تناقض عوارض با ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید

عسکر زاده: سنگ آهن دانه بندی شده، کنسانتره و گندله به دلیل ورود به چرخه فرآوری و برابر تعریف ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، ماده خام یا کالای با ارزش افزوده پایین نیست و تقاضا داریم تصمیم سازان مفهوم عام سنگ آهن را از مواد معدنی یاد شده مجزا بدانند

داستان اخذ عوارض صادراتی از سنگ آهن دانه بندی و گندله همچنان ادامه دارد. به گزارش اگزیم نیوز مدتها است وزارت صنعت معدن و تجارت در تلاش است تا به منظور جلوگیری از خام فروشی بر روی صادرات سنگ آهن عوارض وضع کند اما تقریبا همه فعالان این حوزه با این تصمیم مخالفند.

فعالان حوزه سنگ آهن با اشاره به این که 90 درصد فعالیت این حوزه در اختیار شرکت های کوچک و متوسط است. این در حالی است که در سال های اخیر بسیاری از این معادن با مشکلات متعدد روبرو شده و برخی حتی تعطیل شده اند لذا وضع عوارض صادراتی بر روی این بنگاه ها می تواند به بروز چالش های جدی روبرو شود.

به عقیده آنها قیمت سنگ آهن ایران به خودی خود در بازارهای جهانی چندان بالا نیست و اگر قرار باشد از این ارقام عوارض دریافت شود مشکلات برای این بخش تشدید خواهد شد.

فعالان معدنی همچنین معتقدند این سیاست کمکی نمی‌کند، چراکه اولا همه انواع سنگ‌آهن در بازار داخلی کاربردی ندارد و وضع عوارض روی انواع سنگ‌آهن اشتباه است و ثانیا دولت در تعریف مفهوم خام‌فروشی نیز دچار اشتباه است، چراکه اصولا خام‌فروشی در حوزه سنگ‌آهن بی‌مفهوم است، زیرا سنگ‌آهنی که به بازار عرضه می‌شود محصولی نیست که از معادن استخراج می‌شود و عملیات فرآوری و سایر اقداماتی که روی آن صورت می‌گیرد با مفهوم خام‌فروشی متناقض است.

در این رابطه دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران اکنون طی پیشنهادی از سوی معاونت امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت عوارض 10 درصدی برای سنگ آهن دانه بندی، صفر درصدی برای کنسانتره و 15 درصدی برای گندله در نظر گرفته شده و بحث و تبادل نظر پیرامون این نرخ ها ادامه دارد.

سعید عسکرزاده با اشاره به مخالفت انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان با عوارض صادراتی سنگ آهن اعلام کرد: سنگ آهن دانه بندی شده، کنسانتره و گندله به دلیل ورود به چرخه فرآوری و برابر تعریف ماده 37 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، ماده خام یا کالای با ارزش افزوده پایین نیست و تقاضا داریم تصمیم سازان مفهوم عام سنگ آهن را از مواد معدنی یاد شده مجزا بدانند.

کد خبر 24495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =