سهم بالای چین در توسعه پتروشیمی ایران در دوره جدید

واردات چین از محصولات پتروشیمی ایران شرایطی را برای دور زدن سریع تر تحریم های آمریکا فراهم خواهد کرد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز موسسه ICIS در گزارشی نوشت واردات چین از محصولات پتروشیمی ایران شرایطی را برای دور زدن سریع تر تحریم های آمریکا فراهم خواهد کرد.

کارشناسان می‌گویند ایران به‌طور خاص از این جنگ تعرفه ای نفع می‌برد، چون می‌تواند علاوه بر محصولات متنوع دیگر، مثلا گاز پروپان را نیز پایین‌تر از قیمت‌های قراردادی منطقه به چین بفروشد. آنها معتقدند ایران گزینه جذابی خواهد بود و شرکت‌های چینی باید با روی آوردن به آن، منابع تامین محصولات پتروشیمی خود را متنوع‌سازی کنند. متانول دیگر محصول صادراتی ایران است که چین به شدت نیازمند آن است و تمام این مسایل نشان می دهند ایران از ظرفیت های خوبی در دوره جدید برای تداوم همکاری با چین برخوردار است.

امی یو، تحلیلگر اولفین و پروپیلن در موسسه ICIS در این رابطه می گوید در میان مدت تحریم های جدید می تواند جریان معاملات ایران را با شرکای خود تا حدودی تغییر دهد. به عقیده وی بیشتر تمایل ایران به سمت بازار چین خواهد بوداما ممکن است برخی عوامل محدود کننده نیز به وجود بیاید.

خریداران برخی محصولات ایرانی مجبورند برای جلوگیری از تحریم ها به امارات منتقل شوند و از آنجا به مقصد چین حمل شوند که این مسأله می تواند هزینه های حمل را برای خریداران افزایش دهد. این در حالی است که در 4 سال گذشته 17.5 درصد کل پلی اتیلن وارداتی چین را به خود اختصاص داده بود. همچنین 35.6 درصد از متانول مورد نیاز چین از طریق ایران تأمین می شود که تمام این موارد نشان می دهد چین نمی تواند به دلیل تحریم های ایران از این فروشنده مهم و حساس بگذرد و قطعا به دنبال تعریف مسیری امن برای تداوم خرید خود است.

کد خبر 24487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =