عملکرد اگزیم بانک ایران در ۱۳۹۶

دکتر محسن اشرف پور در همایش سراسری مدیران بانک توسعه صادرات ایران که صبح امروز بیست و پنجم اردیبهشت ماه در تهران برگزار شد به تشریح عملکرد بانک توسعه صادرات پرداخت

دکتر محسن اشرف پور در همایش سراسری مدیران بانک توسعه صادرات ایران که صبح امروز بیست و پنجم اردیبهشت ماه در تهران برگزار شد به تشریح عملکرد این بانک پرداخت و گفت: بانک توسعه صادرات طبق آمار منتهی به اسفند ۹۶ ، بالغ بر ۱۳۴۶۴ میلیارد ریال در بازار بین بانکی سرمایه گذاری کرده است؛ همچنین مانده سپرده های ریالی اشخاص در یکسال گذشته ۲۸۸۵۲ میلیارد ریال و مانده سپرده های ارزی بانک ۱۴۹۷ میلیون دلار بوده است.

مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با اعلام رشد ۹۰ درصدی در بخش مصوبات تسهیلاتی به لحاظ مبلغ، گفت: در مجموع بانک توسعه صادرات در سال ۹۶ در بخش تسهیلات و تعهدات در سال ۹۶ نسبت به سال قبل از آن رشد ۷۱ درصدی را تجربه کرده است.

وی افزود: جمع تسهیلات اعطایی در سال ۹۶( معادل ریالی) ۶۱۰۱۶۵ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال قبل ۲۴ درصد رشد داشته است.

 دکتر اشرف پور اعلام کرد: بانک توسعه صادرات ایران ۱۱۴ میلیون دلار در حوزه اعتبارات و بروات اسنادی صادراتی صرف کرده که نسبت به سال قبل رشد ۳۶ درصدی داشته است؛ اعتبار و بروات اسنادی وارداتی ( دیداری و مدت دار) در سال ۹۶، رقمی معادل ۱۰۵۳ میلیون دلار بوده است که نسبت به سال ۹۵ رشد ۲۳ درصدی را تجربه کرده است؛ همچنین حجم حواله های ارزی در صادره در سال ۹۶ بالغ بر ۵۴۳۱ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با ۳۸۶۰ میلیون دلار حواله ارزی صادرشده در سال ۹۵، رشد ۴۱ درصدی داشته است.

به گفته مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیرعامل بانک توسعه صادرت ایران، ضمانت نامه های ارزی اگزیم بانک ایران در سال ۹۶، مبلغ ۵۱ میلیون دلارو ضمانت نامه های ریالی این بانک، ۲۸۱۴ میلیارد ریال بوده که به ترتیب ۳۱ و ۲۵ درصد رشد داشته است.

وی در ادامه طرح های در دست اجرای بانک را معرفی کرد و گفت: بانک توسعه صادرات ایران در راستای اهداف از پیش تعیین شده خود در مسیر حمایت از بنگاههای تولیدی طرح های مختلفی را در بخش های پر ظرفیت کشور تامین مالی نموده، از جمله این طرح ها، طرح تولید قند مایع بوده است؛ در این راستا بانک توسعه ایران مبلغ ۹۹ میلیون یورو به شرکت گروه صنعتی و پژوهشی زرنام تخصیص داد.

اشرف پور در ادامه به طرح توسعه تولید شمش فولاد و واحد تولید آهن اسفنجی  اشاره کرد و گفت: بانک توسعه صادرات مبلغ ۶۹ میلیون یورو در این رابطه به شرکت فولاد کاوه تسهیلات پرداخت کرده است؛ همچنین به شرکت مجتمع فولاد اردکان نیز برای تولید آهن اسفنجی، ۴۰ میلیارد یورو( مبلغ مصوب ۵۲.۵ میلیون یورو) و ۳۵ میلیارد ریال اعطا کرده است.

به گفته مدیر ارتباطات و حوزه بین الملل بانک توسعه صادرات ایران، مبلغ ۲۶ میلیون دلار ( مبلغ مصوب ۳۳۴ میلیون دلار) به شرکت آریا بنادر ایرانیان جهت طرح توسعه فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار پرداخت کرده است؛ شرکت پتروشیمی گچساران نیز ۲۹ میلیون یورو( مبلغ مصوب ۱۵۰ میلیون یورو) برای تاسیس کارخانه تولید اتیلن دریافت کرده است؛ از دیگر پروژه های مشابه تخصیص ۱ میلیون دلاری به شرکت پتروشیمی سلمان فارسی جهت احداث کاخانه پروپیلن است مبلغ مصوب برای این طرح ۲۲۰ میلیون دلار است.

دکتر محسن اشرف پور از دیگر طرح های تحت پوشش تامین مالی بانک از طرح شرکت فولاد جهان آرا اروند نام برد و خاطرنشان کرد: در این رابطه ۴۲ میلیون یورو به شرکت فولاد جهان آرا اروند جهت تولید فولاد خام تخصیص داده شده است؛ مبلغ مصوب این طرح ۱۶۰ میلیون یورو بوده است.

وی در ادامه گفت: علاوه بر موارد یاد شده بانک توسعه صادرات، ۱۳ میلیون دلار به شرکت کیسون  جهت  احداث مرکز تجاری چند منظوره  در شهر مینسک کشور بلاروس تخصیص داده است.

دکتر اشرف پور عملکرد بانک توسعه صادرات ایران را درحوزه بین الملل در سال ۹۶ درخشان توصیف کرد و گفت:  قرارداد خطوط اعتباری میان مدت  و بلند مدت (فایناس)، تامین مالی واردات کالاهای سرمایه ای  و خدمات ( فنی و مهندسی) و یا اجرای طرح در کشور با اگزیم بانک کره جنوبی به مبلغ ۸ میلیارد یورو، موسسه مالی سیتیک تراست چین به مبلغ ۱۰ میلیارد یورو، اوبربانک اتریش به مبلغ ۱ میلیارد یورو و اگزیم بانک روسیه بصورت نا محدود بسته شده است.

وی در خصوص دریافت خطوط اعتباری کوتاه مدت( ریفاینانس) گفت: در این بخش با اگزیم بانک کره جنوبی به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار، بانک تجارت پاریس به مبلغ ۲۵ میلیون یورو و اکوبانک ترکیه به مبلغ ۲۵ میلیون یورو قرارداد نوشته شده است.

مدیر روابط بین الملل و حوزه مدیرعامل بانک توسعه صادرات در ادامه این نشست تعامل بانک توسعه صادرات را با دستگاههای اجرایی را در سطح مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این بانک بصورت مداوم با بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور خارجه و نهادهای نظارتی دیگردر تعامل است.

وی گفت: قراردادهای منعقده با صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۹۵، معادل ۸۰۰۰ میلیارد ریال و در سال ۹۶ معادل ۱۶۲۰۰ میلیارد بوده که بیانگر رشد ۱۰۲.۵ درصدی در جذب منابع ریالی از سوی بانک است.

دکتر محسن اشرف پور به نتایح همکاری و تعامل با وزارت صنعت، عدن و تجارت اشاره کرد و اظهار داشت: در ادامه همکاریهای بانک توسعه صادرات ایران با وزارت صمت، مبلغ ۹۰۰ میلیارد ریال یارانه سود تسهیلات صادراتی از محل تفاهم نامه سازمان توسعه تجارت ایران تخصیص داده شد که از مبلغ فوق ۳۳۳ میلیارد ریال طی سال ۹۶ به حساب بانک واریز شده است؛ همچنین حضور در کارگروه صادرات غیرنفتی و رفع موانع تولید، عضو فعال کمیته کارشناسی شورای صادرات غیر نفتی و تبدیل شدن به یکی از مراجع اصلی ارائه تحلیل در خصوص روابط با کارگزاری ها در سطح بین المللی و تحلیل نرخ حواله جات ارزی  از دیگر دستاوردهای تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است.

عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران گفت: در نتیجه همکاری و تعامل این بانک را با  وزارت امور خارجه، این بانک حضوری فعال در ماموریت های برون مرزی در معیت وزیر امور خارجه و سایر مقامات مربوطه داشته و در نشست ها و امضای قراردادها و تفاهم نامه های مختلف شزکت داشته است؛ د ر ادامه این تعامل اگزیم بانک ایران توانسته با مدیران کل و میزهای مختلف وزارت خانه موفق به اخذ مجوز های لازم برای ماموریت های خارجی در حوزه های مختلف شود.

دکتر اشرف پور کسب رتبه«خوب» در  ارائه گزارش های عملکرد سالانه و ارتقای رتبه در سال ۹۶ را نسبت به سال قبل را نتیجه تعامل سازنده بانک توسعه صادرات با وزارت امور اقتصادی و دارایی دانست و اظهار داشت: تعامل فعال و مثبت با مقامات وزارتخانه به ویژه معاون امور بانکی و مدیرکل امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد نهایتا موجب تسهیل و تسریع در فرایند انجام ماموریت های برون مرزی و راهبردی بانک شده است؛ همچنین این رویه در فرایند تصویب و ابلاغ بودجه بانک، پس از ابلاغ قانون مدیریت خدمات کشوری تاثیر مثبت داشته است.

وی کسب رتبه ارزی BB- وB  با چشم انداز با ثبات از سوی موسسه بین المللی اعتباری کپیتال اینتلجنس را در رتبه ارزی بلند مدت و کوتاه مدت بانک را دستاورد مطلوبی ارزیابی کرد و گفت: بر اساس گزارش این موسسه، رتبه توان مالی FSR بانک توسعه صادرات ایران که BB- اعلام شده، کفایت سرمایه قوی، دسترسی ویژه به تامین  وجوه با هزینه پایین و مدیریت خوب هزینه ها مالی با وجوه را نشان می دهد؛ همچنین رتبه مایتی بانک ۲ اعلام شده که بیانگر احتمال بسیار زیاد تامین نقدینگی ارزی بیشتر و حمایت سرمایه است که در صورت نیاز بانک توسط دولت در دسترس قرار خواهد گرفت.

عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران نقش اداره امورشعب را دربازاریابی و جذب مشتریان جدید مطلوب توصیف کرد و گفت: ایده باشگاه مشتریان با هدف آگاهی بخشی و تشویق بیشتر مشتریان بانک شکل گرفت و با برنامه هایی چون ایجاد کمپین های بازاریابی و تامین مالی صادرات به روسیه، برگزاری دوره آموزش تخصصی در حوزه عملیات ارزی برای مشتریان بانک، جذب مشتریان بورسی از طریق سامانه کدال، برگزاری ۵ نشست تخصصی در مراکز استانها و طراحی بسته حمایتی ویژه صادرکنندگان نمونه و استانی به کار خود ادامه می دهد.

 

کد خبر 24462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =