بهای اقتصادی تصمیم ترامپ را چه کسی می‌پردازد؟

مصرف کنندگان نفت و شرکت های اروپایی بزرگترین متضررین تصمیم ترامپ برای خروج از برجام هستند

به گزارش الجزیره، تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، اثرات قابل توجهی بر بازار جهانی نفت و قراردادهای تجاری چند میلیارد دلاری خواهد داشت.

شرکت‌های اروپایی مثل توتال، ایرباس، زیمنس و رنو در این شرایط گزینه‌های موجود را تحت بررسی قرار داده‌اند. این شرکت‌ها اگر بخواهند همکاری با ایران را ادامه دهند، با ریسک از دست دادن بازار آمریکا و جریمه‌های متعاقب آن روبه‌رو هستند. این تصمیم آمریکا، عرضه جهانی نفت خام را هم تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

سخنگوی دولت فرانسه در همین زمینه گفته: «اتحادیه اروپا آماده است که هر گونه اقدام یک‌جانبه را که باعث به خطر افتادن منافع شرکت‌های اروپایی شود، تلافی کند و سازمان تجارت جهانی را به چالش بکشد.»

کارشناسان می‌گویند اگر شرکت‌های اروپایی مجبور شوند ایران را ترک کنند، درها برای شرکت‌های چینی باز می‌شود. همچنین سرمایه‌گذاری‌های روسیه و پروژه‌های این کشور در ایران افزایش خواهد یافت.

ایران اخیرا برای اولین بار یک پروژه بالادستی نفتی را به یک شرکت روسیه واگذار کرده است. پیش از این، چنین پروژه‌هایی به چین، هند و اروپایی‌ها واگذار می‌شد. به همین دلیل، خروج شرکت‌های اروپایی و بین‌المللی از ایران، بیشترین نفع را به روسیه خواهد رساند.

در نهایت، خروج آمریکا از این توافق ابهامات اقتصادی بیشتری به دنبال خواهد داشت تعدادی از شرکت‌های بین‌المللی و همچنین بانک‌ها استراتژی خود در قبال ایران را مورد بازنگری قرار خواهند داد و این امر قطعا اثراتی به دنبال خواهد داشت.

مهم‌ترین گروه همان شرکت‌های اروپایی بزرگ هستند که منافع گسترده‌ای در تجارت با آمریکا دارند و با بانک‌های آمریکایی کار می‌کنند و بنابراین بیشتر از همه در معرض تحریم‌های آمریکا قرار دارند. بنابراین، صرف نظر از حمایت‌های اتحادیه اروپا، این شرکت‌ها تا زمانی که تضمین‌های قطعی و قانونی لازم برای انجام کسب‌وکار با ایران را دریافت نکنند، محتاطانه رفتار خواهند کرد.

گروه دوم هم شرکت‌هایی هستند که در تجارت با آمریکا منافع دارند و در برابر تحریم‌ها آسیب‌پذیر هستند، اما فکر می‌کنند اتحادیه اروپا به اندازه کافی از آنها حمایت می‌کند تا تجارت با ایران را ادامه دهند. گروه سوم شرکت‌های کوچک‌ و متوسطی هستند که همکاری چندانی با بازار آمریکا ندارند و تصور می‌کنند ادامه تجارت با ایران بیشتر به نفع‌شان است.   

کد خبر 24457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =