ارز مبادله ای عامل گرانی ۲۱ درصدی برنج وارداتی

شاه حسینی : گرانی ۲۱ درصدی در بازار برنج وارداتی مربوط به ارز مبادله ای است. اما اکنون که با اجرای سیاست ارزی دولت رقم ۴۲۰۰ تومان نرخ ارز تثبیت شده با شفاف سازی قیمت ها بعد روانی گرانی و کمبود از بازار گرفته شده و در نهایت برنج وارداتی با کاهش قیمت با رقم ۷ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد

مرتضی شاه حسینی رییس انجمن واردات برنج در گفتگو با اگزیم نیوز درخصوص گرانی 21 درصدی برنج وارداتی در بازار اظهار داشت: دلیل گرانی 21 درصدی کنونی در بازار برنج وارداتی به دلیل ارز مبادله ای است . پیش از این از سامانه سنا برای دریافت ارز استفاده می شد که رقم آن تا مرز 5هزار تومان هم پیش رفت. براین اصل با توجه به اینکه وارد کنندگان در آن زمان ارز مورد نیاز خود را با این رقم دریافت کرده اند، برنج موجود در بازار نیز گران تر عرضه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به سیاست های ارزی دولت در تصویب نرخ 4200 تومانی ارز از یک سو و تدبیر دولت در جهت تخصیص این ارز خارج از سیستم نیما، در امر واردات برنج تسهیلات لازم اتخاذ شده است، یادآورشد: با توجه به نزدیک شدن به دوره ممنوعیت واردات برنج طی جلساتی از درخواست کردیم برای ایجاد تعادل در بازار و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی در جهت گران کردن این کالا، دریافت ارز مورد نیاز وارد کنندگان خارج از سیستم نیما انجام پذیرد که مورد موافقت قرار گرفت.

شاه حسینی با اشاره به اینکه با تدبیردولت چند روزی است که دریافت ارز به صورت مستقیم و خارج از سامانه نیما انجام می شود، عنوان کرد: هرگونه افزایش یا کاهش قیمت برنج وارداتی در بازار به دو عامل بستگی دارد اول ثبات و یا بالا رفتن قیمت ارز در داخل و مورد دیگر اینکه قیمت فروش برنج توسط تولید کننده خارجی تغییر کند.

رییس انجمن واردات برنج افزود: از آنجا که در ماه های اخیر با توجه به وضعیت بازار ارز، برای خرید برنج ارز مورد نیاز به سهولت تخصیص داده نشد، قیمت ها در مبدا نیز با افت مواجه شده اما به اندازه نیاز بازار خریدها در حال حمل و یا در گمرک است که با جابه جایی ارز مورد نظر، بارها ترخیص می شود.

وی با تاکید براینکه انجمن برای حفظ تک نرخی بودن قیمت برنج وارداتی در بازار تمام تمهیدات لازم را در نظر گرفته است خاطرنشان ساخت: با توجه به قیمت گران ارز در بازار آزاد قاعدتا قاچاق آن به صرفه نیست. رقم برنج وارداتی که به بنکدار فروخته می شود6500 تومان محاسبه شده که با در نظر گرفتن مرحله حمل و نقل تا حدود کیلویی 150 تومان به اضافه حق 3 درصدی برای بنکدار و 12 درصد سقط فروشان با در نظر گرفتن فضای رقابتی، درنهایت با قیمت حدود 7 هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد.

شاه حسینی رقم 8500 تومان ماه های پایان سال گذشته در بازار برنج را به دلیل ارز مبادله ای 5200 تومانی دانست و افزود: در آن مقطع قیمت ارز آزاد نیز در سامانه سنا تا مرز 4900 تومان پیش رفت که این دلایل اکنون 21 درصد گرانی را در بازار برنج وارداتی به همراه دارد. اما اکنون که با اجرای سیاست ارزی رقم 4200 تومان نرخ ارز تثبیت شده با شفاف سازی قیمت ها بعد روانی گرانی و کمبود از بازار گرفته شده و با کاهش قیمت با رقمی حدود 7 هزارتومان به بازار عرضه میشود.

وی درخصوص تنظیم بازار برای ماه مبارک رمضان گفت: بعید می دانم در زمینه برنج وارداتی در بازار کمبود و یا افزایش قیمتی وجود داشته باشد زیرا بازار التهاب و یا کشش خاصی را نشان نمی دهد. در این زمینه با تمهیدات صنف و حمایت دولت در تخصیص ارز مورد نیاز به صورت مستقیم و خارج از سایت نیما و همچنین در نظر گرفتن دپوی مورد نیاز بازار در انبارها، خوشبختانه تشتت و نگرانی در بازار برای تامین برنج وارداتی وجود ندارد.

کد خبر 24444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =