نگرانی های اروپا و انتخاب های ایران در دوره جدید

کمیسیون اروپا در اقدامی مهم هرگونه تبعیت از قوانین جدید و تحریم های آمریکا را برای شرکت های اروپایی ممنوع اعلام کرد. به گزارش اگزیم نیوز به نقل از الجزیره، کمیسیون اروپا اعلام کرد شرکت های اروپایی هیچگونه تعهدی برای پذیرش تحریم های آمریکایی ندارند

کمیسیون اروپا در اقدامی مهم هرگونه تبعیت از قوانین جدید و تحریم های آمریکا را برای شرکت های اروپایی ممنوع اعلام کرد. به گزارش اگزیم نیوز به نقل از الجزیره، کمیسیون اروپا اعلام کرد شرکت های اروپایی هیچگونه تعهدی برای پذیرش تحریم های آمریکایی ندارند.

ژان کلود یانکر، رییس کمیسیون اروپا در این باره با اشاره به این که اروپا به دنبال حفظ توافق و حفاظت از شرکت های اروپایی است افزود: اروپا هیچ حکمی را که مجازات های آمریکا را لازم الاجرا بداند نمی پذیرد. این تصمیمات در شرایطی گرفته شده که ایالات متحده روند تحریم ایران را آغاز کرده و بعد از خروج از برجام در صدد اعمال تحریم های بیشتر علیه تهران است.

بنا بر این گزارش شرکت های ایرانی در حال حاضر با گزینه های دشواری در سراسر جهان روبرو هستند و احتمال این که با مجازات های آمریکا روبرو شوند بالا است. توتال هفته گذشته اعلام کرد اگر نتواند از آمریکا معافیت بگیرد ایران را ترک خواهد کرد. شرکت زیمنس گفته از عقد قراردادهای جدید با ایران معذور است و دانیلی نیز از طرح هایی که در ایران در دست داشت عقب نشینی کرده است.

انی هم به جمع کشورهایی پیوسته که تمایلی به ادامه همکاری با ایران ندارند. با این اوصاف اما ایران نگران نیست. به گفته مقامات ایرانی در صورت عقب نشینی شرکت های اروپایی شرکت های چینی به سرعت جایگزین خواهند شد. رییس جمهور کشورمان نیز اعلام کرده است که ایران در برجام باقی خواهد ماند به شرطیکه کشورهای اروپایی از ایران حمایت کرده و در عمل تعهد خود را نشان دهند.

در این رابطه گزارشگر الجزیره می نویسد با این که اروپا می داند ابزارهای محدودی برای حمایت از برجام در دست دارد اما تلاش می کند تا مانع از هم پاشیدن این تعهد شود. این گزارش می افزاید آمریکا قطعا روابط بانکی را برای شرکت های طرف ایران اعمال خواهد کرد و شرکت های بزرگ چند ملیتی که با دلار فعالیت های بزرگی انجام می دهند در معرض تحریم قرار خواهند گرفت و این موضوعات می تواند برای این شرکت ها سخت باشد.

 هم اکنون شرکت هایی همچون Maersk Tankers، غول حمل و نقل دانمارک روز پنج شنبه اعلام کرد فعالیت های خود را در ایران متوقف می کند، در حالی که Allianz بیمه گر آلمانی اعلام کرد که قصد دارد تا معاملات تجاری خود را کاهش دهد.
دانیلی، تولید کننده فولاد ایتالیا اعلام کرد که فعالیت خود را به شدت محدود می کند. غول انرژی فرانسه، Total، روز چهارشنبه هشدار داد که از یک پروژه چند میلیارد دلاری برای توسعه میدان وسیع پارس جنوبی که در ماه ژوئیه 2017 آغاز شده، تا زمانی که از سوی مقامات ایالات متحده معاف نشود، از این پروژه چند میلیارد دلاری خارج می شود.

در این رابطه بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، اعلام کرد که شرکت CNPC، شرکت دولتی چینی، آماده است تا جایگزین Total در این پروژه شود. در این بین اما در مقابل یک کنسرسیوم بریتانیایی پرگس قرارداد مقدماتی را با شرکت نفت امضا کرد تا زمینه های همکاری با ایران را فراهم سازد. این توافق اولین توافق بین ایران و یک شرکت اروپایی از زمان خروج آمریکا از موافقتنامه هسته ای است. در همین حال، روسیه به گسترش نفوذ اقتصادی خود در ایران ادامه می دهد. در پایتخت قزاقستان، آستانه، اتحادیه اقتصادی اوراسیا قرارداد تجارت با ایران را امضا کرد که تعرفه های صدها کالا را کاهش می دهد.

کد خبر 24490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =