ضرورت توجه خاص بلغارستان بر رفع موانع بانکی ایران

شافعی: این انتظار از بلغارستان می رود که بعنوان رئیس اتحادیه اروپا بر مساله حل مشکلات بانکی ایران تمرکز ویژه داشته باشد

 به گزارش اگزیم نیوز هیات بلند پایه تجاری بلغار صبح امروز بیست و چهارم اردیبهشت ماه مهمان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بود. غلامحسین شافعی ضمن خوش آمد گویی به امیل کارانیکلف وزیر اقتصاد بلغارستان و هیات همراه گفت: مذاکرات انجام شده تا این لحظه بسیار بهتر و رویه ای متفاوت از گذشته بوده است؛ دو طرف برنامه های خود را برای توسعه همکاریهای دوجانبه آغاز کردند.

وی افزود: ایران و بلغارستان در حوزه حمل و نقل و ترانزیت کالا و گردشگری سوابق دیرینه ای دارند و بیش از یک قرن روابط ایران و بلغارستان یادآور دوستی ماندگار دو کشور است و این انتظار از بلغارستان می رود که بعنوان رئیس اتحادیه اروپا بر مساله حل مشکلات بانکی ایران تمرکز ویژه داشته باشد

شافعی با تاکید بر اینکه ایران و بلغارستان به اهمیت خود برای دیگری واقفند، اظهار داشت: دو کشور ظرفیت های یکدیگر را می شناسند و سالهاست و سالهاست روابط دیپلماتیک مناسبی دارند؛ حضور وزیر امور خارجه ایران در صوفیا در ماه گذشته و وزیر اقتصاد بلغارستان، امروز در تهران برگی از مستندات حسن روابط دو طرف است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران خبر از امضای توافق نامه های جدید در کمیسیون همکاریهای مشترک دو کشور خبر داد و گفت: در توافق نامه های یاد شده ایران و بلغارستان موافقت خود را برای تشکیل کمیته مشترک بازرگانی ایران و بلغارستان اعلام کردند.

 غلامحسین شافعی از انتخاب لرستان بعنوان استان معین همکاریهای ایران و بلغارستان خبر داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از منابع غنی انرژی اعم از نفت، گازو برق و نیز نیروی متخصص و تحصیل کرده، برخورداری از موقعیت استراتژیک،جاده حمل و نقل، فولاد و منابع عظیم کشاورزی از اقتصادهای مهم منطقه به شمار می رود؛ بلغارستان نیز بعنوان کشوری پرتوان در حوزه ماشین آلات صنعتی، حمل و نقل بین المللی و تکنولوژی روز دنیا از کشورهای مهم اروپا محسوب می شود و نقش پر رنگ آن با داشتن ریاست اتحادیه اروپا برای ایران خاص و مهم است.

شافعی با برشمردن برخی موانع بر سر راه توسعه روابط اقتصادی دو کشور ازجمله موانع گمرکی، مقررات دست و پا گیر، نبود بانک اطلاعاتی از فرصت های تجاری و اقتصادی برای فعالین اقتصادی دو کشور و نیز موانع بانکی گفت: چالش های یاد شده از مهمترین موانع برای توسعه همکاریهای دوجانبه است.

 وی گفت: حضور وزیر اقتصاد بلغارستان را مغتنم می شمارم و بر لزوم طراحی نقشه راه و برنامه ریزی منسجم برای فراهم آوردن بسترهای لازم برای توسعه روابط دو کشور و تدوین برنامه ای بلند مدت برای این منظور تاکید می کنم.

شافعی از تلاش سفارت خانه دو کشور برای تشکیل انجمن دوستی با محوریت توسعه روابط پارلمانی ایران و بلغارستان تشکر کرد و گفت: تلاش وزارت امور خارجه در برقراری هرچه بهتر تعاملات بین فعالین اقتصادی کشور ستودنی است و امیدواریم پیرو مذاکرات انجام شده سفر بعدی سفیر محترم با پرواز مستقیم تهران بلغارستان صورت بپذیرد.

 

کد خبر 24448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =