بازیابی بازار آفریقا بعد از خروج ترامپ

باید چالش ها و نگرانی هایی که آفریقا از تحریم های آمریکایی دارد را برطرف کرد و زمینه را برای دستیابی به این بازار فراهم ساخت

پایگاه خبری و تحلیلی msn news روز گذشته در گزارشی به بررسی اثرات بازگشت تحریم های ایران بر روابط با آفریقا پرداخته و با اشاره به این که در حال حاضر آفریقا از آمادگی بالایی برای توسعه روابط با ایران برخوردار است از چالش هایی که در حوزه بانکی هنوز حل نشده باقی مانده است انتقاد کرد.

در این گزارش با اشاره به سنگ اندازی هایی که واشنگتن علیه برنامه هسته ای ایران داشته به اثرات این نوع رفتار ایالات متحده در برابر توافق برجام و شرکای تجاری ایران پرداخته و می نویسد: واقعیت این است که روابط سیاسی و دیپلماتیک آفریقای جنوبی با ایران بسیار عالی است و ادارات دولتی این کشور همه چیز را برای ترویج یک رابطه تجاری دوجانبه مهیا کرده اند، اما این مشکل در بانک های دو کشور هنوز وجود دارد.

این گزارش می افزاید: بانک های این کشور نیز به حمایت بانک مرکزی آفریقای جنوبی برای انجام تجارت با ایران نیاز دارند. طبق این گزارش چهار بانک اصلی آفریقای جنوبی نه تنها محافظه کارانه، بلکه بسیار محتاط تر از بانک های اروپایی و آسیایی در ارتباط با ایران رفتار می کنند. بطوریکه با وجودی که برای این کشورها هیچ چیز مانع از انتقال پول به منظور تسهیل تجارت با ایران در سه سال گذشته نشده، اما آنها به دلیل احتمال فشار آمریكا بخاطر انجام معاملات با ایران اقدامی جدی نكرده اند.

واقعیت این است که ایالات متحده به طور مخفیانه به بانک ها، موسسات مالی و شرکت های بیمه مبنی بر عدم انجام تجارت با ایران هشدار داده است  و به همین دلیل با اعلام این هفته خروج آمریکا از برجام که توسط ترامپ اعلام شد انتظار می رود فشار بر بانک ها برای معاملات مالی با ایران بسیار زیاد خواهد بود.

ترامپ هشدار داده است که ایالات متحده بار دیگر تحریم های سخت تر علیه ایران و هر شرکتی که همچنان از ایران حمایت می کند، اعمال خواهد کرد. این گزارش ادامه می دهد در گذشته و پیش از تحریم ایران توسط شورای حکام تجارت نفتی آفریقا از ایران به 2 میلیارد دلار می رسید و اکنون این رقم به یک دهم کاهش یافته است.

دلیل این افت نیز سیاست خارجی و فشارهای ایالات متحده در انجام دقیقا همان چیزی که در نظر داشت و موفق شد تجارت خود را با کشوری که ایالات متحده آن را به عنوان یک دشمن می داند، کاهش دهد. اما  سؤال این است که آیا آفریقا آماده است که با وضعیت موجود ادامه دهد یا کاری انجام خواهد داد تا آرمان های یک سیاست خارجی مستقل را درک کند.

بر اساس این گزارش در حال حاضر فرانسه، ایتالیا، آلمان، کره جنوبی، چین، ژاپن و هند از سال 2015 با تجارت ایران درگیر شده اند. چین سالانه 60 میلیارد دلار (735 میلیارد روبل) تجارت با ایران را در اختیار دارد. سوالی که اما در این گزارش مطرح شده این است که چگونه بانک ها در این کشورها توانسته اند پول انتقال دهند؟

بدون شک در بخش های بانکی در این کشورها نیز نگرانی از تهدید ترامپ برای مجازات بانک هایی که تجارت را با ایران تسهیل می کنند وجود دارد، اما به نظر می رسد که دولت ها در آن کشورها ممکن است مسائل را به دست خود گرفته باشند. کشورهای اروپایی بارها و بارها اصرار دارند که هرگز برنامه مشترک جامع اقدامات (معاهده هسته ای ایران) را ترک نخواهند کرد. چراکه اروپایی ها می توانند با یورو با ایران تجارت کنند. روسیه و چین در حال توسعه روابط با ایران هستند و احتمال بیشتری برای ایجاد مکانیزم جایگزین برای جلوگیری از تهدیدات بانکی ایالات متحده وجود دارد.

کد خبر 24459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =