برگ های ایران برای بازی در دوره جدید

شرایط کنونی به معنای بن بست نیست؛ ایران انتخاب های دیگری دارد که می تواند با استفاده از آنها ضرب تحریم ها را کاهش دهد

پس از خروج از آمریکا از برجام، ضرورت برنامه ریزی در مورد آینده روابط بانکی کشور بیش از گذشته حس می شود؛ حسین سلیمی در خصوص راهکارهای پیشنهادی ارائه شده از سوی کارشناسان بانکی در اینباره می گوید: با توجه به موقعیت پیش آمده، تحریم های تازه، پیچیدگیهای خاص خود را دارند و در برخورد با آنها باید ضمن اتخاذ احتیاط لازم، جوانب مختلف را سنجید.

 سلیمی در گفتگو با اگزیم نیوز تصریح کرد: اصولا تحریم ها به صورتی هستند که اگر بانکی حتی یک درصد با ایران همکاری داشته باشد با مجازات های سنگینی روبرو خواهد شد در حال حاضر بانک های اروپایی که در سوییس و آلمان با ایران معاملات یورویی دارند فعالیت خود را ادامه می دهند و این رویه تا اعمال تحریم های ثانویه آمریکا ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در تحریم های ثانویه اگر کسی خلاف مقررات تعیین شده کاری را انجام دهد دیگر نمیتواند با بانک های اروپایی معامله کند و تجارت با امریکا را از دست خواهد داد و  اگر بخواهد فقط با ایران کار کند قطعا به ضررش خواهد بود و ازپا خواهد افتاد.

وی پیشنهاد تاسیس بانک مشترک را در مقطع کنونی در عمل نشدنی دانست و گفت: به نظر من این راه حلی نیست که بتواند عملی شود، چرا که بر کسی پوشیده نیست که بانکهای اروپایی به آمریکا وابسته هستند و تن به اقدامات پر ریسکی چون فعالیت مشترک با بانکهای ایرانی نخواهند داد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اذعان داشت این به معنای بن بست نیست؛ راهکارهای دیگری برای ادامه فعالیت اقتصادی و تعاملات مالی با دنیا وجود دارد؛ یکی از این راهکارها تقویت پیمان های پولی با کشورهای منطقه است؛می توانیم با کشورهایی همانند ترکیه،عراق،افغانستان،گرجستان،آذربایجان توافق دوطرفه ای را داشته باشیم که درازای پول صادرات از آنها کالا دریافت کنیم.این ساز و کار ربطی به امریکا ندارد که توسط تحریم ها در معرض خطر باشد.

سلیمی استفاده از ارز محلی را نیز یک امتیاز بالقوه برای ایران دانست تا به مدد آن بتوان با کشورهای همسایه همچون عراق و افغانستان، تعامل تجاری داشته باشد، وی گفت: در این میان باید توجه داشته باشیم که در جریان مبادله کالا به جای ارز، تولید داخل تحت الشعاع قرار نگیرد؛ حساسیت های پیرامون این راهکار باید دیده شده و از آسیب های احتمالی آن خودداری به عمل آورد.

سلیمی در این خصوص بیان داشت: جنس های وارداتی باید حتما تعرفه داشته باشند.  همانطور که  بر اساس آخرین سیاست های اعمال شده، ما دیگر نمیتوانیم اتومبیل وارد کنیم و اکنون واردات به بعضی از کالاها و قطعات محدود شده است؛ می توان در جریان این شکل از تعامل کالاهای اروپایی که مثلا به عراق صادر شده را وارد کرد؛ در تحریم قبلی این رویه را در پیش گرفته بودیم بعنوان مثال اجناس مورد نیاز ما از کشور هند ابتدا به دبی فروخته و در ادامه از آنجا به ایران صادر می شد. فرایند صادرات دوباره به سختی ردیابی می شود و کشورهای صادرکننده می توانند از این طریق از تحریم ها در امان بمانند

رئیس انجمن سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران در مورد طرح سیستم جایگزین به جای سوئیفت گفت: با دلار چنین کاری غیرممکن است و تنها در صورتی می توان اینکار را انجام داد که انجام داد که در مورد یورو با اتحادیه اروپا توافق شود و اجرایی شدن ان در گرو همکاری کامل مرکز تبادلات ارزی اروپا، بروکسل است.

حسین سلیمی تشریح بیشتر راهکارهای در دسترس کشور را به صلاح ندانست و گفت: در شرایط فعلی به شدن رصد می شویم تا جلو اقدامات ما برای تعاملات بیشتر گرفته شود؛ بنابراین ترجیحم این است تا اعلام مواضع قطعی اروپا در مورد اعلام سیاست های خود محتاط تر عمل کنیم؛ آمریکا مترصد آن است که در قبال هر اقدام و تصمیم ما یک بدل رو کند.

وی گفت: پیشنهاد من درحال حاضر این است که ببینیم چه اندازه میتوانیم با اروپایی ها سازش داشته باشیم؛ در صورت اتفاق نظر کشورهای اروپایی و قانع شدن آمریکا، ارتباط آمریکا با اروپا قطع نخواهد شد؛ .یعنی اروپایی ها در صورتی تحریم میشوند که توافق انجام شده مورد تایید امریکا نباشد؛ به هرحال ما باید ببینیم که توافق با اروپا انجام می پذیرد یا خیر.

به گفته سلیمی اگر توافق صورت بگیرد خیلی از مشکلات حل می شوند؛ اگر الان مسائلی مطرح شود ممکن است طرف مقابل، اروپا را به باید و نبایدهایی مجبور کند و پیش از هر اقدامی برای ان مانع تراشی کند. به عنوان کارشناس بانکی معتقدم میتوان راه حل هایی را مطرح کرد ولی ترجیحم بر این است که این راهکارها، بعد از توافق نهایی و اعلام نظر قطعی اروپا مطرح شوند.

کد خبر 24488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =