ایجاد بانک مشترک با کشورهای اروپایی

احمد مجتهد: پیشنهاد تاسیس بانک مشترک با سهامداران اروپایی را برای مقابله با دور جدیدی تحریم های امریکا و ایجاد حاشیه امن در برابر فشارهای این کشور، قابل تامل است اما چنین بانکی در صورتی موفق خواهد بود که حتما دولتی یا حمایت کامل دولت را داشته باشد.

 احمد مجتهد در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز در رابطه با پیشنهاد تاسیس بانک مشترک با سهامداران اروپایی برای مقابله با دور جدید تحریم های امریکا و ایجاد حاشیه امن در برابر فشارهای این کشور، گفت: این پیشنهاد قابل تامل است اما چنین بانکی در صورتی موفق خواهد بود که حتما دولتی یا حمایت کامل دولت را داشته باشد.

 وی با تاکید بر اینکه پیش از این، بانک مشترک در ایتالیا و فرانسه تشکیل شده بود، اذعان داشت:  این اقدام چند سالی است صورت پذیرفته است؛ این موسسات دولتی به سایر بانک های کشورهای اروپایی تضامین لازم را می دهند که ریسک هایی که این بانک ها ممکن است در اثر تحریم های آمریکا با آن مواجه شوند، پوشش داده شود. در صورت گسترش این موسسات، بانک های اروپایی به سرمایه گذاری بیشتر در ایران ترغیب خواهند شد.

 وی در خصوص استفاده از پیمان های پولی و ارزهای محلی در جریان افزایش تحریم ها گفت: این موضوع معادل قراردادهای تهاتری است؛ ما  پیش از این نیز با چندین کشور قراردادهای تهاتری داشتیم و بسیاری از آنها هنوز هم بر قرار است؛ به طور مثال ما با روسیه قرارداد داریم که به آن ها نفت بدهیم و در مقابل کالاهای روسی دریافت کنیم.

عضو هیات مدیره بانک سامان تشریح کرد: ضمنا چون در مبادله با بسیاری از کشورها ما نمی توانیم از دلار استفاده کنیم، با آنها توافق می کنیم که از ارزهای دیگر در مبادلات استفاده شود. به طور مثال در حال حاضر با ترکیه این قرارداد وجود دارد که در مبادلات فی ما بین از ارزهای محلی دو کشور استفاده شود.

 وی گفت: در گذشته تشکیلاتی به نام اتحادیه پولی آسیا با حضور ایران و پنج کشور آسیایی دیگر تشکیل شده بود  که طی آن توافق شده بود کشورهای عضو با ارزهای محلی خود با هم تجارت کنند؛ اما مشکلی که این فرایند داشت این بود که این کشورها معمولا تمایل به تهاتر کالاهایی داشتند که برای آن ها ارزآوری نداشت و تمام کالاهای خود را در این فرایند وارد نمی کردند. بنا بر این چنین قرارداد هایی معمولا برای دو طرف هزینه هایی دارد و محدود کننده هستند؛  ما باید در این گونه قراردادها این مساله را در نظر داشته باشیم که کالاهایی را به عنوان بهای تهاتر از طرف مقابل بپذیریم که رقیب کالای داخلی خودمان نباشد.

رئیس اسبق پژوهشکده پولی و بانکی در خصوص حذف سوئیفت از مبادلات بانکی و و گزینه های جایگزین آن گفت: مرکز سوئیفت در اروپا قرار دارد و کشورهای اروپایی اگر بخواهند می توانند در این خصوص اعمال نفوذ کنند؛ کما اینکه در تمام دوران تحریم قبلی نیز ارتباط ما با سوئیفت هرچند به صورت غیر مستقیم، برقرار بود.

 احمد مجتهد افزود:  ما پیش از امضای برجام، با واسطه سایر کشورها  از سوئیفت استفاده می کردیم؛ چنانچه بانک های اروپایی تمایل به مراوده با ایران را داشته باشند، ارتباط با سوئیفت امکان پذیر خواهد بود؛در واقع همه چیز به تصمیم اروپا و به خصوص نتیجه اجلاس سران در بلغارستان ، بستگی دارد و اینکه آیا که به صورت یکپارچه مصمم به رعایت مفاد برجام هستند یا خیر.

به گفته این کارشناس ارشد بانکی در بیانیه اخیر  اتحادیه  اروپا تاکید شده بود که اروپا متعهد است که ایران از تمام منافع اقتصادی پیش بینی شده در برجام بهره مند گردد. اگر اروپا بر این تصمیم خود استوار باشد مشکلات مبادله ای بانکی مرتفع خواهد شد.

وی مراودات اروپا با آمریکا  را بر تصمیم نهایی اتحادیه اروپا بی تاثیر ندانست و گفت: به هر حال منفع مشترک اروپا و امریکا هم بر تصمیمات دو طرف، اثر گذار خواهد بود. اگر سیاست های آمریکا خیلی تهاجمی شود ممکن است اروپا از مواضع خود عقب نشینی کند.

 

کد خبر 24491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =