اشتباه استراتژیک آمریکا در قبال ایران و خطر وقوع جنگ تجاری

مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی اعلام کرد که رییس جمهور آمریکا در حالی از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده که شواهدی مبنی بر نقض این توافق از سوی ایران وجود ندارد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پایبندی ایران را بارها تصدیق کرده است

مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی اعلام کرد که رییس جمهور آمریکا در حالی از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده که شواهدی مبنی بر نقض این توافق از سوی ایران وجود ندارد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پایبندی ایران را بارها تصدیق کرده است.

هر اتفاقی در گذشته رخ داده، حالا این ایالات متحده آمریکا است که توافقی را که جامعه بین‌الملل آن را کارآمد می‌داند، نقض کرده است.

مجمع جهانی اقتصاد یکی از عواقب استراتژیک این تصمیم ترامپ را وقوع جنگ تجاری دانسته است؛ مگر اینکه دولت ترامپ از اعمال تحریم‌های ثانویه کوتاه بیاید تا شرکت‌های اروپایی مشمول جریمه‌های آمریکا نشوند، در غیر این صورت، ریسک درگیری جنگ تجاری بین آمریکا و اروپا وجود دارد.

به علاوه، آمریکا با ترک توافق، اهرم خود را برای اجرای تحریم‌های شورای امنیت از دست می‌دهد، چون بعید است روسیه، چین و اروپا مثل آمریکا اعتقاد داشته باشند که ایران توافق را نقض کرده است.

بدترین نتیجه برای آمریکا این است که ایران دیگر دلیلی برای ادامه پایبندی به توافق نبیند و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را که خوشایند مجامع بین‌المللی نیست، از سر بگیرد. در این صورت، هم اروپا دیگر توانایی مقاومت در برابر تحریم‌های ثانویه را نخواهد داشت و هم کشورهای همسایه ایران مدعی اجرای برنامه هسته‌ای خود خواهند شد.

تحت هر سناریویی، شکاف بین آمریکا و متحدان اروپایی آن که دیگر ایالات متحده را شریک قابل اعتمادی نمی‌دانند قطعی خواهد بود و این موضوع ایران را از نظر سیاسی و اقتصادی به چین و روسیه نزدیک‌تر خواهد کرد.

آمریکا با این تصمیم خود گزینه‌های خوبی که در راستای منافعش در آینده باشد، در دست ندارد.

کد خبر 24533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =