار داشت: مجموع تعداد واحدهای صنعتی زیرمجموعه این اداره کل 11 هزار و 288 واحد است که 13.5 درصد از کل واحدهای صنعتی کشور را شامل می شوند.

به گفته وی، 15.4 درصد سرمایه گذاری انجام شده صنایع کشور در صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی بوده و 17.2 درصد از اشتغال صنعتی کشور را در بر می گیرند؛ بر این اساس جزو صنایع اشتغالزای کشور محسوب می شوند.

این مقام مسئول تصریح کرد: مطابق گزارش های مرکز آمار ایران 15 درصد ارزش افزوده و طبق گزارش های بانک مرکزی 14.6 درصد ارزش افزوده بخش صنعت کشور مربوط به صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی است.

وی بیان داشت: از مجموع واحدهای صنعتی یاد شده، 9 هزار و 872 واحد (88 درصد) در حوزه محصولات غذایی و آشامیدنی، 451 واحد (چهار درصد) در حوزه محصولات دارویی (مواد اولیه، مواد موثره و داروهای انسانی و دامی) و 936 واحد (معادل هشت درصد) در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت دارند.

صادقی با اشاره به عملکرد سال 96 این واحدها یادآور شد: پارسال هزار و 270 پروانه بهره برداری جدید در صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی صادر شد که هزار و 11 پروانه در حوزه صنایع غذایی، 188 پروانه در صنایع آشامیدنی و بهداشتی و 71 پروانه در زنجیره دارو و صنایع دارویی بود.

وی اظهار داشت: 47 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در پروانه های یاد شده انجام شد که زمینه اشتغالزایی بیش از 23 هزار نفر را فراهم کرد.

کد خبر 24430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =