تأمین نهاده‌های بسته‌بندی زعفران با ارز آزاد

صادرکنندگان باید تمام نهاده‌های بسته‌بندی و مواد اولیه مورد نیاز خود را با ارز بازار خریداری کند سپس محصول را با یک ارز دستوری به فروش برساند، این موضوع شدنی نیست

رئیس شورای ملی زعفران در خصوص افزایش قیمت زعفران و اختلال در بازار این محصول، اظهار داشت: طبیعت محصول کشاورزی این است که هرقدری از فصل برداشت محصولاتی که یک‌بار در سال برداشت می‌شوند، دور می‌شویم قطعا عرضه کم و تقاضا افزایش پیدا می‌کند و موجبات افزایش قیمت محصول فراهم می‌شود.

محسن احتشام با بیان اینکه در حال حاضر 7 ماه از فصل برداشت محصول زعفران دور شده و 5 ماه دیگر تا فصل برداشت جدید فاصله وجود دارد، گفت: عامل دیگر گرانی قیمت زعفران نوسانات ارزی در بازار است که در روزهای اخیر شاهد آن هستیم.

وی با تاکید بر اینکه سازمان تعاون روستایی نیز نزدیک به 70 تن زعفران خریداری کرده و‌ آن را به صورت انبوه به بازار عرضه نکرده ، عنوان کرد: سازمان تعاون روستایی محصولات خریداری شده خود را در بورس عرضه کرده است و باید گفت که باتوجه به بروکراسی اداری در بورس تا کنون کسی اقدام به خرید نکرده است.

احتشام با اشاره به اینکه در حال حاضر تقاضا در بازار وجود دارد اما عرضه کم است که موجب افزایش قیمت شده، ادامه داد: دستورالعمل ارزی که دولت طی روزهای اخیر صادر کرده است محدودیتی را برای صادرکنندگان و صادرات زعفران ایجاد کرده و عملا روی برگشت و نرخ ارز تاثیرگذار است.

رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه قیمت تمام شده مواد اولیه صادر کنندگان بیش از 4 هزار 200تومان است، تصریح کرد: صادرکنندگان باید تمام نهاده‌های بسته‌بندی و مواد اولیه مورد نیاز خود را با ارز بازار خریداری کند سپس محصول را با یک ارز دستوری به فروش برساند، این موضوع شدنی نیست.

وی ادامه داد: آیا پتروشیمی‌ها و تولیدکنندگان فولاد از این دستورالعمل تمکین کرده‌اند و مواد اولیه مورد نیاز بسته‌بندی صادرکنندگان را مانند پلی اتیلن، کریستال و ورق فولادی را با قیمت 4 هزار 200تومان عرضه می‌کنند؟ این موضوع باعث حاکم شدن رکود در بازار زعفران شده است.

احتشام با اشاره به اینکه سازمان تعاون روستای تمایل دارد تا در عرضه محصولات خود تعلل کند تا قیمت زعفران افزایش پیدا کند، اضافه کرد: این اقدام سازمان تعاون به نفع کشاورز نیست و اگر بازارهای خود را در جهان از دست بدهیم کشاورز متضرر می‌شود و باید تلاش کنیم تا بازار خود را در دنیا حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه  در حال حاضر به توسعه بازار زعفران نیاز داریم، گفت: سطح زیر کشت زعفران افزایش پیدا کرده و سازمان تعاون روستایی برای کمک به کشاورزان وارد  جریان خرید زعفران شده است، هر آسیبی که  به بازار  وارد می شود خدمت به کشاورز نیست و احتیاج به فرهنگ‌سازی مصرف زعفران، توسعه بازار، بازار یابی و ایجاد بازار برای محصول زعفران داریم.

رئیس شورای ملی زعفران در پایان با تاکید بر اینکه زمانی که تقاضای جهانی افزایش پیدا کند قیمت زعفران نیز افزایش پیدا می‌کند و این موضوع به نفع کشاورزان است، خاطرنشان کرد: نگه داشتن زعفران در مقطع فعلی به نفع کشاورز نیست و باید محصولات خریداری شده را  در بازار عرضه نمایند تا صادرکنندگان آن را به بازارهای جهانی صادر کنند.

کد خبر 24461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =